Gå til innhold

Kobling av ledningsnett for 13 pin hengerkontakt LØST

Frode_E61
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ettermontert hengerfeste og 13 pin hengerkontakt (Westfalia, modellspesifikt) på min 2007 BMW E61. Særlig ledningsnettet og kobling av dette har nok vært i overkant vanskelig for verkstedet som utførte det, og monteringsanvisningen fra Westfalia er heller ikke veldig klar og tydelig. Pr. nå er det tilsynelatende kun EN ting som ikke virker: Ryggelys til henger. Jeg har søkt rundt på nett for å forsøke å lære meg mer om temaet, men ikke funnet konkrete svar på det jeg lurer på. Selve koblingen inn på 13 pin - kontakten, og hva de forskjellige pinnene er til, er bredt dekket, men oppkobling til bilens system er det verre med. Håper derfor noen her på forumet kan litt om dette og kan svare på to spørsmål:

1) Kablene til hengerkontakten styres av en medfølgende CAN-BUS boks. Denne har en orange "tenningskabel" som skal kobles til en "tenningskabel" på bilen. Den orange kabelen har verkstedet ikke koblet til (ser ut til at den er klippet av). Dette er sikkert en feil, men hvilken funksjon har egentlig denne kabelen? Alt annet enn ryggelys virker jo. Forklaringen fra Westfalias kundesupport er at CAN-BUS boksen nå ikke vet om tenningen er på eller ikke, og i praksis vil trekke litt strøm hele tiden slik at batteriet flater ut (jeg måtte for øvrig bytte ut et ødelagt batteri 2 mnd. etter at ledningsnettet ble montert). Litt rart om den orange tenningskabelen kun skal ha betydning for ryggelysene, men at den skal kobles til et eller annet sted virker opplagt.

2) Den orange kabelen skal kobles inn på en kabel  med tenningsstrøm i bilen (denne skal ofte være grønn/grå, men kan ha andre farger). Jeg klarer ikke ut fra monteringsanvisningen å forstå hvilken kabel dette er, og hvor på bilen den går. Hadde jeg visst hvilken kabel den orange skal spleises inn på, ville jeg enkelt kunne gjort dette selv.

PS: Ryggelysene på bilen fungerer, og jeg har ikke klart å finne noen defekte sikringer. Håper på svar!

Hilsen Frode

Endret av Frode_E61
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra poeng fra Sand1, men jeg kan nevne at jeg har testet på tre forskjellige hengere, der i hvert fall den ene er bekreftet med ryggelys (fungerer på en annen bil). I tillegg har jeg testet min hengerkontakt med eget testapparat for 13 pins (og kun fått feilmelding på ryggelys), samt med voltmeter (pinne 8 gir 0 volt også når bilen settes i revers).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frode_E61 skrev:

Bra poeng fra Sand1, men jeg kan nevne at jeg har testet på tre forskjellige hengere, der i hvert fall den ene er bekreftet med ryggelys (fungerer på en annen bil). I tillegg har jeg testet min hengerkontakt med eget testapparat for 13 pins (og kun fått feilmelding på ryggelys), samt med voltmeter (pinne 8 gir 0 volt også når bilen settes i revers).

Hmm, monterte på en volvo for en stund siden og da var det en ekstra boks som måtte monteres i noen tilfeller. Kom ann på årsmodell. Står det noe om hvilken ledning det er snakk om? Kan bruke newtis.info for og se ledningsnettet i bilen og farger som går på ledningen. Vi hadde flaks så vi fikk koblet oss inn på riktig ledning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Jeg har ikke klart å finne riktig koblingsskjema på Newtis (har hatt nytte av denne nettsiden til andre ting, men synes den er lite oversiktlig). Det originale koblingsskjemaet K.F la ved ligger dessverre litt over min kompetanse å forstå, men er så vidt jeg kan se ganske forskjellig fra det Westfalia bruker for sitt ettermonterings-sett.

Det springende punkt er å finne ledningen med tenningsstrøm i bilen. Den skal være i en kabelbunt på høyre side av baksetet, men å finne den riktige kabelen der krever litt innsikt. Verkstedet sier nå at de hadde koblet tenningsstrøm til Can-Bus boksen i venstre baklys, men da lyste alt opp samtidig. Derfor klippet de den...

Ifølge Westfalia skal bilens kabel for tenningsstrøm mest sannsynlig være grønn/grå, men jeg klarer ikke finne denne (og vet fortsatt ikke hvor denne kabelen egentlig går). Tviler på at det er snakk om kabel til baklys, da jeg tror disse ikke alltid er på under kjøring (i dagslys).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På original ettermontering av hengerfeste, så strekker man en kabel frem til sikringspanelet under hanskerom.

Hva med å gjør det? Det er ikke så mye mer arbeid egentlig. Så stapper du inn en sikring der. Alt er klart i sikringpanelet framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I monteringsanvisningen til dette Westfalia-ledningsnettet er det oppgitt at man ikke skal fram til hanskerommet så lenge man har PDC (ryggesensorer). Det kan se ut som Can high og Can low er montert riktig i reservehjulsbrønnen. Tenningskabelen (den orange) skulle vært koblet inn på (antakelig) grønn/grå kabel på høyre side av baksetet. Utfordringen min er at jeg ikke vet hva dette er for slags kabel. Jeg forstår at det skal være en kabel som har spenning kun når tenning er på, men det er vel ganske mange av den type kabler? Kan også helt sikkert finne en tilsvarende foran, men tviler på at jeg tør å lete etter denne selv. Dette ender nok med at jeg må sette inn bilen på et kvalifisert verksted for å koble ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo kan du strekke kabel frem til hanskerommet som jeg foreslo. Eller du kan lete etter aktuell kabel. 

Om du ser i denne manualen så ser du hvordan du kan gjøre det likt som originalt. Og det blir riktig. Tenker da kun på strømkabel som styres av terminal 15/30.

https://drive.google.com/file/d/0B-5KtFtiv6tFX3NkTjhEakRKR1k/view?usp=drivesdk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en kabel som er grønn, evnt grønn og med ei stripe av en anna farge så er det tenningsstyrt strøm. Verifiser med multimeter, men når jeg monterte droppa jeg å legge opp kabel helt frem til hanskerom men kobla alt på sikringsboks som er bak ved batteri, og på den kabelbunten som går forbi der. Kan jo såklart vær forskjellige sett ifra westfalia, jeg tok alt ifra en bil som hadde dette original levert og da brukte jeg den manualen jeg la ved lenger opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Takk for ytterligere tips! Jeg har fortsatt ikke kommet i mål, men har fått en del råd fra Westfalias kundesupport når det gjelder montering av akkurat dette ledningsnettet. Den riktige kabelen jeg skal koble til og som har tenningsstrøm, er grønn/grå og ligger i kabelbunten på høyre side av baksetet. Denne har jeg funnet, og den har 12 V ved tenning på, ellers ikke. Så vidt jeg forstår, skal det da kun være denne kabelen som er riktig. Men ifølge Westfalia skal denne kabelen ha mellom 0,3 og 0,5 V når tenningen er av, og det er nettopp dette som gjør at den medfølgende Canbus-boksen forstår at tenningen er av og sovner. Når kabelen ikke er tilkoblet, vil denne boksen (samt flere andre i bagasjerommet) stå og trekke litt strøm hele tiden. Og det stemmer, hvilespenningen på batteriet mitt blir bare dårligere og dårligere. 

Utfordringen nå er at den omtalte grønne/grå ledningen i bilen ikke har mellom 0,3 og 0,5 V når tenningen er av, men 16 mV. Spørsmålet er om dette er en feil, eller om jeg likevel ikke har funnet riktig kabel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rart ut. Når strømmen kuttes på en kabel, så er 0,16V eller 0,3V det samme, det er ikke spenning nok der for å gjøre noe reelt. Jeg mener at det er dødt nok.

Men igjen, jeg er ingen ekspert på hva hvilespenningen på aktuell kabel bør ligge på. Og jeg forstår ikke hvorfor den skal ligge på 0,3-0,5V.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er 0.016V eller om det er 0.3 - 0.5V tror jeg har liten betydning. poenget er vel at releet skal miste holdespenning, og det vil det jo gjøre. Prøv å koble på å sjå ka som skjer 🙂

Endret av K.F
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Frode_E61 changed the title to Kobling av ledningsnett for 13 pin hengerkontakt LØST

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...