Gå til innhold

eu-kontroll, felger, lys


mspec
 Share

Anbefalte innlegg

Bil E61 xd lci
Har felger med typ 20mm for lavt innpress på bilen. Felgene flukter bra med bilen slik at de ikke stikker utenfor skjermen. originalt skal det vel være et37-43, og jeg mener jeg har rundt 22-24 på bilen.
Videre har jeg en frontlykt hvor 2 av de orange ledpærene er død.

Noen som vet hvor nøye verkstedene er med dette? Har tidligere fått feil på blinklys pga. pære har vært falmet og lyst svakere/feil farge..
Har booket pkk med service på BMW(såkalt økonomi10+), men begynner å tenkte om jeg kanskje skulle brukt et "ikke merkeverksted" som ikke kjenner så godt til bilene. Tenker spesielt da på frontlykten da det koster en god del for ny.. Det blinker jo tydelig selv om de 2 pærene er død slik at en faktisk må se ordentlig på lykten at det er feil.
Bedre å betale typ 1000,- mer for å ta pkk + service en annen plass hvis det er større sjanse for ikke å få feil på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blinklys kan gå gjennom, men det koster ikke nødvendigvis så mye for en brukt lykt som vil passere PKK. Når det gjelder felger så får du sette på noen som passer kun for kontrollens del, slik som "alle andre" som har felger med feil innpress gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte ut å sjekke og ja, blinklysene er ikke diodene.. Skjønner godt jeg ikke har merket at det har vært svakere blink da😂

Da blir spørsmålet omformulert, får man feil pga "svakere" markeringslys hvis de legger merke til at det mangler 2 dioder? Lyser jo fortsatt bra.

Felger: Kontrollerer de ET på felg når felg ikke stikker utenfor skjerm? Har tidligere blitt godkjent med feil ET men da var det ikke så "ille" med ET30. Fortsatt ulovlig da. Den gang hadde jeg dog for mye gummi på dekk slik at de tok i innerskjermen ved fult rattomslag. Samme nu når jeg rygger ved full sving, men merker det kun ved at du hører gummignikking på et punkt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg pratet med en som utfører PKK for en måned tilbake har han sagt at man i senere tid har fått mer fokus på bl.a. innpress, så jeg vil si at det er god sannsynlighet for å få en 2-er feil. Når det er sagt så finnes billige felger med lovlig mønsterdybde til ned mot 500-1000kr. Disse kan du ofte selge videre til samme pris (om ikke høyere) eller beholde til neste gang.

Det med to dioder avhenger nok mest på kontrollørenes dagsform. Jeg har måttet bytte en blinklyspære som var "for hvitt" to år etter at den har vært byttet sist. På en bil som kjøres kun på sommeren og hadde 10k km mellom kontrollene.

Begge dine spørsmål blir dermed til en viss grad både vurderingssak og en gråsone på hvor nøye en kontrollør er på arbeidet, så det er faktisk helt umulig å gi deg et ja eller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si på det med lykta uten å ha sett det selv, men dette går på skjønn inntil videre. 

Innpress skal enten være innenfor eller ha dokumentasjon fra importør/forhandler på at felg/dekkdimensjon er godkjent til bilen.

Er et relativt vanlig problem at tyske biler blir levert med "feil" felger fra fabrikk kontra hva som står i norske vognkort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt mer om det med lykter og PKK:

hovedlykter1.thumb.PNG.bbe12154a201f35686ac4bb1c1e3e3a0.PNGhovedlykter2.PNG.bb1c7589cbe491052646a75a59179169.PNG

Slik jeg tolker det så kan du mangle halve LED-ene i bremselyset så lenge det lyser sterkt nok, men i hovedlykt går grensa på 1/3 uansett. Jeg har også tolket det dit-hen at alt i hovedlykta går under ett, om det er nærlys, fjernlys eller blinklys.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/eie-og-vedlikeholde/for-verkstedbransjen/utfore-periodisk-kjoretoykontroll/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har bilen vært på pkk😬

Kjøpte på forhånd et sett med billigfelger og gikk derfor klar av denne feilen (Like greit da jeg har fått bekreftet fra verksted at de er ganske nøye på dette med felger/dekk).

Angående markeringslys fikk jeg heller ikke feil. Er vel som du fant E.C at i dette tilfellet (1 av diodene begynte å lyse igjen) manglet jeg kun 1/5 av diodene i lykta😁

Men Jeg fikk derimot feil på ledpærene i grøftelysene🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært noe tilhenger av de som har montert xenon i grøftelys pga blending.
Led derimot har jeg ikke sett problemet med da det ikke har blendet noe særlig. Jeg skiftet kun til led for at de skulle matche det hvite lyset til parklyset.
Teknologien har selvfølgelig utviklet seg der også så det kan godt hende dagens kvalitetspærer lyser i overkant mye.

Vet uansett at det ikke er lovlig, men tenkte ikke over det da de gikk igjennom forrige pkk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...