Bala87 Skrevet Januar 13, 2022 Share Skrevet Januar 13, 2022 Var ute og kjørte i forrige uke, en dag det var varmegrader og salt på veien så det smeltet en del snø og det var skikkelig vått på veien. Etter et par kilometer fikk jeg "Parking brake failure". Har ikke fått meldingen før det. Dum som jeg er så stoppet jeg og testet brekket. Det gikk på, men det tok en halvtime med motor av og på osv. før jeg fikk det til å slippe igjen. Kjørte hjem og parkerte bilen. Siden det var litt utpå kvelden så tenkte jeg at jeg får komme meg til et verksted neste dag. Men, neste dag så var feilmeldingen borte og brekket funka. Så, tirsdag morgen denne uken så måtte jeg ut å kjøre og føret var omtrent det samme. Etter noen km kom samme feilmelding. Dagen etter var den borte. I går kveld vasket jeg bilen og da kom feilen opp igjen når jeg startet den etter vask. Stoppet og startet da motoren og da ble feilmeldingen borte med en gang. Er det noen som har opplevd det samme eller vet om det er en sensor f.eks. som er spesielt utsatt for vann? Jeg spurte på Bavaria, men de sa at det "er et ganske lukket system så det høres rart ut". Kan jo også være noe som er dårlig, men jeg syns det er rart at det har vært vann inni bildet alle tre gangene. Jeg har ikke noe apparat til å lese av feilkoden selv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 13, 2022 Share Skrevet Januar 13, 2022 Det er jo ikke usannsynlig at ene motoren til håndbrekket går i stykker eller er på vei til å feil, evt ledningsbrudd. Ser for meg at dette overvåkes kontinuerlig og dermed dukker opp i ny og ne. Les av feilkoder for å se hvor problemet ligger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bala87 Skrevet Januar 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2022 2 minutes ago, Otis said: Det er jo ikke usannsynlig at ene motoren til håndbrekket går i stykker eller er på vei til å feil, evt ledningsbrudd. Ser for meg at dette overvåkes kontinuerlig og dermed dukker opp i ny og ne. Les av feilkoder for å se hvor problemet ligger. Hehe greia er at hver gang så har feilkoden blitt borte før jeg har hatt sjangs til å komme meg til et verksted. Vet ikke om det er noe poeng i å levere bilen til et verksted og be de se om de kan se noe feil. Det kan bli dyrt hvis det ikke er en feilkode å lese av. Elektronisk parkeringsbrems er etter min mening noe av det dummeste som noen gang har kommet på biler. Er ikke så vanskelig å dra i en spak eller trykke inn en pedal og da merker man i hvert fall selv om noe er galt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 13, 2022 Share Skrevet Januar 13, 2022 Det står i manualen at det blir loggført i EMF, hvilken feil som er kommet. Men CC meldingen forsvinner av seg selv. Så det er ikke meningsløst, men litt kjipt å feilsøke på en feil som ikke er aktiv, for da blir det dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bala87 Skrevet Januar 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2022 1 minute ago, Otis said: Det står i manualen at det blir loggført i EMF, hvilken feil som er kommet. Men CC meldingen forsvinner av seg selv. Så det er ikke meningsløst, men litt kjipt å feilsøke på en feil som ikke er aktiv, for da blir det dyrt. Er det sant? Han jeg snakket med hos Bavaria Lillestrøm sa at hvis feilen ikke ble vist på kjørecomputeren så var det ikke noe å lese av🤔 Får kanskje høre med noen flere steder. Takk for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 13, 2022 Share Skrevet Januar 13, 2022 Det er jo bare tull. Bilene fra tidlig 2000 tallet logger jo alt! Tilogmed defekte lyspærer på en tidligere tilkoblet tilhenger! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 13, 2022 Share Skrevet Januar 13, 2022 Som nevnt over. Når det er sagt så har jeg hatt det samme på min F01 for 2år siden og da er det en "quick fix" og nappe ut sikringen en liten stund. Feilen har ikke kommet tilbake etter det og ser ikke noe poeng i og feilsøker mer på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bala87 Skrevet Januar 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2022 2 minutes ago, Reef89 said: Som nevnt over. Når det er sagt så har jeg hatt det samme på min F01 for 2år siden og da er det en "quick fix" og nappe ut sikringen en liten stund. Feilen har ikke kommet tilbake etter det og ser ikke noe poeng i og feilsøker mer på det. Det kan jeg prøve. Husker du om det står i instruksjonsboka hvilken sikring det er? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 13, 2022 Share Skrevet Januar 13, 2022 9 minutter siden, Bala87 skrev: Det kan jeg prøve. Husker du om det står i instruksjonsboka hvilken sikring det er? Ville i vert fall prøvd det først og se om feilmeldinger kommer tilbake. Ja det gjør det nok ,men du har også sikringsdiagram i bilen, eller se her:https://fusesdiagram.com/bmw/fuse-box-diagram-bmw-5-f10-f11.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bala87 Skrevet Januar 13, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 13, 2022 2 hours ago, Reef89 said: Ville i vert fall prøvd det først og se om feilmeldinger kommer tilbake. Ja det gjør det nok ,men du har også sikringsdiagram i bilen, eller se her:https://fusesdiagram.com/bmw/fuse-box-diagram-bmw-5-f10-f11.html Tusen takk! Men det er 3 stk. for Parking brake control unit. Tok du ut alle sammen? Eller er det bare 1 av de 3 som er satt inn? Sorry hvis det er et dumt spørsmål, men jeg kan lite om bilelektronikk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Januar 14, 2022 Share Skrevet Januar 14, 2022 9 timer siden, Bala87 skrev: Tusen takk! Men det er 3 stk. for Parking brake control unit. Tok du ut alle sammen? Eller er det bare 1 av de 3 som er satt inn? Sorry hvis det er et dumt spørsmål, men jeg kan lite om bilelektronikk. Jeg tok bare ut en. Vet ikke på F1+ men andre så er det tomme felt også. Men samme det, finner du 3 sikringer så tar du ut alle. Få "resat hele systemet". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå