Gå til innhold

Romling bakaksel - Diff. eller hjullager?

Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Har en e61 520d jeg er godt fornøyd med, men under EU kontroll ble det lagt merke til at diffen svetter olje. Av den grunn dro jeg innom Bilia og sjekket noen dager i etterkant. På veien dit ble jeg oppmerksom på en svak «romlelyd» fra bakaksel kjørte altså resten av stykket og leverte fra meg bilen ca. 6-7km Svetting ble oppdaget men såpass lite at vi ble enige om å skifte og fylle på ny olje ettersom denne trolig er fra da bilen var ny og minimal mengde igjen.På vei hjem igjen i dag oppdaget jeg at romlingen fremdeles var tilstedet men overraskende nok kun når jeg slipper gassen og ikke ellers. Kan virke som den er fremkommer mer og mer. 

Er det tannhjulene i diffen jeg har ødelagt som jeg hører eller kan det være noe annet?

Mekaniker og jeg gikk ellers igjennom bilen og fant ut at den ellers er i overraskende god stand.

Endret av Peak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Peak skrev:

Lyden er liksom ikke konstant, den kommer noen ganger (ganske ofte) men da kun ved oppslipp av gasspedal.

Kan det være drivakselmansett eller noe tilkoblet drivakslen?

Kan du nærmere beskrive lyden? Eventuelt finne lydopptak som ligner eller ta det selv? Man kan si veldig mye ut i fra kun lyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden er ikke spesielt høy så vanskelig å gjøre opptak. Men kjenner samtidig vibrasjoner i høyere hastigheter. Tok meg en ny kjøretur nå for å se om differensialen trengte å få «kjørt inn» den nye oljen før den ga slipp på lyden.

Begynner faktisk å bli mer trygg på at det kan være et hjullager bak som er røket(?) Lyden kan til tider høres bedre fra bak sjåfør siden og samtidig er det en ufin men relativt svak «knekk» lyd når en tar i gang igjen i et lyskryss.

Lyden er som beskrevet tidligere litt «rullende» går med hastighet men om den går med hastigheten til hjulene eller drivaksel er jo vanskelig å si. Er som et svakt «skrap» hver gang. Hehe ikke lett å beskrive dette via tekst dessverre. Takk for at du prøve å hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Peak skrev:

Lyden er ikke spesielt høy så vanskelig å gjøre opptak. Men kjenner samtidig vibrasjoner i høyere hastigheter. Tok meg en ny kjøretur nå for å se om differensialen trengte å få «kjørt inn» den nye oljen før den ga slipp på lyden.

Begynner faktisk å bli mer trygg på at det kan være et hjullager bak som er røket(?) Lyden kan til tider høres bedre fra bak sjåfør siden og samtidig er det en ufin men relativt svak «knekk» lyd når en tar i gang igjen i et lyskryss.

Lyden er som beskrevet tidligere litt «rullende» går med hastighet men om den går med hastigheten til hjulene eller drivaksel er jo vanskelig å si. Er som et svakt «skrap» hver gang. Hehe ikke lett å beskrive dette via tekst dessverre. Takk for at du prøve å hjelpe meg.

Ikke noe problem :) Det kan jo også være en mulighet! Det hadde jo selvfølgelig vært det beste og enkleste, men med tanke på at diffen lekker er det lett å tenke at den står for problemene. Det kan være slakk i kardang, dette kan gi vibrasjoner. Hvis du har slakk i kardangen så kan du styre lyden med gasspedalen. Du kan prøve å kjøre sakte i første gir, og koble inn og ut gassen. Hvis du hører klunke lyder fra bak i bilen så er det sikkert slakk i differensial. Bilen kan også lugge hvis du slipper gassen i første gir og lar den trille. Her er også en enkel YouTube video på hvordan man kan sjekke eventuelle feil ved hjullager, men det blir ikke helt det samme som å kjøre bilen selv på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke helt igjen med de problemene. Årsaken til at jeg tror det kan være et hjullager er fordi jeg hadde en e36 med veldig lignende symptomer for 5-6 år siden. Forstår derimot ikke helt hvorfor gasspedalen skal påvirke lyden. Jeg må altså slippe gassen fullstendig for lyden skal fremprovoseres og da tar det et par sekunder før den begynner å «skrape» svakt med roterende gange. Samtidig som et lite klunk forekommer ved stillestående start.

Men ja, svetting/lekkasje fra diff var det absolutt, men ikke sånn at det syntes på asfalten om bilen står parkert en hel dag eller to.

At diffen skal ha tatt skade etter en så kort kjøretur med lite olje (lite, ikke tomt) stiller jeg meg egentlig også litt skeptisk til… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Peak skrev:

Kjenner meg ikke helt igjen med de problemene. Årsaken til at jeg tror det kan være et hjullager er fordi jeg hadde en e36 med veldig lignende symptomer for 5-6 år siden. Forstår derimot ikke helt hvorfor gasspedalen skal påvirke lyden. Jeg må altså slippe gassen fullstendig for lyden skal fremprovoseres og da tar det et par sekunder før den begynner å «skrape» svakt med roterende gange. Samtidig som et lite klunk forekommer ved stillestående start.

Men ja, svetting/lekkasje fra diff var det absolutt, men ikke sånn at det syntes på asfalten om bilen står parkert en hel dag eller to.

At diffen skal ha tatt skade etter en så kort kjøretur med lite olje (lite, ikke tomt) stiller jeg meg egentlig også litt skeptisk til… 

Tenke siden du skrev at du kjenner vibrasjoner, men da er nok ikke kardang ;) Får håpe du klarer å fikse det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, turte ikke presse den noe særlig over 100km/t i tilfelle noe skulle ryke i den hastigheten, men i den farten kunne det kjennes noen svake vibrasjoner i bilen. Utelukker absolutt ikke diffen. Men på en annen siden føler jeg noe slikt ville kommet gradvis? Har ikke hatt noen tegn fra bilen tidligere om at differensialen er slitt? Vil ikke denne sakte men sikkert bli dårligere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Peak changed the title to Romling bakaksel - Diff. eller hjullager?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...