Gå til innhold

E87 Redusert motoreffekt (lyser halv motorlampe)


AE E87
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har en BMW 116i 115hk 2006 modell hvor bilen plutselig taper effekt og motorlampe lyser (halv motor) 

Har tatt diagnose og funnet følgende feilkoder

5E20 Hydraulic unit preassure sensor internal = Her skal vi enten få tak i brukt eller overhale ABS pumpa

2EFE Elektric Fan = Mistenker temperatursensor på radiatorslangen, defekt radiatorvifte

A6D1 Auxilary water pump =Denne har jeg skjønt er vanlig og at du kun trenger denne for å kjøre varme i bilen når motor er slått av

9CBD communication  with step motor controller on the left disrupted ??? Noe å bry seg om ?  samme med 9CBE communication etc....right disrupted

 

Er det noen av disse feilkodene som kan føre til redusert motoreffekt og har noen tips til framgangsmåte for å få rettet disse ?

Endret av AE E87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

A6D1 Auxilary water pump =Denne har jeg skjønt er vanlig og at du kun trenger denne for å kjøre varme i bilen når motor er slått av

Regnes for å være en ufarlig feil, ja, og ingen sammenheng med problemet ditt. Men vil bare si at siden denne pumpen ryker etter rundt 100 000 km, så må den brukes av systemet på fast basis, ikke bare for rest-varme i kupeen (dette er jo en funksjon som få vet om og enda færre bruker, så da ville ikke pumpen tatt kvelden etter temmelig lik kjørelengde på alle biler som har den). Trolig går pumpen relativt konstant under visse forutsetninger også når bilen kjører, og biler med defekt pumpe kan oppleve at det tar lengre tid å varme opp kupeen.

Pumpen kan enkelt repareres ved å bytte ut børstene. En halvtimes jobb, trenger ikke engang å montere den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes en del guider på nett for rep av AUX-pumpen, men alle jeg har funnet har mangler. Men leser du  kommentarene her, så er du godt i gang: https://www.babybmw.net/forum/viewtopic.php?f=11&t=113736

Jeg tok noen bilder fra min rep, men dessverre ikke av hele prosessen. Har likevel tips og litt utfyllende informasjon. Bare spør hvis du kommer så langt at du vil gjøre jobben.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AE E87 skrev:

Jeg skal prøve å kjøre diagnose når motorlampa tenner.....kom på at det ikke er gjort 😁

Ikke så nøye det, feilkoden ligger i minnet uansett om motorlyset er på eller av. 
Men ta skikkelig diagnose med ISTA f. eks. så slipper man gjetting og synsing på hva som er feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...