Gå til innhold

Chiptuning - automatkasse dimensjonert ?

WolfM
 Share

Anbefalte innlegg

Har en E83 2005 3.0D med automat som vurderes chippet. Problemer er at kassen 5L40-E (A5S360R) allerede er underdimensjonert. Den er designet for max 340 Nm, motoren (M57-TUD30) leverer ca 400Nm. Ved chipping vil momentet kunne komme opp i 500 - 550 Nm. Vil det gå bra ?

https://en.wikipedia.org/wiki/GM_5L40-E_transmission

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg riktig leverandør så går det helt fint. Quickfix.no leverer produkter fra TRF performance.

Jeg har lik girkasse i en E46 320d, og jeg kjører med steg 4 fra TRF, det fungerer helt utmerket. Nærmer meg 300k km på original girkasse         ( ikke blitt byttet meg bekjent).

Hvis du ikke har gjort det så kan jeg anbefale å bytte olje og filter, jeg valgte rats til den jobben, de var både rimelig på pris og har kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet en del med disse girkassene og kan ikke si meg enig i kommentaren over. Det er stor forskjell på vekt på en bakhjulstrukket 3-serie og en firehjulstrekket X3. I tillegg leverer den sekssylindrede motoren vesentlig mye mer moment. 
Du er allerede informert om at denne girkassen har svakheter. Etter mange år med slitasje er det kort vei til havari om du belaster den med 30% mer moment.

Jeg vil fraråde deg å tune motoren i denne bilen.

NB! Dette rådet gjelder kun modeller med denne girkassen. ZF 6HP girkassene i senere modeller er vesentlig kraftigere dimensjonert og tåler fint effektøkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...