Gå til innhold

Ventil tanklufting og dysestørrelse Z3 Coupe 2.8


Rune M2-touring
 Share

Anbefalte innlegg

Holder på med montering av et gammelt ESS kompressorkit på M52TUB28 motor. I samme forbindelse bytter jeg til M50B25 innsug, for å unngå alt dill-dall (oljeretur) som sitter under M52 innsuget. Trenger denne plassen til vannkjølt intercooler. Bruker catch tank til veivhusventilasjonen for å fange opp olje.

På M52 motoren sitter det en tankluftingsventil (26 på skisse) i plenumkammeret på innsuget. Denne er forbundet med et blått plastrør som går bakover til kullfilter etc ved bensintank. Jeg antar at dette skal drenere kondensert bensindamp tilbake til motoren, for å redusere utslipp. Med overlading på motor vil dette helt sikkert ikke fungere, og jeg vurderer derfor  å ventilere bensindampen direkte ut til friluft. 

Noen som vet om det vil gi feilmeldinger hvis kabel til tankluftingsventil (26) kobles fra?

Kan man i såfall lure systemet med å koble en motstand i serie, som erstatning for denne ventilen?

Fuel System.jpg

Endret av Rune M2-touring
Lagt til skisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver og styrer mye med "EVAP" i statene og der får du feilmeldinger om tanklokket ditt ikke er tett, men jeg har aldri lest om noen som har hatt noen problemer med dette i Norge. Tatt i betraktning at flere av bilene med M52-M54 er litt gamle så er det rimelig å anta at solenoidene har gått i stykker på flere. Tror ikke du taper noe på å koble den fra. Du kan vel bare prøve med en gang og se hva som skjer?

Det kan hende at det gamle systemet ikke er så sofistikert at det måler trykk i tanken, slik at ventilen bare åpner på komando. Hvis det mot formodning skulle gi en feilmelding så kan du bare ha den tilkoblet elektronisk, men ikke fysisk tilkoblet til noe? Jeg tror forresten ikke at det er kondensert bensin som går der, men bensindamp når trykket bygger seg opp. Den vil helst kjøres inn i motoren igjen framfor å slippes ut i lufta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding. Tror jeg lar ventilen sitte på enden av plastrøret inntil videre, og lar den være tilkoblet. Kan ventilere dette ut til det fri. Kan prøve meg fram om det gir feilmeldinger når motoren er klar for oppstart.

Er det noen som har erfaring med passende dysestørrelse etter kompressor montering? Har kikket på div kalkulatorer på nett, og det ser ut som mange av de lander på ca 360cc ved 300 hk. Regner med at overladingen blir mellom 0.5 og 1.0 bar. Skal kjøre den på rulle hos ESS når alt er på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/20/2021 at 12:13 PM, Slavearbeider'n said:

Jeg har 630cc dyser på min TS2 m52b28tu, med surgetank og doble bensinpumper i bagasjen leverer det mer enn nok bensin. Kjører med 1 bar trykk og benker 305 hk på hjula med et nøkternt og sikkert oppsett. 

Har du logget data for duty cycle på motoren din ved bremsing? Synes 630 cc dyser høres stort ut. Vil lambdasondene tilpasse blandingsforholdet så man kan kjøre bilen feks 10-15 mil for å komme på rulle (ESS Aremark)?

Har du utslippsverdier som går greit gjennom på PKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune M2-touring changed the title to Ventil tanklufting og dysestørrelse Z3 Coupe 2.8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...