Gå til innhold

Airbag sensor b-stolpe defekt, eller er det noe annet?


Nirvana
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg hadde min E60 525d 2005 modell på understellsbehandling med lanolinolje i november i fjor. Når jeg satt nøklene i bilen etter behandling var airbag- og sikkerhetsbeltelys tent.
Jeg fikk ut feilkode 93CA under MRS, som peker til sensor i b-stolpe på førerside.

Siden har jeg prøvd å bytte denne med 2 forskjellige brukte deler, men feilkode kan ikke slettes med INPA eller bimmer-tool.
Har målt kontinuitet mellom sensor og airbagmodul under senterkonsoll.

Må ny sensor kodes inn på et vis?

Også veldig interessant at feilen kom av understellsbehandling. Vet de vasker understell, og tørker bilen grundig før behandling. Verkstedet ville ikke ta på seg noe ansvar eller undersøke feilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airbagene er jo inni bilen og ikke i understellet.
Elektronikk, kan virke tirsdag, men når du satt nøkkelen i onsdag - feil/dødt.

Ta heller en ordentlig diagnose så får du vite i klar tekst hva som er galt samt løsningsforslag.
Ny må ikke kodes, men feilmeldingen/e må resettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Fant likevel på et engelsk forum en som hadde lekkasje i sin E60, satt på varme over natten, og dagen derpå samme feil som meg.
Vanndamp og elektronikk går vel ikke veldig bra i lag.
Tråden ble dessverre ikke løst, så har ikke sett noen konklusjon.

Er det mulig å ta en bedre diagnose med annet programvare enn INPA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe mer testplan enn hva som står etter "Continue" fra screenshot over. Da sier ISTA sjekk kabler, bytt sensor eller bytt ACSM modul.

Koblet multimeter til alle 4 pins i pluggen som går til sensoren i B-stolpen, og leser av at alle går til jord.

Såå da er det vel kabelbrudd en plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men jeg tviler på at du greier å spore det gjennom interiøret med den kabelsøkeren der, så det blir å inspisere kabelen fysisk langs hele lengden uansett. Du kan selvfølgelig prøve.

Du kan også lage en bypass kabel til sensoren for å utelukke kabling. Pass i så fall på at alt sitter godt og på riktig plass, så du ikke utløser airbagene når batteriet går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannsynlig, uten at jeg vet hvordan den er koblet opp innvendig. Du kan alltid måle fra motsatt sensor på bilen for å undersøke at disse ikke går til jord når bilen er avslått og batteriet er frakoblet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet ut begge B-stolpe sensorer, begge gikk til jord før jeg målte igjen med ACSM modul utkoblet.

Sjekket ut et par pins opp mot skjema fra ISTA, og pin 10 "Ground point" samt pin 3 og 4 "Airbag sensor, B-pillar, driver's side" var på samme krets
Jeg er ikke særlig erfaren med bilelektronikk, men antar at det betyr kortslutning i modulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...