Gå til innhold

Billigste og beste lydoppgradering til F10?


Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...

Nå har jeg installert LOGIC 7 subbene under setene og det ble litt bedre bass men lurer på om jeg kan kjøpe feks denne https://bilradiospes.no/renegade/ren1100s/renegade-ren1100s-4-kanals-forsterker-4x135w-rms-i-2-ohm og om noen kan forklare meg hvordan jeg kobler den opp til subbene under setet og høyttalerne i dørene med remote osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gløttet litt i manualen, og det ser ut som du kan bruke denne slik du tenker, altså to kanaler til dørene foran og to kanaler til bassene. Men den kommer til å bli veldig varm på høyt volum.

Klipp kabel som går ut til høyttaler, sett på RCA-plugg. Ny kabling fra forsterker til høyttaler. Pass på riktig pluss/minus, i det minste vær konsekvent, ellers risikerer du at lyden fra høyre demper lyden fra venstre.

Remote (av/på-signal) henter du fra Quadlock-pluggen bak radioen, i min bil (E) var dette en svart ledning på PIN 13.

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg forstår riktig klipper jeg av pluss og minus til høyttalerne i dørene (som er under setene) og kobler de direkte til forsterkeren? Blir det da signal fra spilleren eller må jeg ha signalkabler som går til spiller? Kobler jeg bare subbene direkte til forsterker? Når jeg byttet til logic 7 subbene måtte jeg lodde sammen høyttalerledningene (4stk til 2stk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar signalet som går fra spiller til høyttaler, og plugger dette i forsterkeren med RCA-kontakter.

Som du har erfart, deler bassen og høyttaler i dørpanelet samme signal fra radioen i basic-anlegget (derfor måtte du lodde, bassen i basic-anlegget fører signalet ut igjen og videre til dørpanelet). Det er dette signalet fra radioen du klipper og fører inn til forsterkeren.

Den andre enden du klippet, kan du nå føre til forsterkeren, altså for bass-signal ut fra forsterkeren til bassen.

Klipp deretter ledningene som går ut fra pluggen i bass og videre til dørpanel, og forleng disse frem til forsterker. Dette blir da signalet fra forsterker til dørpanel.

Nå har du separate kabler til bass og dørpanel, som du kan justere uavhengig av hverandre på forsterkeren: high pass filter, low pass filter (bassfrekvens), gain ("volum", men ikke bruk den som volum, følg bruksanvisningen for korrekt innstilling).

Høyttalerne bak er uendret, de vil fremdeles få signalet direkte fra radioen, og vil nok forsvinne litt. For din lydopplevelse foran har dette lite å si. Funksjonen som justerer nivået foran og bak vil fremdeles fungere.

Et alternativ du kan vurdere, er å kutte høyttalerne bak og føre dette signalet inn til forsterkeren, som da blir signalet ut til dørpanelet foran. Da vil funksjonen som regulerer nivået foran og bak, isteden regulere mellom bass og dørpanel. Dette forutsetter at signalet bak har samme frekvenser som du trenger foran (tror det). Men dette trenger du egentlig ikke, siden du har separat gain på forsterkeren for bass og dørpanel.

(Ser dette blir noe omstendelig forklart, håper du skjønner, burde laget en tegning ...)

Endret av Basse Lusk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 4.3.2021 den 1.27, Basse Lusk skrev:

Du tar signalet som går fra spiller til høyttaler, og plugger dette i forsterkeren med RCA-kontakter.

Som du har erfart, deler bassen og høyttaler i dørpanelet samme signal fra radioen i basic-anlegget (derfor måtte du lodde, bassen i basic-anlegget fører signalet ut igjen og videre til dørpanelet). Det er dette signalet fra radioen du klipper og fører inn til forsterkeren.

Den andre enden du klippet, kan du nå føre til forsterkeren, altså for bass-signal ut fra forsterkeren til bassen.

Klipp deretter ledningene som går ut fra pluggen i bass og videre til dørpanel, og forleng disse frem til forsterker. Dette blir da signalet fra forsterker til dørpanel.

Nå har du separate kabler til bass og dørpanel, som du kan justere uavhengig av hverandre på forsterkeren: high pass filter, low pass filter (bassfrekvens), gain ("volum", men ikke bruk den som volum, følg bruksanvisningen for korrekt innstilling).

Høyttalerne bak er uendret, de vil fremdeles få signalet direkte fra radioen, og vil nok forsvinne litt. For din lydopplevelse foran har dette lite å si. Funksjonen som justerer nivået foran og bak vil fremdeles fungere.

Et alternativ du kan vurdere, er å kutte høyttalerne bak og føre dette signalet inn til forsterkeren, som da blir signalet ut til dørpanelet foran. Da vil funksjonen som regulerer nivået foran og bak, isteden regulere mellom bass og dørpanel. Dette forutsetter at signalet bak har samme frekvenser som du trenger foran (tror det). Men dette trenger du egentlig ikke, siden du har separat gain på forsterkeren for bass og dørpanel.

(Ser dette blir noe omstendelig forklart, håper du skjønner, burde laget en tegning ...)

Har kjøpt forsterkeren nå og står hær som et spørsmålstegn 😅 er det noe kobling skjema  eller tegning på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er vanskelig å følge en tekst uten illustrerende bilder. Men dette er egentlig veldig enkelt. Start med å identifisere hvor du vil plassere forsterkeren, foran eller bak? Det bestemmer neste skritt; hvor du skal kutte kabler.

Prinsippet er at kablene som originalt går til sub/høyttalere, skal plugges ut derfra og inn i forsterkeren. Da må disse forlenges på en eller annen måte. Så må du lage nye kabler som går ut fra forsterker og til sub/høyttalere.

Siden din bil (basic-anlegget) deler kabel til sub under stol og høyttaler i dørpanel, blir det bare denne kabelen du skal føre til forsterkeren.

Kanskje like greit at du bare går igang, og spør underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...