Gå til innhold

Håndbrekk fungere ikke


Vassbakk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

 

Byttet skiver bak for et par mnd siden. Da jeg gjor det slakket jeg bremseskoen ganske mye. Til punktet hvor det ikke tok tak så har ikke hatt håndbrekk de 2 siste mnd. Å på grunn av snø å ufattelig minusgrader så orket jeg ikke stramme skoen der å da. "Tar det når våre kommer". Men nå har jeg prøvd å strammet dem. Tok av spennet på fjæra inni bilen under håndbrekket. Men har justert skoen så langt ut de går men de tar ikke i det hele tatt.. prøvd å fikset fjæra igjen, kjørt sakte med brekket på men de tar ikke i d hele tatt. Kan det være at skivene har for stor bremsetrommel diameter?   Skivene ble bestilt fra skruvat etter reg nr.   (Masse kjøtt igjen på håndbrekkskoene og de fungerte helt fint før skivebytte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk vaier pvirker ikke stramming på navet.

Kan jo nesten høres ut som feil diameter på trommel. Du må nesten måle. For med justeringsskruen helt ut, så skal du jo absolutt treffe trommel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

Ta av skiva og undersøk mekanismen før vi spekulerer noe videre. 

Det så ut til å være slikt det skulle være. Masse materiale igjen på skoen. Og mekanismen utvidet seg når jeg skruddet på strammehjulet. Testet å dra forsiktig i håndbrekket mens skiva var av å skoen utvidet seg littegrann 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sammenlignet ikke skivene mot hverandre før du monterte? Demonterte du mekanismen eller byttet du kun skiver? Ting ruster fast, sjekk at justeringsskruen går hele veien ut. Mål innvendig og søk opp specs for riktige skiver for din bil fra f.eks ATE eller Bosch og se om det stemmer med det du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jobben ble gjort ute i vinter så sammenlignet jeg ikke. Men varen på skruvat har oppgitt samme originalnr som det jeg finner på RealOEM.com catalog. Så skulle nå tro at det er rette skiver. Selve mekanismen så bra ut. Ser ut til at forige eier bytter alt ikke lenge før salget (2år i august). Så ikke nå rust, bare litt støv som jeg blåst bort m trykkluft. Jeg demonterte ikke mekanismen når jeg bytta skiver. Jeg løsnet bare på justeringsskruen så de ikke tok i når jeg tok av skiva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrur du skruen riktig vei? Klassisk blemme at man enten skrur feil vei eller at den er montert feil vei.

Det jeg hadde gjort ville være å ta av skiva, kontrollere mekanismen (gjerne demontere og montere på nytt, samt sjekke at alle delene er på plass og riktig vei), justere skruen helt ut og se om du får på skiven. Hvis skiven går over skoene så sjekker du indre diameter mot litteratur. Om den er riktig så kjøper du nytt håndbrekk-kit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja riktig vei skrur jeg. Å mtp at håndbrekket fungerte fint før skivebytte så syns jeg det er rart at det nå ikke skal fungere i d hele tatt. Mtp at alt jeg gjore var å slakke de på justeringsskruen å siden ikke rørt dem på 2mnd. Hadde jo håpet at d bare va å stramme de igjen. Men skal ta av skiva i imorra å dobbeltsjekke at alt e der d skal være å måle skiva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en telefon til BMW ser det ut til at det er feile skiver (det man får for å bestille å stole på regnr sortering). Har fått skiver med 185mm trommel, men skal ha 160mm.... 

Endret av Vassbakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får prøve å få et nytt sett gratis fra butikken som solgte deg feil, men sjekk alltid gammel og ny del fysisk mot hverandre ved montering (utenom når du får nye skiver nå 😉)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...