Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 Etter mye demontering har jeg da kommet så langt.. Men siden jeg forstår null av el feilsøking. Står jeg fast. Hvilke pinner skal jeg ohme 🙈? Legger ved det jeg fant om stikket på TIS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 1, 2021 Share Skrevet Juli 1, 2021 10, 11, 26 og 27. To av disse skal være jord (dvs. hvis modulen er plugget inn så skal det gå til jord*). A=output, M=ground. * med forbehold om hvordan modulen er bygget opp, mulig du ikke får målt jord på disse når strømmen er av og med strømmen på så måler du ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 Er jo 2 kabler innpå hvert stikk i rattet. En sort på hvert stikk, da kan jeg forvente at disse er jord? Så må jeg tippe meg frem til hvilket stikk i rattet som er 10 og 26? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 1, 2021 Share Skrevet Juli 1, 2021 Sånn ca, men test ledningene for kontinuitet først du. Før du begynner å tenke på hva som er jord. Det finner du forsåvidt ut når du måler, du vet jo hva som er jord på modulen på skjemaet ditt. Da kan du bekrefte om svart stripe er jord eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 16 minutter siden, E.C. skrev: Sånn ca, men test ledningene for kontinuitet først du. Før du begynner å tenke på hva som er jord. Det finner du forsåvidt ut når du måler, du vet jo hva som er jord på modulen på skjemaet ditt. Da kan du bekrefte om svart stripe er jord eller ikke. Forsto lite her🙈 er redd jeg må ha ting inn med teskje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 1, 2021 Share Skrevet Juli 1, 2021 Blir mange ølbokser du må sende til meg når du er ferdig Nå har du per definisjon 4 ledninger som er plugga ut på begge sider. Multimeter i hver ende for å sjekke motstand. Start med f.eks. pinne 10 på den store tilkoblingen til modul så måler du i alle de 4 i rattet til du finner den andre enden. Slik fortsetter du til du forhåpentligvis har fått målt alle 4. Når begge endene på en kabel er koblet ut så har du ikke noe du kan måle til jord, det blir som å ha en utkoblet skjøteledning liggende på gulvet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 (endret) Om jeg får vekk airbaglampa skal du få opptil flere ølbokser, finnannonse er laget på bilen, men har bestemt meg for og feilsøke ut kvelden før jeg betaler annonsen🙈 langt utenfoe mitt fagfelt det her😅Fikk googla litt og det hjalp, men du kom meg i forkjøpet 😅 Det kommer lyd fra apperat både på pinn 10 og pinn 26, når jeg holder på sort ledning, en fra hvert stikk på ratt. Så da er vel kabler hele der. Endret Juli 1, 2021 av Skulebollen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 1, 2021 Share Skrevet Juli 1, 2021 Mål motstand i ditt multimeter først ved å holde probene sammen. Så måler du kablene, jeg vil si at du bør ha max 0.2-0.3 ohm etter at du trekker fra den verdien som var probemotstand (0.0-0.1 ohm normalt sett). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 5 minutter siden, E.C. skrev: Mål motstand i ditt multimeter først ved å holde probene sammen. Så måler du kablene, jeg vil si at du bør ha max 0.2-0.3 ohm etter at du trekker fra den verdien som var probemotstand (0.0-0.1 ohm normalt sett). Er jeg fortsatt på kontinuitetsmåling? Viser 0.0 uansett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 1, 2021 Share Skrevet Juli 1, 2021 Hvis alle kablene gjør det så bør de være hele 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 1 minutt siden, E.C. skrev: Hvis alle kablene gjør det så bør de være hele 👍 Stilte nå multimeteret slik, fikk da opp 0.1 på begge kabler. 0.0 uansett i kontinuitet modus, ( og lyd ) Får jo kun målt to kabler. Men rekner med alt er i orden da? Det kan vel tyde på airbag modul? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 1, 2021 Share Skrevet Juli 1, 2021 Du kan ikke måle på 20k. Bruk 200. På 20k blir alt null. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 0.9 blei det då🤔 men er vel fortsatt innafor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juli 1, 2021 Share Skrevet Juli 1, 2021 (endret) Både ja og nei. Tror intervallet er fra 2-5 ohm for airbagen. Hvis det er såpass dårlig kontakt i kabelen/kontaktene at du havner på 1 ohm for kun kabel så kan den bikke totalen som modulen måler ved oppstart til å være over 5 ohm. Da får du muligens circuit high. Gnikk/skrap litt på alle kontkflater og prøv å koble alt sammen igjen og se om du får sletta feilen. PS: er ikke noe Fluke den måleren din, så kan være litt usikkerhet der også. Endret Juli 1, 2021 av E.C. Skulebollen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Juli 1, 2021 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2021 7 minutter siden, E.C. skrev: Både ja og nei. Tror intervallet er fra 2-5 ohm for airbagen. Hvis det er såpass dårlig kontakt i kabelen/kontaktene at du havner på 1 ohm for kun kabel så kan den bikke totalen som modulen måler ved oppstart til å være over 5 ohm. Da får du muligens circuit high. Gnikk/skrap litt på alle kontkflater og prøv å koble alt sammen igjen og se om du får sletta feilen. PS: er ikke noe Fluke den måleren din, så kan være litt usikkerhet der også. Prøvde isted, fikk dessverre ikke slettet noe feilkode 🙄 funderer på om det kan vere at det er kabler i klem ifb.m at forrige eiger plukket ut dashbord når han skiftet kupevifte Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå