Gå til innhold

E60 durelyd avhengig av bilens hastighet (mest <40 km/t)


Teutonius
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kjører min E60 hyppig (den har kjørt over 330tk), og jeg har lagt merke til at den i de siste månedene (eller kanskje siste året) lager en durelyd som spesielt høres ved lave hastigheter:

  1. Frekvensen på durelyden er avhengig av bilens hastighet, ikke av motorens omdreiningshastighet.
  2. Den høres lavfrekvent ut, en skikkelig during
  3. Over ca 40 km/t begynner duringen å bli upåfallende eller forsvinner tilsynelatende, men det kan også skyldes at motorlyden overdøver durelyden
  4. Oppbremsning eller aksellerering, samt ratting påvirker ikke duringen
  5. Duringen kan minne om lyd av tandhjul som griper i hverandre slik de skal, bare at det er mer høylytt.

Jeg har byttet begge lagrene bak, skjønt de så forholdsvis lite slitte ut ved obduksjon. Lagrene foran er fremdeles ok. Bilen bruker ikke mer drivstoff enn vanlig, og den kjører egentlig fint ellers. Jeg tror at veivhusventilasjonen er tett, og har alt bestilt time for utbytte av det, men kan ikke helt tenke meg at det er det som er årsaken til duringen.

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kanskje det, det er liksom litt vanskelig å lokalisere lyden i bilen, det kommer ikke tydelig fra et spesifikt sted. Jeg snakket med en mekkevenn av meg som lurte på det samme, men han fikk ikke kjørt bilen og prøvd det ut.

Dersom det er diffen, hvor ille ligger jeg an? Bør den da byttes så fort som mulig, eller repareres, og er det 'gjørbart' eller koster det fort mange lapper selv for bare delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos mekkevennen min, og kjørte et lite stykke. Han konkluderte med at det var diffen, men også at den var langtfra så ille som han hadde fryktet. Vi byttet olje på diffen, og den gamle oljen hadde en del finmetall i seg samt noen få spon. Kjører videre foreløpig og bytter diffen når det begynner å bli plagsomt med støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Helt glemt å oppdatere tråden! Jeg byttet diffen, som forsåvidt var en enkel oppgave, hadde det ikke vært for all rust i boltehullene! Vi måtte bruke gjengeutstyr for å få dem fri for rust, og da gikk det greit an å montere diffen. Og ja, lyden er nær borte, så der fant vi årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...