Kjegle2 Skrevet Januar 25, 2022 Share Skrevet Januar 25, 2022 Hei, her ble det ny konto etter mange år fravær. Jeg har ett (for meg) merkelig problem med bilen, en 2006 x3 2.0d. Er ikke så mange måneder siden jeg kjøpte den og da viste det seg etterhvert som det ble kaldere at termostaten var gåen. Jeg byttet termostat og agr termostat for ca 2 uker siden (par dager etter at bilen ble eu-godkjent) og de første dagene etter bytte ble der gradvis dårligere ladetrykk fra turbo. Da dabbet det av i 3 og 4 gir og kjentes nesten ut som bilen bremset når den fikk motstand(oppoverbakker). Har ikke hørt noen ulyder eller sett noe røyk bak bilen som tyder på at selve turbo er gåen og turbinen kjennes ikke slakk ut og spinner lett for hånd. To dager etter termostatbytte så leste jeg av feilkoder og hadde da 41aa charge pressure sensor, slettet denne og den er ikke kommet tilbake men problemet med utelukkende trykk er nå konstant (har ikke brukt bilen mer en testturer). Jeg har hatt av innsug og der er lite "drit" i både det og egr ventil så tror ikke problemet ligger der, har også byttet vacumslangene som er under innsug og såvidt jeg kan se er det ikke vacumstyrt på turboen. Jeg har også lest av livedata mens fruen kjørte bilen og ser da ut som sensorer virker som de skal men turbotrykket ligger da på minimalt og hele tiden under hva den viser den skal ha. Siste tanken jeg har nå er at når bilen ble eu godkjent så fikk den nytt dpf pga tidligere eier hadde revet ut innmaten på det som stod på og det ble naturligvis en feil. Kan dette muligens ha med nymontert dpf? Er dette noe som kodes evt bytte tilbake til den åpne boksen? Er det bare tilfeldig at det begynte da jeg byttet termostat? Setter stor pris på innspill da jeg ikke vil levere bilen på verksted for at de skal feilsøke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 25, 2022 Share Skrevet Januar 25, 2022 Du kan ha problem med vnt, er det like dødt over hele registeret? Hva er mottrykk på dpf? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
540is Skrevet Januar 25, 2022 Share Skrevet Januar 25, 2022 29 minutter siden, Kjegle2 skrev: Siste tanken jeg har nå er at når bilen ble eu godkjent så fikk den nytt dpf pga tidligere eier hadde revet ut innmaten på det som stod på og det ble naturligvis en feil. Kan dette muligens ha med nymontert dpf? Er dette noe som kodes evt bytte tilbake til den åpne boksen? At bilen har dpf ble vel programmert bort i motorstyringen når innmaten i dpf ble fjernet av tidligere eier. Når du nå satte på dpf uten å programmere motorstyring for det så går det tett- på grunn av at det er ingen regenererings funksjon som brenner det rent.Skjer ca hver 300-500 km alt etter som. Sett på det åpne dpf så går vel bilen som den skal. Om du programmerer motorstyring for dpf så er det ikke sikkert at den klarer å brenne åpent det dpf som er på når det er så tett. E.C. og TRF reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjegle2 Skrevet Januar 25, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2022 47 minutter siden, E.C. skrev: Du kan ha problem med vnt, er det like dødt over hele registeret? Hva er mottrykk på dpf? Var innom tanken på vnt men syns det virket for tilfeldig mtp tidspunk så har ikke skrudd av turbo for å sjekke. Mottrykket har jeg ikke sett på. 18 minutter siden, 540is skrev: At bilen har dpf ble vel programmert bort i motorstyringen når innmaten i dpf ble fjernet av tidligere eier. Når du nå satte på dpf uten å programmere motorstyring for det så går det tett- på grunn av at det er ingen regenererings funksjon som brenner det rent.Skjer ca hver 300-500 km alt etter som. Sett på det åpne dpf så går vel bilen som den skal. Om du programmerer motorstyring for dpf så er det ikke sikkert at den klarer å brenne åpent det dpf som er på når det er så tett. Jeg hiver på igjen det åpnet (gammle filteret) å ser om det løser problemet. Var veldig usikker på om det var programert vekk eller ikke fra motorstyringen. Takk for svar begge to 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjegle2 Skrevet Januar 26, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2022 Da har eg fått byttet tilbake til åpent "filter" og bilen får som en kule👌 eller som an skal ihvertfall. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Januar 26, 2022 Share Skrevet Januar 26, 2022 Da har du 2 år på å vaske den andre før neste PKK da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjegle2 Skrevet Januar 26, 2022 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2022 34 minutter siden, E.C. skrev: Da har du 2 år på å vaske den andre før neste PKK da. Helt korrekt 😁 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå