amentia Skrevet Mai 10, 2020 Share Skrevet Mai 10, 2020 Jeg driver og restaurerer en 1995 320i Cabriolet og har den nå på vugge og driver med understellet. Jeg trenger å bytte ut de "lommene" hvor de bakre bærearmene monteres til karosseriet. Har søkt på nettet, men finner kun de brakettene som forsterker festene til bærearmene (skal sette på de også), altså rundt kanten, men jeg trenger lommene som er punktsveiset på karosseriet. De er rundet i bunnen så ganske utfordrende å lage dem selv, men dersom de ikke finnes på markedet har jeg neppe noe annet valg enn å prøve å lage dem selv. Dersom noen har tips om hvor jeg kan kjøpe dem, setter jeg stor pris på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 10, 2020 Share Skrevet Mai 10, 2020 Må kjøpe hele vangen, kutte av det du trenger. Jeg lagde bare nye kopper selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Mai 10, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 10, 2020 44 minutter siden, hsd skrev: Må kjøpe hele vangen, kutte av det du trenger. Jeg lagde bare nye kopper selv. Det hørtes dyrt ut å kjøpe hele vangen, så da lager jeg selv også. Er vel heller ikke så nøye om den blir rund i bunnen. Det viktigste er gjerne at det blir plass til braketten og foringa som sitter på bærearmen. Jeg trenger kanskje ikke å ta med hele kanten rundt oppe der heller? Bare lage sylinderen med bunnen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet Mai 10, 2020 Share Skrevet Mai 10, 2020 Jeg kom over de vangene på finn for en overkommelig pris. Nå ser jeg att du ikke får selve de vangene med skålene nye lenger, så man må kjøpe hele karosseridelen som er over bakstillingen og her snakker vi fort 7000,-... Dog en grei sak å skifte de viss en kun trenger å bytte skålene amentia reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Mai 25, 2020 Forfatter Share Skrevet Mai 25, 2020 Hei igjen! Jeg har fått (!) en M52TUB28 som jeg har planer om å sette inn i bilen etter at jeg først har overhalt motoren. Dvs, jeg må rense den helt (olje og frostvæske i en "fin"miks" i motoren) slipe toppen og sette inn ny toppakning. Siden bilen den skal inn i er manuell og bilen motoren kommer fra er automat, må jeg vel sikkert bytte svinghjul, men det kan jeg kanskje bare flytte over fra M52B20-motoren som jeg allerede har? Hva annetmå jeg gjøre av forsterkninger ogombygging for å få dette godkjent? Må jeg også søke SVV om å få det godkjent? Hva må jeg gjøre mht bremser, forstilling, drivlinje, eksosanlegg (originalmotoren har single vanos, mens 2,8-en har dobbel vanos) og bakstilling/bakaksling? Noen som har gjort samme ombygging og har gode tips? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Mai 27, 2020 Share Skrevet Mai 27, 2020 (endret) På 25.5.2020 den 20.09, amentia skrev: Hei igjen! Jeg har fått (!) en M52TUB28 som jeg har planer om å sette inn i bilen etter at jeg først har overhalt motoren. Dvs, jeg må rense den helt (olje og frostvæske i en "fin"miks" i motoren) slipe toppen og sette inn ny toppakning. Siden bilen den skal inn i er manuell og bilen motoren kommer fra er automat, må jeg vel sikkert bytte svinghjul, men det kan jeg kanskje bare flytte over fra M52B20-motoren som jeg allerede har? Hva annetmå jeg gjøre av forsterkninger ogombygging for å få dette godkjent? Må jeg også søke SVV om å få det godkjent? Hva må jeg gjøre mht bremser, forstilling, drivlinje, eksosanlegg (originalmotoren har single vanos, mens 2,8-en har dobbel vanos) og bakstilling/bakaksling? Noen som har gjort samme ombygging og har gode tips? Du lager mye ekstra arbeid for deg selv hvis du setter inn en M52B28TU dobbelvanos motor. Den er veldig forskjellig fra M52 2.8 enkelvanos motoren. Uten å være ufin mot deg, så skjønner jeg ut fra spørsmålene dine at du trenger en del hjelp for å få dette til. Gå for M52 2.8 motor så er alt så mye lettere. Hilsen Eirik. Endret Mai 27, 2020 av Eirik Viste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Juni 4, 2020 Forfatter Share Skrevet Juni 4, 2020 På 27.5.2020 den 13.45, Eirik Viste skrev: Du lager mye ekstra arbeid for deg selv hvis du setter inn en M52B28TU dobbelvanos motor. Den er veldig forskjellig fra M52 2.8 enkelvanos motoren. Uten å være ufin mot deg, så skjønner jeg ut fra spørsmålene dine at du trenger en del hjelp for å få dette til. Gå for M52 2.8 motor så er alt så mye lettere. Hilsen Eirik. Jeg vil nok trenge en del hjelp for å få det til ja, men saken er at jeg får motoren gratis, så det er derfor litt fristende å prøve. Dessuten har jeg jo alltids muligheten til å sette inn 2-literen dersom jeg ikke klarer å få det til. Jeg er av den oppfatning at en cabriolet er en bil som skal cruises og ikke råkjøres, så slik sett vil 2-literen være mer enn nok. Når det er sagt så kjenner jeg likevel en del folk med svært god peiling som jeg kan betale litt for å hjelpe. I tillegg til motoren (altså TUB28-en), hva må jeg ha fra samme bil for å få det til å starte og gå? Ledningsnett og hjernen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juni 4, 2020 Share Skrevet Juni 4, 2020 15 timer siden, amentia skrev: Jeg vil nok trenge en del hjelp for å få det til ja, men saken er at jeg får motoren gratis, så det er derfor litt fristende å prøve. Dessuten har jeg jo alltids muligheten til å sette inn 2-literen dersom jeg ikke klarer å få det til. Jeg er av den oppfatning at en cabriolet er en bil som skal cruises og ikke råkjøres, så slik sett vil 2-literen være mer enn nok. Når det er sagt så kjenner jeg likevel en del folk med svært god peiling som jeg kan betale litt for å hjelpe. I tillegg til motoren (altså TUB28-en), hva må jeg ha fra samme bil for å få det til å starte og gå? Ledningsnett og hjernen? Girkassen og starteren er det eneste som er likt. Ledningsnettet og kontakten til hjernen er forskjellig. Forskjellige eksosmanifoiler. Innsuget er helt forskjellig. Radiatoren og kjøleslangene er heller ikke like. Jeg har bygget om noen biler og skiftet mange motorer. Men denne jobben hadde jeg aldri begitt meg ut på. Spesielt ikke når motoren med fikses på uansett. TU motoren er en flott motor, men det er mye styr for å få den koblet til i E36. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå