Gå til innhold

E46 320D blåser ikke varmt / koker


Frifi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei hei alle fanatikere! Slenger ut denne tråden i håp om at noen med mere kunnskap en meg selv kan ha noen tips / formening om hva som kan være galt med bilen min.

 

har en 2001’ e46 320D 150HK

Bilen har stått siden i sommer grunnet hull i bunnpanne 😅 vi hadde bilen inn på verksted hvor feil ble utredet og bil startet alt OK! 
dagen etter da jeg fikk bilen hjem merket jeg at tidligere eier hadde fylt bare vann i kjølesystemet og dette resultere jo i totalt fryst motor... 

En uke senere fikk vi bilen inn igjen, tint helt varm og fin etter to døgn inne, byttet ut all kjølevesken og fylte på nytt (riktig blandet denne gangen!)  

Kjørte bilen til driftsvarm temp, nål sto rett opp, men virket som om termostat ikke ville åpne da vi ikke kunne fylle på noe mere frostvæske 🤷🏻‍♂️ Tenkte da å kjøre bilen litt hardt for å prøve å åpne termostat, bil ble 2/3 varm, helt til jeg kjørte i nedoverbakke, hoppet da rett tilbake til nål rett opp og ned..

 

Prøvde å lufte litt, virker som det kom masse luft fra systemet, men ikke sikkert den ble luftet nokk? Men kan Altså luft i system holde tilbake termostat fra og åpne seg? 
kjente slange fra frostvæske beholderen var kjempe varm, og slange fra radiator iskald... evt hvilken vei skal dette sirkulere ? 
 

da jeg trodde termostat ikke ville åpne startet jeg da turen hjem, kom i en liten oppoverbakke og bilen mistet all drakraft, og startet så og koke. Skrudde bil av umiddelbart 

lot den stå med tenning på så vifte skulle gå, helt til den kjøla seg ned igjen, kjørte da videre og bil kokte igjen etter bare et par minutter...

 

Takk om du har fulgt med på tråden sålangt, det jeg i hovedsak lurer på er: kan termostat være gåen etter motor frøs? Evt egr termostat? Men utelukker denne litt ettersom motor faktisk blir varm? Blåser iskaldt i bilen. 
Kan det være så simpelt som luft i systemet, eller kan det være så ille som gåen topp?

 

takk for svar!
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst synes jeg ikke man bør bruke fanatikere, for så å be om hjelp. Da jeg mener at fanatikere er negativt ladet. Men det går sikkert bra uansett.

Ang ditt problem så mener jeg du har luft, om du ikke ser en lekkasje en plass. Det er best å fylle på så mye kjølevæske som du kan med motor av, og tenning på, varmen på maks og viften på minimum.

Når det er fullt i tanken da, så starter du motor med lokket av. Så fyller du helt til det ikke går mer. Med motoren i gang i ca 5-10 min så kan du kjøre deg en tur til termostaten åpner, da skal du stoppe og fylle mer kjølevæske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Otis ikke noe vondt ment, var bare på leting etter kloke hoder ☺️ Setter veldig pris på svar! Da prøver jeg og lufte den skikkelig da jeg kommer hjem i dag, så får vi se om termostaten åpner i dag.  Mener kanskje den burde gjort det samme i går, da bilen var driftsvarm og jeg kjørte den et lite stykke. Men såklart om det var noe luft så kan jo det ha satt en stopper. Takk for info sålangt! Oppdaterer tråden i kveld da jeg har fått prøvd ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det en rekke ting som ikke burde ha skjedd. Pkt 1. Hull i bunnpanna? Hva var årsaken til det og hvis det ble slått hull i bunnpanna under kjøring, så når oljelyset kommer på er det allerede forsent. La oss si at det ikke skjedde.
Rent vann på motore som har fryst??? :-o
Her burde vedkommende vært satt i fengsel. Man må ALDRI la bilen stå med rent vann og ihverfall ikke hvis det er fare for kuldegrader. Det er en rekke ting som kommer til å bli ødelagt hvis vannet fryer. Alt fra vannpumpen, termostat, radiatorer, Aux-pumpen for varmeapparatet og selve motoren. Det andre er at rent vann har ikke egenskapene for å beskytte motor og kjølekanaler innvendig. Med rent vann vil aluminium starte å korrodere.

Det siste er at du kjører slik at motoren koker flere ganger.
Hvis du nå får liv i motoren, så vil det være et mirakel. Jeg tipper topper har slått seg slik at du får kompresjonslekkasje og at kompressjonen slår ut i kjølekanalene.
Så hva må du gjøre: Bestill ny vannpumpe og termostat. Ser du ingen lekkasjer, vel har du sjekket inni bilen om det er fukt på gulvet? Er en radiator i varmeapparatet. Er alt tørt, så gjør det vanlige med bytte av vannpumpe og termostat. Når du har av alt forran motoret, så før du sjekke tilstanden på strammer, løpehjul, multireim og slikt.
Så fyller du opp igjen og lufte systemet slik den skal gjøres. En vanlig feil er at man ikke kjører varmeapparatet på maks temperatur.
Nå finnes det vakumering-utstyr som gjør dette superenkelt. Kan vakumerer anlegget til til at slangene nesten blir flat. Så åpner man opp for tilførsel av kjøleveske og da vil kjølevesken bli sugd inn i motoren og du vil ha minimalt med luft i systemet. Det er nok en del fraråding å gjøre dette på eldre biler da radiatorene aldri har vært i vakum og at plast rundt radiatoren kan sprekke. Men M47 er ikke vanskelig å lufte, hvis det gjøres riktig med god gammeldags metode.

Uansett, hvis du fortatt får overoppheting, så skaffer du deg en test-sett som reagerer på CO2 som du setter på ekspanssjonstanken. Stoffet vil endre farge hvis den registrerer CO2. Dette er tegnet på at toppen og toppakningen er gåen.

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...