Gå til innhold

PDC spørsmål


Xz89
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har PDC feil på min e60 04. 
Har skiftet 3 parksensorer fremme som ikke tikket når jeg lyttet til dem. Etter bytte ble 2 i orden igjen, mens den helt til venstre fremme er nå den eneste som ikke tikker. Måler stikket og ser at det bare er 0-0,05V inn til den sensoren. Mens di andre sensorene får 12V. 

Nytt ledningsnett, kontakt til den ene sensoren eller PDC modul som er gåen? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måler du "back-probe" med sensor koblet inn? I så fall kan du forsøke å bytte om med en som "fungerer" og som får 12V. Kan alltid være dårlig sensor selv om den er ny. Ellers har du kommet så langt og har åpenbart nok peiling til å måle for kontinuitet gjennom kablene fram til sensoren, så jeg hadde forsøkt dette. Hvis kabel virker ok så kan du videre måle direkte fra modulen for å se om den gir ut 12V på den aktuelle pinnen/kontakten. Det kan hende kabelen din er kortsluttet mot jord og drar ned 12V, i så tilfellet plugger du den ut fra modulsiden (kun den ene kabelen) og måler direkte på modulen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å bytte over fra en annen som jeg vet får 12V, men ingen forskjell... Måler kabel til sensor, og kun det ene stikket der får ikke 12V. Så må vel til med nytt ledningsnett eller stikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som sagt målt at modulen faktisk gir ut 12V der den skal før jeg investerte i et nytt ledningsnett. For å eliminere brudd rett ved stikk så kan du stikke gjennom isolasjonen til kabelen med proben fra multimeteret for å se om det er 12V før stikket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modulen på E60 ligner vel på den jeg hadde på E87, vil jeg tro.

Etter det jeg kan huske var det noen triks med modulen som gjorde at den detekterte kortslutning på ledning og slo av strømmen til den aktuelle sensoren. Jeg ble bare forvirret av å måle rett på modulen. Diagnose var veldig effektivt, da modulen kunne detektere (og skille på) defekt sensor, brudd i ledning og kortslutning i ledning.

Hvis ikke modulen ligger i vann vil jeg tippe at det er ledningsfeil. Modulen er laget så den tåler kortslutning og feilkobling på sensorene, så det skal mye til at den tar kvelden.

Det går også an å bytte om pluggene til sensorene foran og bak hvis du plukker av det ytre plastskallet på kontaktene. Det er en måte å sjekke om det er modulen eller ledningene som er problemet.

Endret av ogee1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...