Gå til innhold

Fjerning av bakpottå


Quadrum
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, noen som vet om det er lov å fjerne bakpottå for litt mer lyd? Og hvis noen verskteder i stavanger som gjør det? Hadde gjort det selv om eg kunne , men har isje utstyr te det 

😕

 

takk for svar :)

Endret av Quadrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurdering av modifisert eksosanlegg er en subjektiv sak på teknisk kontroll. I praksis vil et effektanlegg bli godkjent om det er innenfor støykravene. Såkalt "muffler delete" vil imidlertid fort kunne bli slått ned på, da det åpenbart vil mangle bakerste potte. Du kan evt skjule det ved å lage en "dummypotte" utenpå røret. 

Svendsen Eksos fikser det anlegget du vil ha (innenfor rimelighetens grenser), men ser ikke ut som de er i Stavanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lars89 skrev:

Vil bli mangel på PKK/EU-kontroll.

Er et eget punkt 6.1.2.f (komponent mangler) evt også under støy punkt 8.1.1.b (åpenbart modufismodufisert)

Takk for svar :) Er det mulig å få det godkjent på en eller annen måte? Ser konstant bmw'er som kjøre med modifiserte eksos anlegg osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp eksos med TÜV-godkjenning så kan du godkjenne bilen og få det inn i vognkortet.

Mange som kjører rundt i ulovlig modifiserte biler og har liggende eksos, understell, felger osv i tilfelle teknisk kontroll/EU-kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Lars89 skrev:

Kjøp eksos med TÜV-godkjenning så kan du godkjenne bilen og få det inn i vognkortet.

Mange som kjører rundt i ulovlig modifiserte biler og har liggende eksos, understell, felger osv i tilfelle teknisk kontroll/EU-kontroll. 

Så hvis eg hadde tatt av min, og beholdt den også neste gang det er service eller eu-kontroll, så må eg bare bytta de om også e alt ok? Har isje tenkt å gjøre mye med bilen utenom få litt mer lyd og små ting.

Hvor kan jeg kjøpe eksos med TUV godkjenning?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke TÜV om anlegget er komplett/intakt og innenfor støykrav. Men når du spør, så snakker vi komponenter av kjente merker som f.eks. Supersprint og Eisenmann. Jeg har hatt flere biler med såkalt sportseksos, av forskjellige merker, og har aldri fått noen spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *MrB* skrev:

Du trenger ikke TÜV om anlegget er komplett/intakt og innenfor støykrav. Men når du spør, så snakker vi komponenter av kjente merker som f.eks. Supersprint og Eisenmann. Jeg har hatt flere biler med såkalt sportseksos, av forskjellige merker, og har aldri fått noen spørsmål. 

Ser den, såg nettop på de, bler litt dyrt , har heller ikke tenkt å ombygge hele systemet.  Hadde bare tenkt å bare gjør en rear muffler delete på bilen også gjør enderøret til litt større. Blir litt usikker på om jeg skal gjør det nå eller nei, men har hatt veldig lyst på lenge, ville bare ver sikker at det er ok å kjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe en Supersprint bakpotte, som skjøtes på det originale anlegget ca ved bakaksel. Men ja. Det koster fort 7-10k likevel. Gir litt mer lyd og finere endestusser, men ikke så mye lyd som fjerning av bakpotte eller montering av komplett anlegg hele veien. Vær forøvrig obs på at fjerning av bakpotte kan gi deg en irriterende resonans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble stoppa med ulovlig modifisert eksos selv. Kun bytta lyddemper til en med dobbelstuss. Bråkte endel mer enn originalt dessverre. Jeg var kun ute etter utseende og ikke lyd. Var rimelig flaut å stå der å ruse den for kontrolløren...... Var såklart rett inn på visning det. 

 

Ironisk nok så hadde jeg originalt anlegg liggende i bilen, som blant annet kontrolløren så. I tillegg så jeg skiltet Svendsen eksos hvor jeg hadde blant annet time for å montere på anlegget da jeg syns bråket gikk utover komforten. Hjalp dessverre ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Quadrum skrev:

Hei, noen som vet om det er lov å fjerne bakpottå for litt mer lyd? Og hvis noen verskteder i stavanger som gjør det? Hadde gjort det selv om eg kunne , men har isje utstyr te det 

😕

 

takk for svar :)

 

9 minutter siden, tennbrikket skrev:

Ble stoppa med ulovlig modifisert eksos selv. Kun bytta lyddemper til en med dobbelstuss. Bråkte endel mer enn originalt dessverre. Jeg var kun ute etter utseende og ikke lyd. Var rimelig flaut å stå der å ruse den for kontrolløren...... Var såklart rett inn på visning det. 

 

Ironisk nok så hadde jeg originalt anlegg liggende i bilen, som blant annet kontrolløren så. I tillegg så jeg skiltet Svendsen eksos hvor jeg hadde blant annet time for å montere på anlegget da jeg syns bråket gikk utover komforten. Hjalp dessverre ikke det.

Ser den.. men bråke vel ikke så møye mer enn å ha den på? Er jo sånn sett ikke problem å bytta fram og tebake hvis noe sånn ska skje eller blir det skrevet opp et sted? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...