Øyvind L. Skrevet Februar 26, 2021 Share Skrevet Februar 26, 2021 (endret) Holder på å feilsøke på en 2007 E90 318d med M47N2 motor. Bilen starter ikke, men den kinner. Får ikke diesel opp i rail. Har byttet HP pump(CP3) og Flow regulating valve (MRV) som sitter på pumpa. Begge deler er brukte. Har byttet dieselfilter og testet at det kommer diesel ut av røret/slangen som går inn på HP pumpe. Jeg er ganske sikker på at denne Flow regulating valve (MRV) som sitter på pumpa ikke åpner. Så spørsmålet mitt er hva kan gjøre at den ikke åpner? Selvfølgelig kan den være ødelagt, men syntes det skulle være utrolig hvis to stk skulle være ødelagte. Noe jeg overser her? Har testet med startgass i innsuget å da starter den med en gang så det er ikke noe feil med CAS eller ander elektriske komponenter slik jeg kan forstå. Diesel er ren å pen. Ikke gammel. Tror jeg fikk med det meste av info. Endret Februar 26, 2021 av Øyvind L. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 26, 2021 Share Skrevet Februar 26, 2021 Fortsetter den å gå etter å ha startet med startgass? Hva er railtrykket når starteren går? Kan være så enkelt som en dyse som lekker for mye i retur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 26, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2021 3 minutter siden, E.C. skrev: Fortsetter den å gå etter å ha startet med startgass? Hva er railtrykket når starteren går? Kan være så enkelt som en dyse som lekker for mye i retur. Nei den stopper når den er "tom for gass". Railtrykk er 10 bar når starter går(Ønsket trykker er rundt 400bar). Har til og med koblet av røret som går inn på rail fra pumpa. Kommer ikke en dråpe ut når starter går. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 26, 2021 Share Skrevet Februar 26, 2021 Får du ingen diesel til rail? Og hva er retur mengden på hver dyse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 26, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2021 3 minutter siden, Otis skrev: Får du ingen diesel til rail? Og hva er retur mengden på hver dyse? Stemmer. Får ingen diesel til rail. Kommer ikke noe retur fra dysene siden det ikke kommer diesel til rail. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 26, 2021 Share Skrevet Februar 26, 2021 Ok. Vi svarte samtidig. Mengde reguleringsventil blir styrt av dde. Du skal kunne koble på feks en lyspære for å se om den regulerer, det er pwm. Grønn kabel er alene til DDE. Rød kabel er felles med trykkventil på rail. Om lyspære lyser svakt eller ingenting så er det enten dde som tuller, eller så er det trykkventil på rail som tuller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 26, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2021 4 minutter siden, Otis skrev: Ok. Vi svarte samtidig. Mengde reguleringsventil blir styrt av dde. Du skal kunne koble på feks en lyspære for å se om den regulerer, det er pwm. Grønn kabel er alene til DDE. Rød kabel er felles med trykkventil på rail. Om lyspære lyser svakt eller ingenting så er det enten dde som tuller, eller så er det trykkventil på rail som tuller. Stemmer. Har sjekket sikringen som er til railtrykk sensor og mengde reg ventilen. Den var ok. Er jo selvfølgelig en mulighet at DDE ikke gjør jobben sin. Har jo byttet den mengde reg ventilen, men med en som var brukt. Kan jo være den også fusker. Har ikke byttet trykk ventilen på rail. Kan ikke finne noen plass i verken ISTA elle INPA hvor man kan lese live verdier på den mengde reg venitlen. Noe jeg syntes var litt rart. Så mulig det lyspære trikset er det som må til for å sjekke det signalet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 26, 2021 Share Skrevet Februar 26, 2021 Sjekk med voltmeter også, enkelte ting ut av kontrollenheter er batterispenning, mens andre er 5V. En pære ment for 12V vil ikke lyse særlig bra på 5V. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 26, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 26, 2021 3 minutter siden, E.C. skrev: Sjekk med voltmeter også, enkelte ting ut av kontrollenheter er batterispenning, mens andre er 5V. En pære ment for 12V vil ikke lyse særlig bra på 5V. Tenkte å bruke er multimeter faktisk.🙂 👍😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 26, 2021 Share Skrevet Februar 26, 2021 Det er dog et poeng i det Otis sier, kabelen skal kunne lede nødvendig mengde strøm for å operere ting, dette finner man ikke ut med et multimeter. Du må dog starte et sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 27, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2021 4 minutter siden, E.C. skrev: Det er dog et poeng i det Otis sier, kabelen skal kunne lede nødvendig mengde strøm for å operere ting, dette finner man ikke ut med et multimeter. Du må dog starte et sted. Enig i det, men spenningen må vel også øke eller minske. Nå tipper jeg bare, men signaler er vel 0-5v eller? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Februar 27, 2021 Share Skrevet Februar 27, 2021 Begge ventilene får strøm direkte fra 12v, det er ingenting mellom der. Mens på andre siden av ventilenegår det direkte til dde. Så jeg antar det er kun 12v. Øyvind L. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 27, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2021 Skal teste litt i morgen. Kommer tilbake med mer info hvis jeg ikke får start på den. Takk for tips så langt🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 27, 2021 Share Skrevet Februar 27, 2021 Da drar DDE det ned mot jord. Det betyr at du skal måle 12V på den ene kontakten til alle tider. Den andre kontakten måler 12V når ventilen ikke er aktivert og 0V når ventilen er aktivert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind L. Skrevet Februar 27, 2021 Forfatter Share Skrevet Februar 27, 2021 Etter å ha målt matetrykket med manometer og det viste 0,6bar når når pumpa i tanke går så var det å ta en nærmere titt på matepumpa. Og her var det skjedd litt. Regner med detter grunnen til at den ikke får diesel opp i til rail. Ny pumpe blir bestilt også får vi ta det derifra når den er montert. Bilen er gått 450 tusen km så denne pumpa har gjort jobben sin. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå