Gå til innhold

Hvordan bytte viftereim på E23 1985?


bimmaboy
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis du sier bytte så sitter vel den gamle fortsatt på og du kan tegne opp hvordan den ligger? Viftereim er generelt rett fram. Trykk på strammeren, vipp av reima, bytt reima og trykk ned strammeren igjen for å få på siste biten. Jeg vet dog ikke om E23 er såpass gammel at den har en eldre type strammer som må justeres. De fleste nye har enten en hydraulisk demper eller en fjær som ikke krever annet enn å bli trykket sammen for å få på reima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, E.C. said:

Hvis du sier bytte så sitter vel den gamle fortsatt på og du kan tegne opp hvordan den ligger? Viftereim er generelt rett fram. Trykk på strammeren, vipp av reima, bytt reima og trykk ned strammeren igjen for å få på siste biten. Jeg vet dog ikke om E23 er såpass gammel at den har en eldre type strammer som må justeres. De fleste nye har enten en hydraulisk demper eller en fjær som ikke krever annet enn å bli trykket sammen for å få på reima.

Jepp, skal bytte. Men er vanskelig å se hvor den ligger for radiator / vifte er så tett på. Kan man bare føle den frem med henda? 😕 må jeg gå under bilen for å gjøre det?

Jeg tror det sitter en løse/feste mekanisme på dynamoen som man kan ta av reimen ved.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nevnt litt om remmene  i tråden min her. https://bimmers.no/forums/topic/823440-syvern-til-rune-fikse-klimaanlegg/?page=3

Du må ta servoremmen og evt. ac remmen først. Det er også mye lettere hvis du løsner viften først. Det er 32mm fastnøkkel og linksgjenger. Et par kraftige kakk med en stor hammer på fastnøkkelen så pleier den og løsne. Så kan du løsne radiatorkappen, da kommer du greit til. Du kommer til alt sammen fra oversiden men servoremmen er enklere og ta fra undersiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Rune-K said:

Jeg har nevnt litt om remmene  i tråden min her. https://bimmers.no/forums/topic/823440-syvern-til-rune-fikse-klimaanlegg/?page=3

Du må ta servoremmen og evt. ac remmen først. Det er også mye lettere hvis du løsner viften først. Det er 32mm fastnøkkel og linksgjenger. Et par kraftige kakk med en stor hammer på fastnøkkelen så pleier den og løsne. Så kan du løsne radiatorkappen, da kommer du greit til. Du kommer til alt sammen fra oversiden men servoremmen er enklere og ta fra undersiden.

Takk for info. Det er til stor hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...