Gå til innhold

2F11 Radiator blind, top


Ninur
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått koden 2F11 Radiator blind, top som beskrevet i tittelen på min E60 523i. Jeg tror jeg har sett den en gang før, men jeg er usikker på om den i det hele tatt blir lenge. Etter at jeg slettet koden ser det ikke ut som at den kom tilbake etter en kjøretur, men jeg vil ikke ta noen sjanser så jeg spør etter visdom fra forumet.

Etter hva jeg har ellers lest på internettet, tyder det på at klaffene bak kidneygrillene ikke fungerer som de skal. Enten at de åpner seg når de ikke skal gjøre det, eller at de stenges til tross for at motoren er varm. Har ikke fått noen feilmeldinger i IDrive systemet eller varselamper, bare lest koden fra diagnoseverktøyet. 

Er disse styrt av en fysisk motor for å åpne/lukke dem, eller åpnes de passivt med fart fra luften og låses med en magnet? Om dette må fikses, må hele klaffe systemet byttes ut eller holder det med å bytte ut kun låsen/motoren? Og om det skulle være tilfelle, kan det koste mye hos et verksted å bytte ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er styrt av DME med en egen motor. Jeg kan ikke huske at det får noen konsekvenser for bilen at de er defekt. Mange biler har ikke dette engang.

Så om du ikke absolutt vil fikse det, så kan du bare hoppe over det.

Vil du fikse det, så bør du nok først sjekke at du har noe kontakt på motoren å at du kan styre den manuelt via diagnose program.

Eller så kan du gjøre det som de fleste gjør, skifte en og en del til problemet forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Otis said:

Det er styrt av DME med en egen motor. Jeg kan ikke huske at det får noen konsekvenser for bilen at de er defekt. Mange biler har ikke dette engang.

Så om du ikke absolutt vil fikse det, så kan du bare hoppe over det.

Vil du fikse det, så bør du nok først sjekke at du har noe kontakt på motoren å at du kan styre den manuelt via diagnose program.

Eller så kan du gjøre det som de fleste gjør, skifte en og en del til problemet forsvinner.

Vel jeg har helst lyst til å få det fikset, i tilfelle det skulle bli snakk om overopphetning. Det virker som at de øverste bak selve kidney grillene aldri åpnes til tross for at motoren er varm. Det er fortsatt en åpning under dem i framfangeren som har et lignende system hvor de i det minste fungerer, så det er nok litt kjøing. 

Jeg har desverre ikke ISTA+ for å teste flapsene men en vanlig OBD2 diagnose dongel fra biltema, så jeg må nok svinge innom et verksted for å la dem sjekke uansett siden jeg skal snart bytte bremsevæske. 

Vet ikke om det er for mye å spørre om, men har du peiling på om hvor mye det kan koste å få bytta ut den lille motoren om det må gjøres? 

Takk for svaret forresten! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er å bruke ista/dertil egnet diagnose verktøy for å få det testet.

Det finnes flere versjoner av motoren/ kontrollenhet til radiator. Så den mest avanserte enheten kan du bare måle 12v å jord på. Pinne 2, brun.

Du kan måle +12v på pinne 3, rød/hvit og pinne 4 gul/hvit.

Hvilken årsmodell har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Otis said:

Det letteste er å bruke ista/dertil egnet diagnose verktøy for å få det testet.

Det finnes flere versjoner av motoren/ kontrollenhet til radiator. Så den mest avanserte enheten kan du bare måle 12v å jord på. Pinne 2, brun.

Du kan måle +12v på pinne 3, rød/hvit og pinne 4 gul/hvit.

Hvilken årsmodell har du?

Årsmodellen er 2007, men jeg er usikker på om det er facelift eller ei om det skulle være relevant. Har gått 114500 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering: Skal stikke innom en MECA sjappe for å se om det har bra nok utstyr til å teste radiator spjeldet siden jeg skal skifte bremsevæske uansett. Forhåpentligvis er Bosch diagnoseverktøyene deres gode nok, hvis ikke blir det nok en tur innom Bavaria eller GS siden de har dypere ekspertise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så jeg stakk og fikk det diagnosert på et verksted, men det viste seg at spjeldet fungerte som det skulle??? 

Jeg tror at det har en tendens til å få noen hiccups en gang i blandt, så om det faktisk eksisterer et dypere problem så må nok det sjekkes ut med en forhandler eller av ISTA+ programvare. For dere i fremtiden som støter på lignende problem, så anbefaler jeg å dra til et mindre verksted først i tilfelle de har gode scannere som faktisk kan fysisk teste spjeldet. Skal også legge ved link med delenummer for spjeldet for de som trenger å få hele greia byttet ut om de så skulle være uheldig.

Det er visst ikke en spesielt dyr del ville jeg selv sagt, men det kan hende at arbeidstiden kan koste en del. 

https://www.koedbmw.com/no-no/product/51117178116

Endret av Ninur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Otis said:

Høres ut som at noe er på vei til å gå i stykker.

Kan hende, men så lenge de nedre er åpne og radiator viten går så blir det nok kjøling på systemet. Som sagt er det ingen konsis kode som dukker opp, og bilen kjører som den skal. Jeg skal følge med fremover for å se hvordan det utvikler seg på scanneren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Så, da var det vel en stund siden! 

Bilen har gått greit det siste året, men 2f11 radiator blind koden har kommet tilbake, og denne gangen virker det som den virkelig ikke går bort.

Det har ikke skadet noen andre systemer på bilen mens den har vært i daglig bruk det sist året og det har heller ikke skjedd noe galt med kjølesystemet ellers, men jeg vil ikke ta noen sjanser til sommeren da det blir særlig varmere i lufta. Jeg har lest noe mer opp om selve delen som er aktuell, og det ser ut til at selve fremfangeren må av for å komme til flapsene. Derfor må jeg se til pris for å få jobben gjort hos et verksted, eller noe reparasjons instruksjoner om jeg så må gjøre det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...