Eirik Viste Skrevet September 23, 2021 Share Skrevet September 23, 2021 En kompis fikser på en E46 330d. Han trodde det var hull i innsuget, men oppdaget at swirlflaps har løsnet og kommet inn i motoren. Jeg kom med et innsug fra E39 2002 modell 530d og det så likt ut. Jeg trodde det var samme motor og, men så står det 204 hk i vognkortet. Er det M57B30TU den heter? Så er spørsmålet om det går an å demontere ytre deler fra E39 preface motor og montere alt fra E46en? Turbo, HT-pumpe, dyser, ledningsnett og annet som må til Kan dette gå bra? Det er vel noen som trimmer de eldre motorene med turbo, dyser og HT-pumpe fra 204/218 hk motorene og monterer på eldre M57? Fint hvis noen har kunnskap om dette. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ingvaldsen Skrevet September 24, 2021 Share Skrevet September 24, 2021 alt passer vell over fysisk(nesten sikker) med unntak av at hullbilde til motorfeste er litt ulikt mellom disse motorene, om det vil fungere optimalt vet jeg ikke. m57 å m57n har vell noen forskjeller på topp og stempel, oljeretur rør fra turbo må nok også modifiseres litt. @TRF kan nok svare på om det fungerer i praksis uten justering på software osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 24, 2021 Forfatter Share Skrevet September 24, 2021 13 minutter siden, Ingvaldsen skrev: alt passer vell over fysisk(nesten sikker) med unntak av at hullbilde til motorfeste er litt ulikt mellom disse motorene, om det vil fungere optimalt vet jeg ikke. m57 å m57n har vell noen forskjeller på topp og stempel, oljeretur rør fra turbo må nok også modifiseres litt. @TRF kan nok svare på om det fungerer i praksis uten justering på software osv. Takk for svaret Jostein. Jeg tenkte at hvis alt utvendig skrues over fra E46 motoren, trenger man modifisere minimalt. Men det er jo mest gjetting. Hullbildet til motorfestene trodde jeg ville være like, siden både M57 og M57n motorer brukes i E46. Men har ikke erfaring med diesel på disse bilene. På bensinsekserne er det i alle fall festehull til både 3-og 5-seriene. Ser på tekniske data at 204 hk motoren har 2.993 cm3. Boring 84 mm og slaglengden er 90 mm. 184 hk motoren har 2.926 ccm3. Boringen er på 84 mm og slaglengden er 88 mm. Så det er mulig at det blir noe forskjeller der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 24, 2021 Share Skrevet September 24, 2021 Ikke mulig, bla grunnet andre stempler. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 24, 2021 Forfatter Share Skrevet September 24, 2021 9 timer siden, TRF skrev: Ikke mulig, bla grunnet andre stempler. Der kom fasiten dessverre. 😐 Takk for svaret. I tilfelle at det blir kjøpt inn en ny motor, kan jeg da bruke HT-pumpen, dysene og turboen til å trimme opp min motor? Blir det ikke mulig å få ganske bra effekt ut av motoren uten at dyser og turbo blir belastet for mye? Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 24, 2021 Share Skrevet September 24, 2021 Nei, blir samme problemet, bare motsatt veg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 25, 2021 Forfatter Share Skrevet September 25, 2021 (endret) På 24.9.2021 den 22.56, TRF skrev: Nei, blir samme problemet, bare motsatt veg. Godt at du kommer med viktige svar. 😃 Endret Oktober 1, 2021 av Eirik Viste Ufullstendig svar. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet September 25, 2021 Share Skrevet September 25, 2021 Du kan evt bruke turboen, om den er vakuum styrt. Litt større komp hjul, litt mindre eksoshjul. Eirik Viste reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå