ohansen Skrevet November 20, 2020 Share Skrevet November 20, 2020 For et par dager siden så va batteriet mitt så og si flatt. IBS hadde holdt av nok strøm til at jeg fikk starte, men klokke og div var resatt. Når jeg startet opp så sprutet det inn med feilmeldinger på girkasse. electrical discharge, motorfeil, vindusviskere , pdc osv osv. Men da jeg satt bilen i gir så gikke den tilsynelatend normalt bortsett fra at feilkodene kom om og om og om igjen mens jeg kjørte. Så etter 10 min tid var alle alarmer og feilmeldinger borte. Jeg ladet opp batteriet og bilen virket tilsynelatende grei. Så to dager etterpå skjedde det samme igjen og selv om jeg lader opp batteriet så ser det ut til at noe tapper det for strøm rimelig kjapt. Tenkte først batteriet var gåent så byttet og meldte fra om bytte i ISTA D. Samme problem med nytt batteri. Prøvde så å koble ut IBS, men ser ikke ut til at dette har hjulpet stort. Det som er mest irriterende er at nå vil ikke webasto starte. Får beskjed om at ecu ikke er tilgjengelig. Jeg kjørte en diagnose nå nettopp, men kan ikke si at jeg ble mye klokere (helt fersk) K-CAN av ett eller annet slag. Alle forslag mottas med stort takk Legger ved liste av feilkoder Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 20, 2020 Share Skrevet November 20, 2020 Har du målt strømtrekk etter 46 min? Det bør vel være noe under 0,02A mener jeg eller var det 0,03A kanskje? Kanskje batteri faktisk er defekt? Død celle eller utslitt? Ang K-line fault, så skal alt fungere uansett, så det er ikke sååå viktig å fikse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 20, 2020 Share Skrevet November 20, 2020 På E90 tar det 120 minutter før den går helt i dvale. I ISTA kan du lese av strømforbruk logg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 21, 2020 Share Skrevet November 21, 2020 @Øyvind L. 120 min? Standard er 30-60 min. Ref https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/YDj5gs8 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 21, 2020 Share Skrevet November 21, 2020 Siden det er en feil i K-Can systemet er der ikke utenkelig at det er en av modulene i den sløyfa som har en feil som gjør at bilen ikke går i dvale. Koble ifra en og en boks og se om feilkodene kommer bort, start gjerne med den som har fått feilkode først ,DWA -alarm. Siden du har e61 bør du sjekke om du har noen våte moduler i reservehjulsbrønnen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet November 21, 2020 Share Skrevet November 21, 2020 (endret) 8 timer siden, Otis skrev: @Øyvind L. 120 min? Standard er 30-60 min. Ref https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e90-320i-lim/repair-manuals/61-general-vehicle-electrical-system/YDj5gs8 Var nok jeg som leste litt feil. Den må være i "idle state" i 120 minutter før den logger strømforbruk slik jeg tolker det. I følge ISTA.🤷♂️ Endret November 21, 2020 av Øyvind L. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 21, 2020 Share Skrevet November 21, 2020 @540is på generelt grunnlag har jeg ikke sett problemer med strømforbruk eller andre problemer, når man har K-line feil. Ja, det er en feil, men busen later til å fungere fint, i alle tilfeller jeg har sett. Det er visstnok slik at denne bus fungerer uten motparten sin, dermed går det "greit". Har du annen info å dele? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 21, 2020 Share Skrevet November 21, 2020 (endret) Nei, bare praktisk erfaring med at en defekt modul i et bus system kan skape forstyrrelser (og bus feilkoder) som hindrer bilen i å gå i dvale. De andre modulene kan virke som normalt fordi. Når trådstarter sier at problemet startet for et par dager siden, og i feilkodeloggen har registrert K-Line feil til DWA for 29km siden, og de andre for 5km siden så ville jeg ha koblet av DWA og se om de andre feilkodene forsvinner, om så mest trolig strømtrekket og. Endret November 21, 2020 av 540is Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 21, 2020 Share Skrevet November 21, 2020 @540is en god detalj! Godt observert! Så ikke det med kilometer først jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ohansen Skrevet November 21, 2020 Forfatter Share Skrevet November 21, 2020 18 timer siden, Otis skrev: Har du målt strømtrekk etter 46 min? Det bør vel være noe under 0,02A mener jeg eller var det 0,03A kanskje? Kanskje batteri faktisk er defekt? Død celle eller utslitt? Ang K-line fault, så skal alt fungere uansett, så det er ikke sååå viktig å fikse. Jeg satte i nytt batteri med en gang. Meldte fra om nytt batteri i ISTA D. Har ikke målt trekk så det blir da neste 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ohansen Skrevet November 21, 2020 Forfatter Share Skrevet November 21, 2020 9 timer siden, 540is skrev: Siden det er en feil i K-Can systemet er der ikke utenkelig at det er en av modulene i den sløyfa som har en feil som gjør at bilen ikke går i dvale. Koble ifra en og en boks og se om feilkodene kommer bort, start gjerne med den som har fått feilkode først ,DWA -alarm. Siden du har e61 bør du sjekke om du har noen våte moduler i reservehjulsbrønnen Vet du om DWA sitter i brønnen? Jeg har saumfart bilen for fukt, men har så langt ikke funnet noe. Eneste jeg ikke har sjekket er boksen i bakluka. Det Kommer ikke spylervæske på bakruta, men kan høre pumpa gå. Så jeg lurer på om det lekker ut i taket eller bakluka ett sted.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet November 21, 2020 Share Skrevet November 21, 2020 E60, E61: DWA control unit with ultrasonic interior sensor Installation location The DWA control unit with ultrasonic interior sensor is installed in the roof. A cover grille clipped to the roofliner enables ultrasonic waves to enter the passenger compartment. ohansen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ohansen Skrevet November 25, 2020 Forfatter Share Skrevet November 25, 2020 (endret) På 20.11.2020 den 23.59, Otis skrev: Har du målt strømtrekk etter 46 min? Det bør vel være noe under 0,02A mener jeg eller var det 0,03A kanskje? Kanskje batteri faktisk er defekt? Død celle eller utslitt? Ang K-line fault, så skal alt fungere uansett, så det er ikke sååå viktig å fikse. Hei, Jeg lurer på en ting. Når jeg skal måle strøm trekke, må jeg da starte målingen også la den stå å måle i 46min, for så å lese av? eller kan jeg bare koble av pluss polen etter 46 og starte måling? Jeg gjorde en måling i dag morges etter at bilen hadde stått hele natten. Jeg måtte da åpne den elektroniske bagasjeluka. Gjør dette at bilen går ut av standby? Trekket viste ca 10A. Så hvis det er standby er det ikke rart batteriet går tomt i løpet av et par timer. Endret November 25, 2020 av ohansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 25, 2020 Share Skrevet November 25, 2020 Det du kan gjøre er å la et måleapparat være koblet til bilen (batteriet) å lukke bakluka, for så å låse bilen. Så etter 45 min, kan du koble på apparatet eller slå det på, så leser du av strømtrekket. Bilen må være i dvale ved en slik måling. Når du låste opp, våknet bilen. Da blir målingen feil, slik du oppdaget. Det optimale er å ha bakluka åpen, for da kommer du til evt sikringer for å dra de ut, om du oppdager for mye strømtrekk. For da kan du få avklart det umiddelbart. ohansen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ohansen Skrevet November 25, 2020 Forfatter Share Skrevet November 25, 2020 34 minutter siden, Otis skrev: Det du kan gjøre er å la et måleapparat være koblet til bilen (batteriet) å lukke bakluka, for så å låse bilen. Så etter 45 min, kan du koble på apparatet eller slå det på, så leser du av strømtrekket. Bilen må være i dvale ved en slik måling. Når du låste opp, våknet bilen. Da blir målingen feil, slik du oppdaget. Det optimale er å ha bakluka åpen, for da kommer du til evt sikringer for å dra de ut, om du oppdager for mye strømtrekk. For da kan du få avklart det umiddelbart. Skjønner! 👌 Jeg tester ut, takk skal du ha ✌️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå