Gå til innhold

Sporadisk rar styrefølelse (Elektrisk servo)

Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

På min F11 er det elektrisk servo.

Den har sporadisk noe merkelig styrefølelse. Akkurat som servoen har litt hikke. Kan plutselig bli tung styring og litt hakkede, men så kan det plutselig forsvinne og bli helt bra.

Jeg tipper at el-servo henter verdier fra Styrevinkelsensor og en moment-sensor. Enten er det disse sensorene og kabler til/fra som er trøblete eller så er det noe med el-tilkoblingen til selve servoen. Kan det være noe jording som er dårlig?

Siden servoen i mesteparten av tiden er ok, så tviler jeg på at det er selve servoen.

Andre som har opplevd dette?

BTW: Ingen feilmelding avlest med INSTA+

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe lignende på en F31 som jeg lånte på et par langturer. Han som eide den hadde ikke merket noe til det, men etterhvert ble han og var på det. Tror han var innom BMW uten at de fant noen feil, men kan sjekke. Var leasing bil så ikke i hans "eie" lengre.

Var bare sporadisk på denne også - som en slags hakking rundt nullpunktet. Skjedde vel ved langkjøring med lite sving der man bare satt og ga små styreimpulser de gangene jeg opplevde det. Ved litt mer aktiv bruk av rattet forsvant det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kjapt google-søk ser jeg flere har samme problem på F10/F11. Noen har konstant hard styrefølelse, da er gjerne en sikring gått, men det er jo alltid en grunn til at en sikring går. Andre kan være el-feil med kabler som har dårlig kontakt. Her er det en kar som har hatt vann-problemer https://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=1710106 (nederst side 1). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...