Kolstad Jr. Skrevet Mai 8, 2022 Share Skrevet Mai 8, 2022 Jobber for tiden med å få ABS'en til å fungere på min e36 (320i 1994). Verkstedet har feilsøkt og kom først fram til en gåen ABS styreenhet (fikk ikke kontakt med modul). Kjøpte en brukt og fikk montert denne. Da fikk de kontakt. Problemet nå er at det ligger inne feil på bremsetrykksensor, som skal sitte i bremsekraftforsterker. Dette eksisterer ikke på min bremsekraftforsterker.. Vi har en mistanke om at styremodulen jeg har kjøpt (som hadde akkurat samme delenummer som den gamle) er for biler med ABS og ASC, noe min bil ikke har. Min bremsekraftforsterker ser slik ut: Ifølge styremodulen skal bilen ha denne, med bremsetrykksensor. Hele greia er litt merkelig, så jeg kunne trengt noen tips 😅👍 Kan nevne at de to ledningene som skal inn på denne sensoren ligger klare og er i ledningsnettet på bilen, noe som tyder på at det kanskje har vært en annen bremsekraftforsterker en gang i tiden 🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Mai 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2022 Noen som vet om denne styreenheten er til e36 med kun ABS, eller til biler som har ABS og ASC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Mai 9, 2022 Share Skrevet Mai 9, 2022 (endret) sammenligna litt på koed brukt, og så at samme boks selges fra bilder f.eks fra 92. da var jo det ikke antispinn/antiskrens. men er den nye og gamle fyisk like utvendig utenom delenr? ser en del biler på koed fra 94 + har ei med blått merke og litt annen utforming. Har abs fungert så lenge du har hatt bilen? Om det fungerte før, og du har samme boks så tror eg feilen ligger en annen plass. Dersom det ikke har fungert så må du passe på det ikke er spøkelser fra gamle eiere som har komt igjen å lager problem nå. Endret Mai 9, 2022 av hsd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Mai 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2022 35 minutter siden, hsd skrev: sammenligna litt på koed brukt, og så at samme boks selges fra bilder f.eks fra 92. da var jo det ikke antispinn/antiskrens. men er den nye og gamle fyisk like utvendig utenom delenr? ser en del biler på koed fra 94 + har ei med blått merke og litt annen utforming. Har abs fungert så lenge du har hatt bilen? Om det fungerte før, og du har samme boks så tror eg feilen ligger en annen plass. Dersom det ikke har fungert så må du passe på det ikke er spøkelser fra gamle eiere som har komt igjen å lager problem nå. Det er nok spøkelser fra tidligere eiere, ABS har aldri fungert i mitt eie. Skulle visst med sikkerhet om styreenheten jeg har går til biler med ABS og ASC, eller kun ABS.. Ikke sikkert noen vet det, men verdt forsøket. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 9, 2022 Share Skrevet Mai 9, 2022 Den må vel faktisk kodes vil jeg tro. Utfordringen kan bli hvis noen har bygget om deler av bremsesystemet slik at ting ikke stemmer med fabrikkonfigurasjonen lengre. Min 320i fra 95 hadde ikke ASC, men LSD. Bremserør bakover var det bare én med t-stykke ved tank, så disse bilene har hatt en del konfigurasjoner. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Mai 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2022 34 minutter siden, E.C. skrev: Den må vel faktisk kodes vil jeg tro. Utfordringen kan bli hvis noen har bygget om deler av bremsesystemet slik at ting ikke stemmer med fabrikkonfigurasjonen lengre. Min 320i fra 95 hadde ikke ASC, men LSD. Bremserør bakover var det bare én med t-stykke ved tank, så disse bilene har hatt en del konfigurasjoner. Jeg tror (bare tror😅) bremsesystemet er originalt, men at bremsekraftforsterker har blitt byttet. Har LSD. Så denne enheten kan kodes med og uten ASC? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 9, 2022 Share Skrevet Mai 9, 2022 Det kan tyde på det, jeg vet at både e39 og e46 må/bør det, men hvor skillet går er jeg litt usikker på. E36 er i større grad plug and play, men det utelukker ikke at det er slike funksjoner. Hvis moduler med samme delenr leveres på forskjellige oppsett er det et typisk tegn på behov for koding. Du kan sikkert også bygge om til "korrekt" bremsekraftforsterker om resten er lagt opp til det. Litt sært å bygge bilen etter modulen, men det er en mulighet. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Mai 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2022 2 minutter siden, E.C. skrev: Det kan tyde på det, jeg vet at både e39 og e46 må/bør det, men hvor skillet går er jeg litt usikker på. E36 er i større grad plug and play, men det utelukker ikke at det er slike funksjoner. Hvis moduler med samme delenr leveres på forskjellige oppsett er det et typisk tegn på behov for koding. Du kan sikkert også bygge om til "korrekt" bremsekraftforsterker om resten er lagt opp til det. Litt sært å bygge bilen etter modulen, men det er en mulighet. Problemet er egentlig at modulen mangler signal fra bremsekraftsensoren, ettersom den ikke er der. Hvilke muligheter har man da? Vil en bremsekraftforsterker med en slik sensor fikse dette, eller kan det være mer liksom? 🙉 Vet jo at mange e36'er har ABS uten å ha denne sensoren, så blir ikke helt klok på hvorfor den trenger sensoren, annet enn at den trengs for ASC. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 9, 2022 Share Skrevet Mai 9, 2022 Jeg vil tro at bytte til bkf med sensor vil gjøre det. Du kan starte med å få tak i en slik sensor og koble opp. Siden det ikke er vakuum i systemet ved oppstart så bør abs lampa gå ut, ettersom alt vil da være "normalt" sett fra modulens standpunkt. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Mai 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2022 56 minutter siden, E.C. skrev: Jeg vil tro at bytte til bkf med sensor vil gjøre det. Du kan starte med å få tak i en slik sensor og koble opp. Siden det ikke er vakuum i systemet ved oppstart så bør abs lampa gå ut, ettersom alt vil da være "normalt" sett fra modulens standpunkt. Det er planen akkurat nå, gutta på verkstedet var enige der 👍 E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 9, 2022 Share Skrevet Mai 9, 2022 Lykke til, regner med at du kommer med en update Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Mai 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2022 2 timer siden, E.C. skrev: Lykke til, regner med at du kommer med en update Takk for det, tror jeg kan trenge litt ekstra flaks nå. Skal selvfølgelig oppdatere når jeg har prøvd og testet 😊👍 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kolstad Jr. Skrevet Mai 9, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 9, 2022 @E.C. Har inspisert 2 nyere e36'er nå, 318i og 320i. Disse var henholdsvis 1995 og 96 modeller. Ingen av disse hadde denne sensoren på bremsekraftforsterkeren. De hadde også en annen styreenhet med annet kontaktstikk (passer ikke overens med min). Etter å ha sett litt på bildelsbasen i Sverige, samt Norge, ser jeg at alle bremsekraftforsterkerne fra e36'er fram til 1994 har denne sensoren (alt fra 318i til 325i). De har også samme styreenhet som det jeg har. Har funnet en forsterker fra en 92' 318i med denne sensoren, så jeg tenker å kjøpe den for å prøve. Kan ikke forstå at det skal være noe annet 🤷 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 10, 2022 Share Skrevet Mai 10, 2022 Høres ut som en plan. Det var en slags facelift på e36 i 95 da man gikk over til M52 fra M50, mulig det er noe der. Kolstad Jr. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå