Nirvana Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Hei, Jeg hadde min E60 525d 2005 modell på understellsbehandling med lanolinolje i november i fjor. Når jeg satt nøklene i bilen etter behandling var airbag- og sikkerhetsbeltelys tent. Jeg fikk ut feilkode 93CA under MRS, som peker til sensor i b-stolpe på førerside. Siden har jeg prøvd å bytte denne med 2 forskjellige brukte deler, men feilkode kan ikke slettes med INPA eller bimmer-tool. Har målt kontinuitet mellom sensor og airbagmodul under senterkonsoll. Må ny sensor kodes inn på et vis? Også veldig interessant at feilen kom av understellsbehandling. Vet de vasker understell, og tørker bilen grundig før behandling. Verkstedet ville ikke ta på seg noe ansvar eller undersøke feilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Airbagene er jo inni bilen og ikke i understellet. Elektronikk, kan virke tirsdag, men når du satt nøkkelen i onsdag - feil/dødt. Ta heller en ordentlig diagnose så får du vite i klar tekst hva som er galt samt løsningsforslag. Ny må ikke kodes, men feilmeldingen/e må resettes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirvana Skrevet Februar 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2022 Sant nok. Fant likevel på et engelsk forum en som hadde lekkasje i sin E60, satt på varme over natten, og dagen derpå samme feil som meg. Vanndamp og elektronikk går vel ikke veldig bra i lag. Tråden ble dessverre ikke løst, så har ikke sett noen konklusjon. Er det mulig å ta en bedre diagnose med annet programvare enn INPA? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Bruk ISTA, det er BMWs eget program. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirvana Skrevet Februar 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 9, 2022 Dette fikk jeg ut fra ISTA: Det ser ut til å være en jordfeil. Hvor bør jeg starte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 9, 2022 Share Skrevet Februar 9, 2022 Du får vel ut en testplan når du først er i ISTA? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirvana Skrevet Februar 10, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2022 Finner ikke noe mer testplan enn hva som står etter "Continue" fra screenshot over. Da sier ISTA sjekk kabler, bytt sensor eller bytt ACSM modul. Koblet multimeter til alle 4 pins i pluggen som går til sensoren i B-stolpen, og leser av at alle går til jord. Såå da er det vel kabelbrudd en plass? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 10, 2022 Share Skrevet Februar 10, 2022 Nja, da er den kortslutta mot jord. Brudd vil være åpent (uendelig motstand på multimeteret). har du målt med pluggen som går inn på modulen frakoblet? altså - frakoblet i begge ender? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirvana Skrevet Februar 10, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 10, 2022 Kabelbrudd var kanskje litt feil ord ja. Jeg målte ikke med pluggen frakoblet modulen under armlenet nei. Vurderte å kjøpe en kabelsøker fra Biltema, meen kanskje ikke så lurt å bruke i forbindelse med airbag elektronikk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 11, 2022 Share Skrevet Februar 11, 2022 Tror ikke at en kabelsøker er det rette verktøyet her, med mindre du kobler av i begge ender, men da kan du like gjerne bruke et multimeter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirvana Skrevet Februar 11, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 11, 2022 Tanken var å finne hvor eventuelt kortslutningen er, multimeter vil vel bare vise til hvilken strekk med kabel som er kortsluttet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 11, 2022 Share Skrevet Februar 11, 2022 Joda, men jeg tviler på at du greier å spore det gjennom interiøret med den kabelsøkeren der, så det blir å inspisere kabelen fysisk langs hele lengden uansett. Du kan selvfølgelig prøve. Du kan også lage en bypass kabel til sensoren for å utelukke kabling. Pass i så fall på at alt sitter godt og på riktig plass, så du ikke utløser airbagene når batteriet går på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirvana Skrevet Februar 12, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2022 Koblet fra ACSM modul under midtkonsoll, og da forsvant kontinuitet mellom plugg til sensor og jord. Så kan vel si ganske sikkert at kortslutningen er i denne modulen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Februar 12, 2022 Share Skrevet Februar 12, 2022 Det er sannsynlig, uten at jeg vet hvordan den er koblet opp innvendig. Du kan alltid måle fra motsatt sensor på bilen for å undersøke at disse ikke går til jord når bilen er avslått og batteriet er frakoblet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nirvana Skrevet Februar 12, 2022 Forfatter Share Skrevet Februar 12, 2022 Koblet ut begge B-stolpe sensorer, begge gikk til jord før jeg målte igjen med ACSM modul utkoblet. Sjekket ut et par pins opp mot skjema fra ISTA, og pin 10 "Ground point" samt pin 3 og 4 "Airbag sensor, B-pillar, driver's side" var på samme krets Jeg er ikke særlig erfaren med bilelektronikk, men antar at det betyr kortslutning i modulen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå