Eirik Viste Skrevet Oktober 8, 2021 Share Skrevet Oktober 8, 2021 Jeg er rimelig frustrert over at mine to E39 530d ikke starter. Motoren kan gå helt fint. Så stopper jeg motoren og neste gang får jeg ikke start. Det er ca 3.7 bar trykk inn til pumpen men ingenting ut. Har byttet høytrykkspumpen på begge motorene. Da startet begge to etterpå, men gleden varte ikke lenge. Jeg mener at jeg har målt spenningen mens pumpene bygger trykket. Når bilen var i orden sist gang var det 12 volt inn på sensoren til pumpen og så gikk den ned til 8.5 volt når drivstoffpumpene slår seg av. etter 30-40 sekunder. Når bilen ikke starter mener jeg at spenningen bare er 8.5 volt også når pumpene går og det kommer ingen diesel ut til dysene. Vet noen om det er et relé eller hva som styrer denne prosessen? Jeg har lagt ned en del arbeid i bilen. Bilen ble nettopp EU-godkjent etter at jeg ventet et halvt år etter første kontroll. Da kom første stoppen etter at jeg parkerte bilen. Det ble byttet pumpe og dieselfilter, på tross av at byttemotoren og høytrykkspumpen enda ikke er gått 98.000 km. Kjøpte en annen pumpe av en kompis som hadde virket topp på hans hoggebil og den er bare gått 90.000 km. 530d har ikke klaffet hos meg. Samme feil på begge bilene. Med rimelig lav km.stand med 257.000 og 225.000 så sviver begge motorene bra når de går, så da er vel ikke dysene problemet? Det som kan sies er at begge bilene har stått i ro i lengre perioder uten å bli startet. Kan det føre til at skitt fra dieselfilteret har forurenset hele systemet med drivstoffet? En bekjent vil kjøpe hele bilen billig og jeg går i tap samtidig som jeg har brukt mye tid på å få 530en i veldig bra teknisk stand. Så dette er siste forsøk på å finne feilen. Hilsen Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 8, 2021 Share Skrevet Oktober 8, 2021 Det eneste jeg klarer å se er at det er DDE som kontrollerer alt sammen, på diesel selvsagt. Så om DDE får feil input, så blir det jo på en måte DDE sin feil, men den tolker jo det den får. Så det du burde begynne med er jo å lese av feilkoder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Oktober 8, 2021 Share Skrevet Oktober 8, 2021 Nå husker ikke jeg nøyaktige tall, men 3.7 bar matetrykk på e39 er vel litt lavt? Særlig på tomgang, bør ligge over 4. Dårlig pumpe under setet er en typisk synder og da har det ikke så mye å si hvor bra HT-pumpa er, for bilen vil stoppe. Otis reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Oktober 8, 2021 Share Skrevet Oktober 8, 2021 Fant faktisk en fin tråd om dette temaet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Oktober 8, 2021 Forfatter Share Skrevet Oktober 8, 2021 Tusen takk for svar både til Otis og E.C. Da blir det lureste å kjøpe ny pumpe under setet. Siden problemet gjelder begge bilene har det jo tydeligvis ikke hjulpet på at jeg har lånt pumper fra den andre bilen og byttet over til den andre.😀 Og pumpen laget ekstra lyd en stund før siste gang jeg fikk start på motoren. Når den er i orden starter den med en gang og har dermed tyrodd at pumpen er i orden. Motoren gir ingen feilkoder, men disse feilkodene kom før siste gang motoren stoppet. DTC 0235- Charger- air pressure sensor 0100 Air-mass flower sensor 1195 Rail-pressure regulating valve 1255 Pre-supply pressure sensor Etter at jeg hadde gang på motoren siste gang kom ikke disse feilkodene tilbake etter at de ble slettet. En kompis har en større Carsoft diagnose enn min lille. Der kom fuel-tank sensor 1 og fuel-tank sensor 2 opp. Da går jeg for ny pumpe og håper at det ordner opp i problemet. Ca 20.000 kr i forskjell på verdien med en motor som starter og en som er død. Dette er oppløftende nyheter og jeg takker for den suverene hjelpen vi får her på bimmers. Jeg prøver å hjelpe til med ting jeg kan litt om, men med diesel er det begrenset hva jeg kan. 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå