Gå til innhold

Kjøp av BMW 3-serie M-Sport F30 318i 2016 mod.


 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Er ny her, og eier enda ingen BMW, men har noen kjappe spørsmål før kjøp. Har lenge vurdert å kjøpe enten Audi A5 Sportback i S-Line utgaven med 170hk, Mercedes CLA 2014 mod. eller BMW 3-serie F30 2015+. Har nå fått et tilbud på en BMW F30 318i M-Sport 2016 mod. (med facelift) med en bensin tresylindra turbomotor på 136hk. Bilen har gått rundt 60.000 km, og har fulgt alle servicer på BMW merkeverksted. Bilen er en manuell med mye utstyr, blant annet Navigation Pro (større skjerm), regnsensor, varme i ratt, fjernlysassistent, cruisecontrol, led-lys og mye mer. Denne kan jeg få for 204.000, ferdig EU-kontrollert med nye dekk, samt med komplett service-historikk og 6mnd garanti. 

Og da er mitt store spørsmål:

Er dette et bra kjøp, og vil denne holde seg greit i verdi de neste 3-4 årene? Jobber offshore så er kun hjemme 6mnd i året, så den vil derfor stå mye stille men vil nok antageligvis bli luftet av min mor her og der. 

Og tilslutt, hva er deres erfaringer med denne bilen? 

Endret av Scott Cleverfield
feiltrykk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet :) 

F30 facelift virker som bra og solide biler, og de ser veldig moderne ut med LED-lys både foran og bak. Virker som en greit utstyrt bil du har på hånden.

Har selv ingen erfaring med B38 som er internkoden på den 1.5 liters 3-sylindrede turbobensineren som står i 318i, men muligens andre her inne har. Ser du også vurderer A5 sportback og CLA, begge disse er jo type lavere og mer linjelekre kupéutgaver av deres søsken A4 og A (selv om jeg ikke helt klarer proporsjonene på CLA). Nå skal jeg slenge ut et forslag ene og alene fordi jeg eier en slik selv; hvorfor ikke vurdere en F36 4-serie Gran Coupé i stedet for en F30 3-serie? Disse er jo direkte konkurrenter til A5 sportback. 

Den som klarer å spå korrekt annenhåndsverdi noen år fram i tid på vanlige bruksbiler i dagens bilmarked skal få en fjær i hatten av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god. F36 Gran Coupe koster fort oppimot 300.000 noe som er litt ute av mitt budsjett. Hva er grunnen til at du anbefaler 4-serie fremfor en strøken 3 serie?

 Skal uansett ha bakhjulsdrift da jeg synes forhjulsdrift er dødt og kjedelig spesielt på vinterføre. A5 og CLA kommer kun med bakhjulstrekk eller firehjulstrekk noe som også er ett lite minus i bruktbilvalget. Synes noe rundt 200.000 er greit, men bilen må ha LED-lys og være litt up-to-date aka 2016+ med BMW-er og 2012+ med audi og mercedes.

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen annen grunn enn utseende, den skiller seg noe ut fra den «vanlige» 3-serien i gata. Og praktisk sett (om det betyr noe) er kombikupéluka mye mer praktisk og gir mer bagasjeromsplass enn koffertlokkløsningen på 3-serie. Men er budsjettet litt under 4-serie hadde jeg uten tvil gått for en 3-serie LCI (facelift) av disse bilene du har nevnt :)

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Scott Cleverfield said:

Takk for innspill. Hva er grunnene til at du hadde valgt 3-serie f30 LCI foran Audi a5 og Mercedes CLA?

1. Du er på et BMW-forum.

2. F30 LCI er en bil jeg liker svært godt.

3. Liker generelt ikke Audier, synes de er for "kliniske" og kjedelige (selv om A5 sportback er et hederlig unntak med rett utstyrspakke og farge)

4. CLA klarer jeg som sagt ikke proporsjonene på.

Da står vi igjen med F30 LCI :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

1. Du er på et BMW-forum.

2. F30 LCI er en bil jeg liker svært godt.

3. Liker generelt ikke Audier, synes de er for "kliniske" og kjedelige (selv om A5 sportback er et hederlig unntak med rett utstyrspakke og farge)

4. CLA klarer jeg som sagt ikke proporsjonene på.

Da står vi igjen med F30 LCI :)

Okey, er det noen andre ting man bør tenke på før eventuelt kjøp av relativt ny BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke som jeg kommer på. Sjekk lykter framme for dråpedannelse på innsiden, baklykter for sprekkdannelser, evt. unormale lyder fra motor. Google litt på B38 og se om det er noe typisk på disse som bør ha vært sjekket. Har du utstyrslista tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...