Gå til innhold

Billigste og beste lydoppgradering til F10?


Anbefalte innlegg

Jeg har en 2010 mod f10 som har det dårligste lydanlegget man får, den mangler høyttalere i dører bak og tweetere i speilhus.

Jeg har hørt at Matchup 7 er bra men de som har det har hadd hifi lydpakke eller større så jeg vet ikke om det passer til min med helt standard stereo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste må vel være å finne noen som har plukket ut det originale HK eller Bose anlegget fra et vrak. Retrofit det i din.

Feks: 

https://www.ebay.com/itm/BMW-F10-5-Top-HiFi-Professional-Harman-Kardon-Logic7-Audio-System-Amplifier-OEM/273929174276?hash=item3fc7737d04:g:mgkAAOSwjPJdK3n~

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har hørt at Matchup 7 er bra men de som har det har hadd hifi lydpakke eller større så jeg vet ikke om det passer til min med helt standard stereo?

Å sette inn en forsterker er den beste enkeltoppgraderingen du kan gjøre. Du kan kanskje få Match Up 7 til å fungere med basic-anlegget med noen overganger, men den er vel i en prisklasse du har sagt ikke er aktuell?

Du kan plukke komplett HiFi- eller HK-anlegg selv fra huggeren for 3-5000 kroner, men dette er relativt mye arbeid. Du bør også omprogrammere radioen din til dette.

Ellers får du mye rabattert på Finn, f.eks. denne 5-kanals JL RD900/5.

Jeg ville tenkt veldig nøye gjennom hva du ønsker og hva du er villig til å legge i dette. Det blir fort dyrere enn du hadde sett for deg om du kjøper noe rimelig og finner ut at det ikke er godt nok. Gjør du jobben selv, og ikke er ute etter en audiofil opplevelse, så kommer du veldig langt med 3-4000 kroner til forsterker og kabler.

Jeg kjenner ikke de tidligste utgavene av F10, men mener å ha sett at senere modeller har splittet overføring mellom bassene under fremsetene og mid-høyttalerne i dørene, også i basic-anlegget. Da sparer du en del arbeid, i så fall. Da er det bare å klippe riktige kabler ut fra radioen, og sette forsterkeren mellom. Og koble på strøm, naturligvis.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det plug and play om jeg kjøper ett slikt brukt sett fra en f10 med hifi anlegget tro? Må sikkert kodes men det går jo fint? https://www.ebay.com/itm/BMW-F10-F11-HIFI-SOUND-SYSTEM-SPEAKER-AND-AMPLIFIER-SET-9315645-9312596-9210451/114176563769?hash=item1a95741a39:g:eAwAAOSwd5FejGvh

 

Endret av runenikolaizen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, runenikolaizen skrev:

Er det plug and play om jeg kjøper ett slikt brukt sett fra en f10 med hifi anlegget tro? Må sikkert kodes men det går jo fint? https://www.ebay.com/itm/BMW-F10-F11-HIFI-SOUND-SYSTEM-SPEAKER-AND-AMPLIFIER-SET-9315645-9312596-9210451/114176563769?hash=item1a95741a39:g:eAwAAOSwd5FejGvh

 

Der mangler forsatt lednignene. Bilen din har neppe ledninger til forsterkeren lagt opp originalt. Jeg her selv just retrofitetet Top Hifi Harman Kardon i min E90. Det var mye jobb og alle ledningene måtte legges opp. Måtte bytte alle høyttalerene i dørene og i hatthylle og montere forsterkeren i bakgasjerommet. Jeg fikk kjøpt komplett anlegg med ledningsnett. Måtte bytte ledningsnett i dørene bak siden min bil ikke hadde høyttalere der. Det ble helt som originalt og tok 5 minutter å kode inn så virket det.. Kjempe fornøyd. Anbefaler å gjøre det på den måten. Leter man litt så får man nok original anlegg billiger enn det jeg linket til som kostet 10 tusen kr.

IMG_20210123_114707.thumb.jpg.f1d0672b3bf46055814b13f26da81790.jpg

IMG_20210120_212357.thumb.jpg.03564a87970286535d89e0b69b45103c.jpgIMG_20210102_180543.thumb.jpg.e7982f8d2f8ae56c1fdae586a846a580.jpgIMG_20210107_225039.thumb.jpg.58e803d4440356d8bc95f75b446aa809.jpg

IMG_20210116_152209.thumb.jpg.d24514fc8fcad698f6d1b71dc418e2a3.jpg

IMG_20210102_181840.thumb.jpg.a0c907b9b43023ff0cbad5a20f3a20d7.jpg

 

Endret av Øyvind L.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, runenikolaizen skrev:

Hvordan er dette med å bare kjøpe en forsterker da? Har bilen bra nåkk høyttalere og subber til å spille godt nåkk med base pakken? Har f10 med base pakke subber under setene?

Tror F10 har 6.5" høytalere under hvert sete i standardpakken, mens de oppgraderte pakkene har 8". Og slik jeg har forstått det passer 8" høytalere plug and play under setene også om man har standard stereoen.

Jeg er ingen ekspert, men har lest meg opp litt på E60/E61 og at det er slik at man kan få bedre lydopplevelse med standard stereoen om man oppgraderer til  en forsterker, eller bare oppgradere de høytalerene man allerede har til noe bedre, men at det beste resulatate blir om man gjør begge deler.

For min del virker det som det er enkleste å starte med å kjøpe oppgraderte høytalere som nevnt i punkt 1 og 2 i tråden jeg linker til under:

https://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=1692988

Også evt. oppgradere med forsterker senere.

Men dette kommer fra en som aldri har gjort mer på bilstereo enn å bytte 1-Din radio/cd enheter så ta alt med en klype salt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, runenikolaizen skrev:

Hvordan er dette med å bare kjøpe en forsterker da? Har bilen bra nåkk høyttalere og subber til å spille godt nåkk med base pakken? Har f10 med base pakke subber under setene?

Original forsterkeren blir styrt av MOST(Fiber) så du har ikke noe signal utgang til forsterker. Da må du hente ut signal med en omformer fra en av høyttalerutgangene på spilleren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvordan er dette med å bare kjøpe en forsterker da? Har bilen bra nåkk høyttalere og subber til å spille godt nåkk med base pakken? Har f10 med base pakke subber under setene?

Ja til alt. Men dette er naturligvis relativt. Hva er du ute etter? Er det god nok lyd i dag på lavt volum, men det svikter når du skrur opp?

Det er forsterkeren som leverer lyden, derfor er det den som først og fremst må vektlegges. En bedre forsterker vil få mer ut av høyttalerne du allerede har. Bredere lydbilde (fra bass til diskant), og høyere volum med klarere lyd.

For å gjøre det billigst mulig, skal du altså gjøre oppgraderingene stegvis, inntil du er fornøyd med lyden:

1. Forsterker av god kvalitet.

2. Splitte signalet til bass og mellomtone, hvis det ikke er gjort allerede (basic-anlegget i E-serien deler kabel til bass og mellomtone, usikker på om det gjelder F-serien også).

3. Bytte bassene fra 6.5" til 8".

4. Bytte mellomtone i dørpanel, og sette inn diskanter (plug and play, det er utgang på mellomtonene til diskant).

5. Bytte høyttalere bak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå fått høre på en f31 med hifi 676 og det er mer enn bra nåkk for meg med masse bass og god lyd. Det jeg hovedsaklig trenger er bass, er det mulig å bare kjøpe 8 tommer subber og forsterker fra en slik f10 eller f30 med hifi 676 anlegg for å plug and play eller er forsterkerledningene annerledes så de ikke passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basic-anlegget har ikke forsterker, så her er det nok ikke plug and play hvis du vil sette inn en forsterker. Da må kabler klippes. Du klipper kablene som går ut fra radioen til høyttalerne, setter på plugger som passer til forsterkeren, og kobler altså forsterkeren mellom radio og høyttalere.

Du kan bytte bare bass-elementene til 8" (med eller uten forsterker), det er plug and play (både fra 676 og 677), men mulig du må trikse til noe i pluggen hvis du mister lyden i dørpanelet (i så fall deler bass og mellomtone samme kabel, det kan ordnes enkelt).

Her må du passe på at de nye elementene har riktig ohm. Basic-anlegget bruker 4 ohm, 676 HiFi 2 ohm, 677 HK 7 ohm, så ingen av disse (fra F10) passer sammen. Men du kan bruke 677 HK/Logic7 fra E-serien, de har 4 ohm (det er disse Øyvind har brukt som du ser i innlegget hans). Skal du ha forsterker, så er det den som bestemmer ohm.

Oppsummert, det enkleste for deg med kravene du har oppgitt:

1. Sett inn 8" basselementer fra E-serien, 677 HK/Logic7.

2. Hvis du trenger bedre lyd, så sett inn en tredjeparts forsterker i tillegg (4 ohm er det mest anvendelige). Omprogrammer radioen til HiFi.

3. Neste steg er å bytte elementene i dørpanelet, og diskanter. Også her må du da hente disse fra HK/Logic7 fra E-serien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har F11 selv, med basic stereo. Ganske stor oppgradering å gå fra fabrikk montert subber + coax elementer til Sub+mellomtone+diskant.

Kjøpte et ferdig kit fra Match, relativt enkelt å montere, inneholder større subber, mellomtone og diskant og delefilter (for mellomtone og diskant). Fungerer mye bedre enn orginalen, men hadde sikkert blitt enda bedre om jeg hadde tatt meg bryet med å innstallere forsterker (har ikke det orginalt) Det eneste som ikke fulgte med i kittet var diskantholderene til "speilhjørnet" i døren, da basic ikke har disse,men tette "speilhjørner". Kjøpte mine på ebay, oe deler, kostet et par hundrelapper, og fungerer strålende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...