Gå til innhold

M52B25 stroker til 2.8. Hva trengs?


Clupea
 Share

Anbefalte innlegg

Søkte gjennom trådene men fant ikke noe direkte svar, men skal ærlig innrømme at jeg ikke er den beste forum søkeren.

Har handla en m52b25 motor fra en e39, og m52b28 veiv stempler og råder. Lurer rett og slett på om det bare er å sette inn 2.8 delene i motoren, eller om det ikke går i det heletatt. Leste på mywikimotors.com at det skal gå med "stock pistons" men hva i alle dager er det? Om det er noen som har erfaring på å stroke en 2.5 til 2.8 som kan komme med innspill og triks setter jeg utrolig stor pris på det 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52B25:

A 2,494 cc (152 cu in) version introduced in 1995. It produces 125 kW (168 hp). Bore is 84 mm (3.3 in) and stroke 75 mm (3.0 in). The compression ratio is 10.5:1.

M52B28:

The 2,793 cc (170 cu in) version of the M52 debuted in 1995. It has a bore of 84 mm (3.3 in), a stroke of 84 mm (3.3 in) and produces 142 kW (190 hp). The compression ratio is 10.2:1.

Boring er lik, så hvis veiv er helt lik på oppheng, så skal det vel funke. Men her må nok ECU skiftes/endres.

Men har ikke M52 fortsatt "Cast iron" i blokka? Har det ikke vært bedre når motor er ute å heller satse på en M54?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 er støpejern, derfor folk tar den blokka til turbobygg. De fleste 2.8L stroker blir da M50B28. M52 er aluminium. Her ønsker du i utgangspunktet bare å bytte bunndel, så motoren forblir fortsatt en "vanlig M52". Tror ikke du trenger å endre noe på ECU heller, alle M52 kjører vel DME MS 41.0, men du må kanskje ha en annen LMM og bør ha en annen eksos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, E.C. skrev:

M50 er støpejern, derfor folk tar den blokka til turbobygg. De fleste 2.8L stroker blir da M50B28. M52 er aluminium. Her ønsker du i utgangspunktet bare å bytte bunndel, så motoren forblir fortsatt en "vanlig M52". Tror ikke du trenger å endre noe på ECU heller, alle M52 kjører vel DME MS 41.0, men du må kanskje ha en annen LMM og bør ha en annen eksos.

Står ingenting i saken om Turbo-tuning. Men det står skrevet på M52 at det brukes både stål og aluminium i blokken. Spesielt US-utgaven brukte "Cast iron".
Men ja det er en fordel med stål-blokk hvis man skal satse på turbo. M50 har bevist å takle 1000hp.
Da lurer jeg på om ikke stock M50 hadde vært bedre slik man har sluppet å plages med VANOS.

Men det er jo ikke akkurat så stor forskjell på B25 og B28, så jeg lure på om det ikke hadde vært bedre å bare få tak i en komplett B28 eller heller satse på M54B30?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M50 og M50TU (med vanos) er stålblokk. M52 og M54 er aluminium. Jeg nevnte M50 ettersom du begynte å spekulere i om M52 er stålblokk. Det kan hende at det er det i USA pga deres høye svovelinnhold som eter vekk både nikasil og alusil, men det blir jo fort urelevant her på det europeiske markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, E.C. skrev:

M50 og M50TU (med vanos) er stålblokk. M52 og M54 er aluminium. Jeg nevnte M50 ettersom du begynte å spekulere i om M52 er stålblokk. Det kan hende at det er det i USA pga deres høye svovelinnhold som eter vekk både nikasil og alusil, men det blir jo fort urelevant her på det europeiske markedet.

Som jeg nevne så er begge deler benyttet i M52, men det kan hende at "Cast iron" kun brukes i USA og det er akkurat dette med Nikasil og Alusil som var problemet.

Og ettersom denne tråden ikke nevner M50 eller Turbo, så blir det litt feil å diskutere det.
Jeg bare mener at man kanskje heller burde satse på en hel B28 enn å bygge om B25 til B28.
Og skal man bruke penger på ombygging, så kan det hende det hadde vært bedre å heller satse på M54B30? Dette krever mer kunnskap da M54 er mer forskjellig enn mellom M52-versjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Mons1 said:

M52B25:

A 2,494 cc (152 cu in) version introduced in 1995. It produces 125 kW (168 hp). Bore is 84 mm (3.3 in) and stroke 75 mm (3.0 in). The compression ratio is 10.5:1.

M52B28:

The 2,793 cc (170 cu in) version of the M52 debuted in 1995. It has a bore of 84 mm (3.3 in), a stroke of 84 mm (3.3 in) and produces 142 kW (190 hp). The compression ratio is 10.2:1.

Boring er lik, så hvis veiv er helt lik på oppheng, så skal det vel funke. Men her må nok ECU skiftes/endres.

Men har ikke M52 fortsatt "Cast iron" i blokka? Har det ikke vært bedre når motor er ute å heller satse på en M54?

ok, Vet at M50 motoren er "bedre" med tanke på tuning, og at det hadde vert bedre å kjøpe en brukt b28, men jeg handla motor hos en vraker som hadde fått inn en 520i hvor motor ifølge eier hadde blitt byttet til b28. Dette viste seg til å være en 2.5, men siden jeg fikk motoren for en meget lav pris grunnet de hadde priset den feil, vil jeg heller jobbe med den jeg har. Planen for motoren er som sagt å bygge om til 2.8l, og forkle den som en m50 motor som jeg skal ha i min e34  så styreenhet må nokk byttes uansett. Ser på finn.no at det selges m52 styreenheter som kan "chippes" for å ta til høyde m50 innsug og kode bort startsperre så jeg tenker å gå for det. Motoren tenker jeg å overhale til beste evne uten å koste på skyhøye summer, så blir å bytte alle pakninger og lager og stempelringer, men tilbake til spørsmålet, skal jeg bruke 2.5 råder og stempel eller 2.8? Jeg tror at det er 2.8 stemplene som skal brukes men vet ikke om det eg noen forsjeller på blokka som gjør at det ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Mons1 said:

M52B25:

A 2,494 cc (152 cu in) version introduced in 1995. It produces 125 kW (168 hp). Bore is 84 mm (3.3 in) and stroke 75 mm (3.0 in). The compression ratio is 10.5:1.

M52B28:

The 2,793 cc (170 cu in) version of the M52 debuted in 1995. It has a bore of 84 mm (3.3 in), a stroke of 84 mm (3.3 in) and produces 142 kW (190 hp). The compression ratio is 10.2:1.

Boring er lik, så hvis veiv er helt lik på oppheng, så skal det vel funke. Men her må nok ECU skiftes/endres.

Men har ikke M52 fortsatt "Cast iron" i blokka? Har det ikke vært bedre når motor er ute å heller satse på en M54?

Kun amerikanske versjoner som har jernblokk, alle andre markeder er alu. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Hvis du har en E34 520i så må du ha et annet M50-innsug enn det du har nå. Det er M50B25-innsug som er ettertraktet, ikke M50B20. For å få det til å passe på en M52 trenges det litt smådeler i tillegg.

2) Overhale motor uten å påkoste skyhøye summer? Kjøper du uoriginale stempelringer da? Originale koster over 2k per stempel, så blir fort en del.

Bare bruk alle 2.8 delene du har kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, E.C. said:

1) Hvis du har en E34 520i så må du ha et annet M50-innsug enn det du har nå. Det er M50B25-innsug som er ettertraktet, ikke M50B20. For å få det til å passe på en M52 trenges det litt smådeler i tillegg.

2) Overhale motor uten å påkoste skyhøye summer? Kjøper du uoriginale stempelringer da? Originale koster over 2k per stempel, så blir fort en del.

Bare bruk alle 2.8 delene du har kjøpt.

Fullt klar over at jeg må ha b25 innsuget og at det ikke er plug and play. m50 motoren som står i nå blir nokk et stuebord i man-caven 🤣

tenker å kjøpe uorginale stempelringer ja. Ser at de har Mahle og Goetze motor på eurodel så blir nokk en av de. Har også kontakter i polen som kan skaffe deler billig, akkurat samme delene men opptil 50% billigere.

 Takker for svar!

 

 

14 minutes ago, quandt1960 said:

Han her såg jeg på en del før. Alberto. Han er dyktig og kan mange detaljer om M52. 

 

Takker for filmtips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om nye stempelringer, og nye veivlager og råde-lager. Vi snakker om nye pakninger rundt om og vi snakker om innsug og alle slanger som tilhører innsuget. Hva blir differansen i pris for en komplett B28?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Mons1 said:

Vi snakker om nye stempelringer, og nye veivlager og råde-lager. Vi snakker om nye pakninger rundt om og vi snakker om innsug og alle slanger som tilhører innsuget. Hva blir differansen i pris for en komplett B28?

jeg fikk b25-en komplett og b28 veiv, stempler og råder for 4000kr, og hadde jeg fått tak i en B28 hadde jeg i det minste byttet samtlige pakninger, så tenker at det hadde blitt ca det samme. Dessuten må jeg jo ha noe å gjør denne sommeren 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...