Ingvaldsen Skrevet Juli 13, 2021 Share Skrevet Juli 13, 2021 Koed.no selger alt av spesialverktøy fremgangsmåte på jobben kan du bruke newtis.info til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SverreC Skrevet August 8, 2021 Share Skrevet August 8, 2021 Hvor langt har du kommet, har demontert min x3 for å bytte registerkjednen før de ryker. Jeg har også behov for å leie verktøy for låsing av kam og veiv samt avdrager til dieselpumpedrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet September 12, 2021 Forfatter Share Skrevet September 12, 2021 På 8.8.2021 den 23.13, SverreC skrev: Hvor langt har du kommet, har demontert min x3 for å bytte registerkjednen før de ryker. Jeg har også behov for å leie verktøy for låsing av kam og veiv samt avdrager til dieselpumpedrevet. Hei! Ting har stått litt på stedet hvil i det siste da jeg måtte prioritere tiden min for å få en annen bil EU-godkjent slik at jeg kunne komme meg fram og tilbake til der X3-en står. Motoren er ute og demontert, og i dag skal jeg begynne igjen. Sliping av ventiler og seter står på programmet, deretter montering av ventliene med fjærer og låseringer etc, og dersom det da er tid igjen, blir styringshuset også montert. I den forbindelse lurer jeg på om det finnes noen her som har et dokument som viser alle tiltrekkingsmomenter for motoren. Jeg har noen, men når jeg prøver å google kommer det bare opp noen idiotiske utenlandske nettsider, der mye av skjermen dekkes av en slik chatboble som man ikke kan lukke. Jeg finner rett og slett ingenting annet ved googling. Noen som har en liste? Angående låseverktøy for kam/veiv, har jeg gjort en avtale med et lokalt bilverksted som låner/leier det fra sin leverandør, hvorpå jeg burker det uten at leverandøren trenger å få vite det. Man trenger jo ikke noe sånt mer enn noen få timer, dersom alt er planlagt godt på forhånd... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mons1 Skrevet September 12, 2021 Share Skrevet September 12, 2021 Jeg håper du har fått gode nok råd. Jeg personlig ville ikke brukt tid og penger på å fikse denne motoren der ventilene er slått skjeve. Du har risiko for at ventilstyringene også kan være rammet og må byttes. Dette kan kun gjøres av et spesialverksted fordi toppen må varmes opp i spesialovn for å fjerne gamle og sette i ny. Så må nye ventiler slipes til setene. Hva med stemplene? Er det fare for sprekk-dannelse i stemplene? Og hvem vet hvilken andre skader som kan ha skjedd? sprekk i toppen? Jeg hadde satset på byttemotor. Disse ligger for salg på eBay for mellom 10 og 20tusen. Så ville jeg ha overhalt registeret på en slik FØR den settes i. (Så fremst dette ikke er nylig gjort på byttemotoren). Komplett overhalingssett med alle pakninger ligger vel på rundt 4000kr OEM-parts, men ser slike sett selges for rundt 1000kr. Kjenner da ikke til produsent/kvalitet. Å ta ut motor, ta løs toppen, få alt overhalt, satt sammen med riktig "Timing" osv. er svært tidskrevende og kostbar. Kreves mye verktøy og spesial-verktøy. Det minste du bør disponere er løftebukk. Jeg mener det er raskere og enklere å ta ned motor/gearkasse enn å løfte ut oppe. Men lykke til! NB! Det som er det aller viktiste er å kunne identifisere faren for registerhavari FØR det skjer. Mye enklere å skifte registeret FØR den ryker. Da trenger du bare å ta ned gearkassen. Folk har overhalt registret med bilen kun på "jekk". uglefossen og tennbrikket reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet September 12, 2021 Forfatter Share Skrevet September 12, 2021 3 timer siden, Mons1 skrev: Jeg håper du har fått gode nok råd. Jeg personlig ville ikke brukt tid og penger på å fikse denne motoren der ventilene er slått skjeve. Du har risiko for at ventilstyringene også kan være rammet og må byttes. Dette kan kun gjøres av et spesialverksted fordi toppen må varmes opp i spesialovn for å fjerne gamle og sette i ny. Så må nye ventiler slipes til setene. Hva med stemplene? Er det fare for sprekk-dannelse i stemplene? Og hvem vet hvilken andre skader som kan ha skjedd? sprekk i toppen? Jeg hadde satset på byttemotor. Disse ligger for salg på eBay for mellom 10 og 20tusen. Så ville jeg ha overhalt registeret på en slik FØR den settes i. (Så fremst dette ikke er nylig gjort på byttemotoren). Komplett overhalingssett med alle pakninger ligger vel på rundt 4000kr OEM-parts, men ser slike sett selges for rundt 1000kr. Kjenner da ikke til produsent/kvalitet. Å ta ut motor, ta løs toppen, få alt overhalt, satt sammen med riktig "Timing" osv. er svært tidskrevende og kostbar. Kreves mye verktøy og spesial-verktøy. Det minste du bør disponere er løftebukk. Jeg mener det er raskere og enklere å ta ned motor/gearkasse enn å løfte ut oppe. Men lykke til! NB! Det som er det aller viktiste er å kunne identifisere faren for registerhavari FØR det skjer. Mye enklere å skifte registeret FØR den ryker. Da trenger du bare å ta ned gearkassen. Folk har overhalt registret med bilen kun på "jekk". Det er lenge siden motoren ble tatt ut. På verkstedet vi leier har vi både løftebukk og elefant, så det gikk helt greit. Mange timer med jobb før jeg kom dit selvsagt. En av de jeg leier sammen med er utdannet bilmekaniker med 10 års erfaring. Han har sett på både stempler (kun små fingeravtrykk fra noen ventiler), ventilstyringer (ingen brudd), ventilseter, styringshus og topp (snorende rett) uten å finne noen problemer, og sammen har vi funnet at kun 2 ventiler (en innsug og 1 eksos) kunne bli med videre. Bare 1 av ventilene var blitt såpass bøyde at den var litt vanskelig å få presset ut. De to øverste kjedene, alle gliderne og strammere, oljesprøyte, registerhuspakning, toppakning, toppdekselpakning, oljefilterhuspakning, 14 ventiler, 16 ventilhetter, dyseringer, glødeplugger, olje til hele motoren, 10 liter kjølevæske og EGR delete kit er kjøpt og betalt. I tillegg kjøpte jeg 4 nye fjærer, bremseskjold bak, nye dempere og fjærbenslager, abs-ringer og sensorer bak. Totalt har jeg betalt litt over 11.000 for alle disse delene (og da gjorde til og med Autodc en feil og sendte meg 16 glødeplugger i stedet for 4, der jeg kun betalte for 4). For alt dette skulle GS ha 46.600, eller sagt på en annen måte; 1600 mer enn jeg ga for bilen... Eller: støtdempere, fjærer og fjærbenslager foran ville alene kommet på godt over 11.000... Når det kommer til å sette sammen igjen motoren, tror jeg ikke det er noe stort problem. Stempel nr 1 i toppstilling og begge kammene og tannhjulet på dieselpumpa i riktig stilling, låse det hele med spesialverktøyet, få på kjeder, glidere og strammer, så tror jeg det skal gå greit. Har fått tak i autodata-utskrift av hele jobben der alt dette er forklart i detalj og med alle tiltrekkingsmomenter, noe som også vil være til god hjelp, i tillegg til nevnte bilmekaniker. orala og Mons1 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå