Gå til innhold

Gir overganger og fordelingskasse problemer


Dkk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper det er noen smarte hode her inne som kan hjelpe meg med å løse et mareritt som jeg har slitt med siden april.

Jeg har en BMW X5 (E70) 2011-modell Msport 245 hk som har kjørt 122.000

Jeg var en av de heldige som fikk oppleve diesel pumpe havari i februar i år.
Bilen sto i ro 2 mnd uten batteri tilkoblet mens bilen ble fikset.
Alt av deler på drivstoff systemet ble byttet, injektor slanger, pumpe osv. verdiene på injektor ble lagt inn og innsuget ble renset.

Når bilen endelig ble ferdig var den utrolig nykkete i girene spesielt på 1,2 og 3 gir og holder lenge på turtallet før den girer. Bilen er også rar å kjøre, føler som om bilen ble 10 år eldre,

Jeg kontaktet verkstedet som jeg normalt bruker som sa at girkassen måtte kalibreres (nullstilles) med rette verdier. De anbefalte i samme sleng å flasha girkassen da bilen var gått 117000. bilen ble flasha og oljen i fordelingskassen ble byttet (nullstilt) de har brukt BMW sin olje. Da jeg fikk bilen tilbake, var den god igjen, Men dagen etter var den så å si helt lik som den var før bilen ble fluching.  

De gikk over bilen igjen og sjekket olje nivå i girkassen, injektorer, egr ventil osv uten å finne noen feil.

De prøvde på nytt å nullstille alle verdier på girkassen, men dagen etter er den lik igjen som om noe påvirker disse verdiene

Når de ikke klarte å finne feilen leverte jeg bilen inn på Bavaria som heller ikke finner noen feil eller koder på gir eller clutch. de sjekker også motoren. og rulleomkrets på alle 4 hjul som var helt perfekte. verdiene på girkassen ble også nullet ut, men igjen dagen etter var den lik igjen. 

Hvorfor bilen blir bra hver gang verdiene blir nullet ut og 12 timer senere er den dårlig igjen kan ingen forstå.

Hele mitt fokus har vært på girkassen så bilen ble levert inn til en girkasse spesialist som sier giren er helt fin, ingen slitasje på clutch eller på solenoid. Han sjekket også en del verdier som er innafor.  

fikk bilen tilbake og som det alltid skjer så blir den nykkete igjen dagen der på . 

Bilen er verst når den er kald og kommer seg litt etter en langkjøring. Hvis jeg kjører en stund, skrur av bilen i 1 timer og deretter tar en ny kjøre tur er den bedre, men ikke 100%
når bilen står i 5-12 timer i ro er den lik igjen. Har opplevet 3 ganger at bilen plutselig blir veldig bra, men det har alltid skjedd etter bilen har blitt brukt fra og til jobb, stått i ro 1-2 timer, men igjen dette har bare skjedd 3 ganger på 6 mnd.  

Jeg har aldri hørt noen mekaniske lyder som har oppstått av disse feilene, bare nykking i giren og rar å kjøre.

Batteriet ble skiftet for 1 år siden, Bosch der batteriet har blitt registrert.

Jeg har også fått en liten tikke lyd under bilen når jeg låser opp bilen etter at den har stått i ro. Låser jeg den igjen rett etterpå kommer ikke lyden, venter jeg i 40 sek så kommer lyden igjen hvis jeg låser den opp eller igjen. lyden varer i 0,5 -1 sek.
noen ganger kommer også lyden uten at jeg låser opp og igjen bilen.

Hvis jeg skal beskrive lyden så er det samme lyd som kommer når du setter på en diagnose måler på bilen, du hører 3-4 raske klikke lyder neste som om du prøver å starte en bil som mangler strøm

Vet ikke om dette har noe med problemet mitt å gjøre, men det virker litt rart. Lyden tror jeg kommer en plass under bilen rundt girspaken.

Forrige uke fikk jeg en liten aha opplevelse. Bilen var på verkstedet for å sjekke om det kunne være jordingskabel i tillegg nullet de ut verdiene på fordelingskassen. Det var ingen feil på jordingskabelen, men etter de nullet ut fordeling kassen ble plutselig bilen en drøm å kjøre igjen, ingen nykking i giren eller noen, men bare for en dag.

Det forteller meg at fordelingskassen og girkassen ikke snakker samme språk tolker jeg det rett.

Nå er fokuset mitt rundt fordelingskassen hvis ikke noen andre har en bedre ide,

Har googlet enn del rundt dette temaet men jeg er ingen spesialist.

kan det være noe med aksling mellom girkasse og fordelingskasse som lager dette problemet slik at fordelingskassen kommer utav posisjon eller kan det være en sensor en plass?

Har også lest litt om det kan være Transfer case actuator motor gir. normalt skal det vel komme opp en feilkode i displayet som 4x4 osv om der er transfercase actuator motor som ikke gjør jobben sin. Jeg har ingen lys eller feilmelding, men har lest at det ikke alltid kommer lys om den ikke er helt i form.

Håper så inderlig noe kan hjelpe en fortvilt mann, slik at jeg kan få oppleve BMW på sitt beste igjen.

Mvh

DKK

 

 

Endret av Dkk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nødt å bruke INSTA+ for å lese av feil på gearkassen. Er dette en ZF HP8 (8-trinns)?

Jobben som ble gjort vil jeg tippe ble gjort med at enten motor ble tatt ut eller at automat-kassen ble tatt ned. Mye som kan har skjedd i denne prosessen. Sjekke opp ledninger og kontakt på gearkasse er iorden.

INSTA+ vil være løsningen for å lese av feil i gearkassen. Men ettersom du har vært på Bavaria, så vil jeg tippe at de benytter INSTA+.

Du mistenker fordelingskassen og det kan jo selvfølgelig være der. Det er ingen aksling mellom gearkasse eller fordelingskasse. Mener det er en kjededrift og så en elektrisk styrt lamell som kobler inn foraksel.

Men at ikke Bavaria klarer å lese av en feilkode? Kanskje fordelingskassen har sin egen jording og tilkobling av signal/strøm?

Jeg mener at det skal ikke oppstå feil på gearkasse eller fordelingsklassen ved å være frakoblet. Jeg tror det er noe som har skjedd under demontering og montering.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Dkk skrev:

Hei,

Håper det er noen smarte hode her inne som kan hjelpe meg med å løse et mareritt som jeg har slitt med siden april.

Jeg har en 2011-modell Msport 245 hk som har kjørt 122.000

Mvh

DKK

 

 

Du har en 2011 hva? 
 
Hvis du vil ha hjelp, i det minste forklar hva slags bil du har 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for du tar deg tid til å svare.

Ja dette er en 8 trinns motor tror jeg 🙈 motoren har aldri vært ute av bilen, det har heller ikke gearkassen. Bavaria har kun sjekket gear, motor og hjul. Det er ingen feilkoder som har dukket opp som har noe med dette å gjøre sier bavaria. Det var transtec som også gikk igjennom gear kassen uten noen feilkoder. De er spesialist på dette feltet. Alle disse symptomene kom etter havariet jeg fikk. Noe jeg har tenkt litt på er når Viking hentet bilen etter havariet om de har koblet ut gearkassen når de lesset den på og av planet🤔Syns bare hele dette styret er rart. Er det en permanent feil på gearkassen eller fordelingskassen kan den vel ikke bare være god i en dag og neste dag dårlig igjen. Derfor tenker jeg det må være noe som påvirker/framprovosere denne feilen som feks jording, styring boks, ledning nett, sensor eller kanskje Transfer case aktuator Motoren. Derfor håper jeg noen kan sette en finger på noe. Det verste er å ikke å vite hva det er😔 betaler jo en formue bare på feilsøking.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mons1 skrev:

Du er nødt å bruke INSTA+ for å lese av feil på gearkassen. Er dette en ZF HP8 (8-trinns)?

Jobben som ble gjort vil jeg tippe ble gjort med at enten motor ble tatt ut eller at automat-kassen ble tatt ned. Mye som kan har skjedd i denne prosessen. Sjekke opp ledninger og kontakt på gearkasse er iorden.

INSTA+ vil være løsningen for å lese av feil i gearkassen. Men ettersom du har vært på Bavaria, så vil jeg tippe at de benytter INSTA+.

Du mistenker fordelingskassen og det kan jo selvfølgelig være der. Det er ingen aksling mellom gearkasse eller fordelingskasse. Mener det er en kjededrift og så en elektrisk styrt lamell som kobler inn foraksel.

Men at ikke Bavaria klarer å lese av en feilkode? Kanskje fordelingskassen har sin egen jording og tilkobling av signal/strøm?

Jeg mener at det skal ikke oppstå feil på gearkasse eller fordelingsklassen ved å være frakoblet. Jeg tror det er noe som har skjedd under demontering og montering.

Har svart deg ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Dkk skrev:

Beklager 😂 BMW E70

Flott bil, men kjedelig med problemer!

Har opplevd fordelingskasse «ras» på en E83, den hang var det en kostnad på ca 30k, heldigvis var det en garantisak.

Da opplevdes det omtrent som en bil som var kald og trengte litt manuell choke. Den jukset som om den ikke fikk nok luft/diesel.
Hvis du har koplet ut denne og opplever bilen som problemfri, ville jeg kikket på denne.
Umiddelbart ville mange mekanikere byttet denne, men mener det er spesialister som  kan reparere disse også. 
En kollega fikk fordelingskasse ras på sin E70, det var en 13’ med under 60k på telleren. 
Generelt er det vel en oppfatning om at både kasse og annet er mer robust på E70 enn mindre motoriserte biler, men du har fått i pose og sekk dessverre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...