AndyP Skrevet August 23, 2020 Share Skrevet August 23, 2020 (endret) Jeg planlegger å bytte frostvæske på min 2010 X5 3.0D E70 før vinteren. Jeg vil gjerne på forhånd sjekke at alt er i orden med den elektriske vannpumpa siden den må brukes under påfylling av ny frostvæske, og følger anbefalt prosedyre for å sjekke dette (tenning på - trykk på startknappen uten å trykke inn bremsepedal samtidig - hold gasspedalen inne i 10 - 15 sekunder), men ingen pumpe starter. Har forsøkt sikkert 20 ganger, men det er "absolut tystnad" i ekspansjonstanken. Har aldri hatt problemer med oppheting av motor eller annet som kan tyde på at vannpumpa ikke fungerer under kjøring. Følgende spørsmål reiser seg: 1) Er det elektrisk pumpe på denne bilen? 2) Er det noe jeg har misforstått i prosedyren for å få vannpumpa til å starte med avslått motor? 3) Kan man bytte frostvæske på "gamlemåten" på E70 når vannpumpa ikke starter? Håper på et svar på denne, da det føles unødvendig å skifte frostvæske på verksted, når dette egentlig er en veldig enkel jobb. Endret August 23, 2020 av AndyP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 23, 2020 Share Skrevet August 23, 2020 1. Ja, den henger nede oppå venstre rammevange, rett ved radiator. 2. Ja, dette trikset gjelder ikke på eldre biler. 3. Ja, det går nok bra. Men slå heller på tenningen, sett varme på maks, vifta på minimum. Det er korrekt måte. 2 og 3.dje seterad trenger du ikke tenke på. De har elektrisk oppvarming, om du har 4 sone klima og/eller 3.dje seterad. En liten kommentar for bmw diesel motorer. De er superlett å lufte, da de har en liten tynn slange som kommer inn på toppen av ekspansjonstanken, så de er i praksis selvluftende. sveigis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet August 23, 2020 Forfatter Share Skrevet August 23, 2020 Takk for svaret! Mistenkte at det kunne være noe slikt. Da går jeg i gang å bytte til uka For ordens skyld: Med "slå på tenningen" i pkt. 3 mener du at motoren skal være startet og eventuelt gå på tomgang slik at sirkulasjonen lufter anlegget, og refylle når den har gått en stund (?) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 23, 2020 Share Skrevet August 23, 2020 3. Nei, egentlig ikke. Men om du ikke har tømt motoren for kjølevæske, kan du helt sikkert ha motor i gang. Disse motorene blir ikke sååå fort varm. For ordensskyld så må jeg si at jeg bare har tenning på slik at klima kan starte og fyller på alt det som går. Så starter jeg motoren og fyller mer. Deretter en prøvetur slik at termostaten åpner, for så å fylle mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet August 23, 2020 Forfatter Share Skrevet August 23, 2020 Glimrende! Takk for informative svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet August 30, 2020 Forfatter Share Skrevet August 30, 2020 Så traff jeg på en ny hindring: Hvor i all verden skal frostvæska tappes? Uten tappekran eller hovedslange i radiatorbunnen, ble det vanskelig å vite hvor man åpner for å få frostvæska ut. Er det noen som kan sette meg på sporet? Kanskje også med et bilde? Har sett gjennom utvalget på YouTube, men den eneste filmen om E70 er så dårlig filmet at det er umulig å se hvor slangen befinner seg. Håper på svar (2010 X5, 3.0 D) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2020 Share Skrevet August 30, 2020 Det er der du fant det selv som er rett. Det er på førersiden av radiator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet August 30, 2020 Share Skrevet August 30, 2020 https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e70-x5-3.0sd-sav/repair-manuals/17-cooling/17-00-cooling-check/Q3i0twP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet August 30, 2020 Forfatter Share Skrevet August 30, 2020 1 time siden, Otis skrev: Det er der du fant det selv som er rett. Det er på førersiden av radiator. Jeg har ikke funnet noe selv, det er utfordringen. . . Det er ingen åpenbare slanger som virker logisk å løsne. Kun en på passasjersiden, men den er over midten i høyderetning på radiatoren, og vi dermed ikke tappe systemet. I tillegg er den umulig å komme til uten å demontere mye. Det går to tynne slanger ned i en egen kjøler (?) helt i bunn, men disse har utløp i andre slanger nesten øverst på radiatoren, så de virker heller ikke logiske å løsne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet August 30, 2020 Forfatter Share Skrevet August 30, 2020 1 time siden, Hpi skrev: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e70-x5-3.0sd-sav/repair-manuals/17-cooling/17-00-cooling-check/Q3i0twP Dessverre kjenner jeg meg ikke igjen på illustrasjonene: På den ene er det en pil som viser tappeplugg, men jeg finner ingen slik på min radiator. Den sier også at en må løsne frostvæskeslangen dersom radiatoren ikke har en slik plugg. Og det er utfordringen: Hvilken slange?? På en annen illustrasjon vises en lufteskrue. Der er umulig ut fra det som er avbildet rundt, å vite hvor lufteskruen er. Selv om det står E70 3.0 som overskrift, er det lite jeg kjenner igjen fra min motor. . . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2020 Share Skrevet August 30, 2020 Du må av med bunndeksel for å se tappepluggen eller nederste radiator slange. Den er på førersiden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet August 30, 2020 Forfatter Share Skrevet August 30, 2020 (endret) Bunndekslet som sitter forrest på bilen her jeg tatt bort. Innenfor kommer man til et annet deksel, som sitter i bunnen av radiatoren (tykkere plast; to torxskruer på hver side). Er det dette du mener, eller bunndekselet under motoren (som sitter bakenfor dekselet jeg allerede har tatt av)? Det er ingen slanger på førersiden av radiatoren, dessverre. Kun en tynn slange som kommer fra toppen av radiatoren og ender i en slags sort brakett, der en krampe må løsnes for å få slangen av. Slangen har en utvendig diameter som et femkronestykke, omtrent, og går rett ned i et slags "sete" eller "platå" på noe som muligens er en del av radiatoren, bare med større bredde nederst. Det er på toppen av denne den omtalte slangen ender. Slangen befinner seg ikke på førersiden, men er nærmest førersiden av de 4 slangene som ender på samme "sete"/"platå". Endret August 30, 2020 av AndyP Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 30, 2020 Share Skrevet August 30, 2020 Jeg mener det store deksel ja, ikke det smale bak der igjen. Jeg har ikke bilde av min bil, men i følge deletegning skal det være kran der. http://bmwfans.info/parts-catalog/E70N/Europe/X5_30dX-N57/L-A/feb2011/browse/radiator/mounting_parts_f_radiator/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet August 31, 2020 Forfatter Share Skrevet August 31, 2020 Da skal jeg lete videre Tror jeg må ha av dekselet som er på plansjen du la ved for å komme til krana. Den er antakeligvis skjult bak dette. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet August 31, 2020 Share Skrevet August 31, 2020 Mulig, jeg husker dessverre ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå