Gå til innhold

turingen


Tjallvard
 Share

Anbefalte innlegg

Får vel lage en tråd så jeg har tingene mine på ett sted. Planen er å ha bilen så lenge den går og holder seg, og lære meg litt mekking underveis. Bilen kommer nok aldri til å bli strøken, men ideen er å ha en flott klassiker(i mine øyne) frem til den ikke egner seg eller at vi må gå over til å ha el-bil el.

bilen i dag. 1996 320Ai Touring, ombygd til manuell.

Den står på et sett BBS RK 002 8.5 18" med ET13, men jeg er på utkikk etter noen originale (og lovlige) i 17", eller 16", da jeg hater å ha strekk på dekkene. BBSene selges når jeg finner nye evt ved et bytte.

Forrige eier har byttet ut hele interiøret med svart skinn, men det mangler i venstre bakdør, der står den med svart stoff. Så skrik ut om du har det.

Byttet i våres ut førerstolen med sportsstol i svart skinn, da jeg følte jeg sklei rundt i hver sving. Har passasjerstolen nå også, men samboer fant mer komfor i de originale, så hun får beholde sin stol. Siden begge er i svart skinn, ser man nesten ikke forskjell på de, så det plager meg ikke. 

flensen i eksosmanifolden røyk for en mnd siden ved et lite pådrag i oppoverbakke. bråka fælt gjennom bærum sentrum da jeg var å hentet noen sykkeldeler der. Fikk kjøpt brukt manifold fra en 328. Bilen putrer rolig igjen nå. 

 IMG_7692_Original.thumb.JPG.9431b5e6f8fe0c84334dd52072038ac8.JPG

For noen dager siden skulle jeg til å skifte coilovere til vogtland sports, disse skal være bedre og mer komfortable enn TA'ene som sto på fra før. Ville også ha den litt høyere over bakken så jeg slipper å svinge over hver eneste fartsdump.. men så gikk jekken gjennom. (video av hullet om du finner emnet "der røyk det gitt..")
Så planen nå til slutten av uka er å få sveiset nye jekkfester evt kanaler. Må få den på bukk for å se hvor stor skaden er. Kommer til å oppdatere prosessen på det. Får hjelp av en kompis som har jobbet med og eid mange e36er.

I dag går jeg over noen rustflekker, noe jeg aldri har gjort før. Etter utallige forumsdykk og youtube videoer, har jeg manna meg opp. Starter med den første og største i hjulbuen da denne er skumlest for øyeblikket. Blir ikke resultatet bra, er nå hvert fall rusten "stoppet", så kan jeg heller pusse det ned igjen og gjøre et nytt forsøk på lakk-jobben senere. 

etter første puss skjønte jeg hvor mye verre det var enn jeg trodde, selvfølgelig: 

1.thumb.jpeg.b5b5e9fb878bdac87f00779e10e0902a.jpeg

sjette puss på k80 og fortsatt mye igjen:

2.thumb.jpeg.0309f8886acfb62ec4ee84d007f33107.jpeg

gikk tom for strøm da jeg var ferdig pussa, men det måtte en del lenger inn som dere ser. Var ingen rust å se da jeg var ferdig. Ryktes også at det MÅ sandblåses for at det skal i det hele tatt funke, men det har jeg ikke økonomien eller kjennskapen til. Så jeg får heller dedikere mere tid enn penger til bilen. 

ferdigpussa filler ved k400:
Ja det stikker litt lakk gjennom, men om jeg lukker øynene og drar fingeren over kjenner jeg ingen ujevnheter, så jeg lot det være. 

3.thumb.jpeg.f660e825668365f00dbe0310fb5d435c.jpeg

første lag med primer:

4.thumb.jpeg.0b3cffc8c51460e3a17f0f1742b4f6c5.jpeg

siste lag med primer:

5.thumb.jpeg.019436fc5c8e3b8586d97158e9fc08e1.jpeg

Så nå får jeg vel vente i 24 timer før jeg kan våtslipe primeren og få lakkert det i cosmos schwartz 51010. Jeg leste at med akryllakk trenger man ikke bruke klarlakk? noen som har noe erfaring med dette? jeg tenkte å bruke klarlakk uansett for beskyttelsens del..?

Mens jeg venter tenkte jeg å se om jeg kan bli kvitt pipingen fra rattet. Noen som har blitt kvitt sin piping? Tenkte å dra det av nå og se om ikke jeg kan smøre til litt. Jeg mistenker at det er plastbiten fra rattet som dytter mot plasten på innsiden, men det kan vel umulig være så lett heller. 

venter forsåvidt også på bestilling fra gs med forskjellige ting som burde byttes ut, som feks støttestag, da foringene ser ut til å dra null nytte annet enn å være skille mellom metallene. Det er satt inn powerflex foringer ellers under. 

Takk for i dag. Dette ble bilens siste vinter i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilde etter første lag av tre med comsos schwartz:

6.thumb.jpeg.2a67e0a257ecbae26315481a1e4df891.jpeg

endte også opp med å legge 3 lag med klarlakk. bare gambling, visste ikke om 1 var nok eller 4 var for lite. 

enderesultatet ble både overraskende bra, men også ikke bra i heletatt. Det er et tydelig skille mellom den gamle lakken og den nye. fargen er spot on, men den nye er mattere. Jeg rakk ikke å våtslipe og polere før jeg måtte av gårde. Sånn her så det ut etter 24 timer: 

10.thumb.jpeg.61ea552600ce5b2c27ddee00b4561f86.jpeg

11.thumb.jpeg.29243f6bcce897ee64f8e2e0bfffe3a5.jpeg

Avslutningsvis møtte jeg en hysterisk bil på vei hjem til byen: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...