martinkron Skrevet Februar 11, 2021 Share Skrevet Februar 11, 2021 Håper det er noen som kan gi meg litt hint om hva jeg kan prøve å sjekke. Kjøpte bilen i starten av måneden, også andre dagen jeg kjørte med den så begynte plutselig bilen å gå dårligere. Til slutt var det ikke noe trekkkraft igjen i bilen og den stoppet. Fikk ikke startet igjen, og måtte hentes med viking. Jeg åpnet panseret og så at katalysatoren var helt glødende rød. Prøvde å starte bilen igjen flere ganger, men fungerte ikke. Tok bilen hjem og skaffet meg ISTA+ og leste ut feilmeldinger, da var det feilmeldinger om feiltenning og om VANOS-ventiler. Byttet begge ventilene, og det hjalp ikke. Jeg har også sjekket om det kommer noe ut av eksosen, og det kommer noe ut så det er ikke helt tett ... Har også forsøkt å starte den uten luftfilter uten at det hjalp. Første gangen jeg gjorde dette så kom det masse røyk ut av den metalldelen med spjeldet til lufta, men har ikke klart å gjenskape dette.. virker nesten som at den tente et lite øyeblikk... Luftfilteret ser helt nytt ut. Andre feilmeldinger som var der var feil på batteri, og den klaget på at "Auxiliary water pump" ikke fungerer. Byttet batteri. Nå er det bare denne "Auxiliary water pump" feilen igjen, og den starter fortsatt ikke. Sjekket pluggene, og de gnister, og de blir helt våte av bensin... Noen som har noen ide om hva som er neste å teste? Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 11, 2021 Share Skrevet Februar 11, 2021 Kan høres ut som det enten er kraftig feiltenning (aka register problem) eller så er katalysator tett. Må nesten feilsøkes mer. Siden det ikke er noen feilkoder for cam correlation så kan man nesten utelukke register problemer. Jeg gambler på tett katalysator da den var rød. Det pleier å skje når de er tett. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinkron Skrevet Februar 11, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2021 1 minutt siden, Otis skrev: Kan høres ut som det enten er kraftig feiltenning (aka register problem) eller så er katalysator tett. Må nesten feilsøkes mer. Siden det ikke er noen feilkoder for cam correlation så kan man nesten utelukke register problemer. Jeg gambler på tett katalysator da den var rød. Det pleier å skje når de er tett. Hvordan tester jeg det, må jeg løsne manifolden så den får fri eksos kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 11, 2021 Share Skrevet Februar 11, 2021 Tja, det er kanskje enklest. Evt løsne før katalysator. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinkron Skrevet Februar 11, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2021 8 minutter siden, Otis skrev: Tja, det er kanskje enklest. Evt løsne før katalysator. på denne motoren så sitter katalysatoren på manifolden, det er riktignok en sensor i røret rett før katalysatoren, men den sitter sånn til at den er ikke så lett å løsne, må se om jeg får kappet til en fastnøkkel så jeg får plass ... https://www.gsbildeler.no/etk_delekatalog-eksos-18_0557 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lagunilla Skrevet Februar 12, 2021 Share Skrevet Februar 12, 2021 Ikke bruk energi på katalysator, er lite sjans for at den er helt tett. Ta av påfyllingslokket og se om registeret et løs. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
martinkron Skrevet Februar 12, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2021 (endret) 19 timer siden, lagunilla skrev: Ikke bruk energi på katalysator, er lite sjans for at den er helt tett. Ta av påfyllingslokket og se om registeret et løs. Prøvde å ta opp lokket å bevege på kjedet. Kjedet var ikke mulig å flytte på med en skrutrekker, og det virket helt stramt. Jeg prøvde å løsne manifolden, og da virket det som at den tente innemellom, men startet ikke. Etter jeg hadde forsøkt å starte den en liten stund så gikk jeg å så i motorrommet, og da var det en liten brann i eksosportene, så det må ha tent. Jeg antar at det er et tenningsproblem, så jeg målte kamakselsensorene, ledning nr 1 hadde batterivolt uansett hva jeg gjorde, mens den midterste hadde batterivolt, men gikk ned til omtrent 0 når jeg tok skrutrekkeren på den, så de virker som at de er i orden ... Er det mulig at flere av coilene er gått slik at den ikke starter? Finnes det noen måte å sjekke om tenningen går som den skal? Endret Februar 12, 2021 av martinkron Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå