Margeir Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Fikk opp en feilmelding i går med DSC/4x4 inactiv Scannet bilen og fikk opp en del randome feilmeldninger, 55C4, 5FB1, 5F42 og 04 slider fault. Målte ladning på batteriet til 13,9 volt når bilen gikk på tomgang, av var det på 12,2V Målte ved dynamoen til 12,3 når av og 14,1 ved på, er litt usikker om det er riktig siden jeg ikke fikk tilgang til minus på dynamonen men ved jording fikk jeg opp disse målingene. Scanneren viste 13,55V ved tomgang, og når jeg fikk opp volt måling i dashbordet viste den 13,4V ved tomgang og 13,8V maks ved kjøring. Så mitt spørsmål er det dynamoen eller batteriet som kaputt, eller noe annet? Skal si at batteriet ble flere ganger utladet når den måtte stå i vinter, i tillegg var den litt treg starta etter å ha stått i 2 dager. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Hvilken bil er det? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet September 11, 2021 Share Skrevet September 11, 2021 Batteriet er nok på tur ut om du måler 12.2V hvilespenning. Rundt 14V lading er ok, litt avhengig av bil. Hvis bilen holder 14V (målt med multimeter) selv når last er på så er nok dynamoen ok. Skal du teste batteriet så må du enten ha batteritester eller oscilloskop med software, kun måling av hvilespenningen er en dårlig indikasjon. Samtidig er det slik at om du lader batteriet helt opp med en lader og du har 12.2V en dag etter at det har vært frakoblet lader så er så å si kaputt. Margeir reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margeir Skrevet September 11, 2021 Forfatter Share Skrevet September 11, 2021 (endret) Glemmer alltid å skrive 🤦🏻♂️ X5 E53 2004 3.0d Og nå er selvfølgelig lyset borte Endret September 11, 2021 av Margeir Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Flataas Skrevet September 12, 2021 Share Skrevet September 12, 2021 På e61 jeg hadde så var det 15,2ish volt på tomgang, bilen virket som den skulle og alt var normalt. Er et fåtall batterier som faktisk tåler å bli helt utladet, ved et slikt scenario så burde du ha en lader som takler utladede batterier og satse på at det går bra. Som @E.C. sier så kan batteriet "testes" relativt enkelt, ta det ut og lad det helt opp, la det stå 1 dag, mål volt før og etter. Alternativt sett batteriet ut over natten og måle Margeir reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå