Gå til innhold

M54B25, veivhusventilasjon

FredrikE24
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

I anledning kjøp av en BMW E61 525iAT med den gode "gamle" M54-motoren så gikk jeg gjennom punktene jeg skulle gjøre i forkant av kjøpet.

Ved sjekk av veivhusventilasjon med motor på tomgang åpner jeg og fjerner oljepåfyllingslokket. Jeg forventer å skape en vakumlekkasje som skal få motoren til å jamre seg litt. Jeg har erfart fra tidligere at man skal kjenne et svaaakt sug i oljepåfyllingslokket når man tar det av. Jeg kjenner ikke sug her. Ei heller overtrykk. Ingen endring i motorens tomgang heller.

Går så bort til peilepinnen. Napper den ut med oljepåfyllingslokket på. Denne gangen fikk man heller ingen endring. Kommer heller ikke olje ut her(det er jo et godt tegn). Observerer at peilepinnerøret er løst. Denne er vel tredd nedi blokka med en o-ring på, og selve røret er festet til motoren med en bolt. 

På M52TU så blir motoren veldig merkelig når man skaper en lekkasje mot atmosfæren. Denne M54-motoren virker ikke som responderer veldig på dette. Mistenker derfor at jeg har en betydelig lekkasje allerede.

Jeg får en antydning til lett og rask "lugging" ved jevnt pådrag under kjøring. Typisk på cruisekontrollen når man skal holde en bestemt hastighet og man kommer til en slakk motbakke. Luggingen er så liten at man som passasjer ikke legger merke til den. Prøver koble ut cruisekontrollen og gjøre det samme med pedalen og jeg opplever det samme. Jevnt pådrag er det som medfører luggingen. Jeg tror ikke dette er noe med girkasse å gjøre. Kjennes ikke slik ut.

Sist jeg var borti en M54-motor, en B30 forøvrig som fikk motorlampe, hadde eier glemte å sette på oljepåfyllingslokket etter en påfylling.. Jeg får ingen feilkoder relatert til dette på min bil. Dette forsterker egentlig mistanken min om at jeg har en mindre lekkasje allerede(peilepinne). Er dette et greit resonnement? 

Jeg ønsker erfaringer på hvordan en M54-motor skal oppføre seg mtp. veivhusventilasjon. Sjekket opp i servicehistorikk(bilen har proppfullt service-hefte) og den fikk skiftet komplett veivhusventilasjon for et par år siden. Jeg tror det er i forbindelse med dette at det ble slurvet med innfestningen av peilepinne.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...