AndyP Skrevet Mai 23, 2022 Share Skrevet Mai 23, 2022 Hadde en 2010 X5 E70 som vi var utrolig fornøyde med, men etter mange års eierskap og etterhvert høy kilometerstand, byttet vi den i en 2016 X5 40E F15. Har eid bilen i 5 måneder, og har hatt trøbbel både med viftespjeld til luftdyse i kupeen og cruise control kommer og går med 3 feilmeldinger når den ikke virker. Men det som er verre er luftfjæring som i perioder synker ned på begge sider, og manglende feilkodesystem i luftfjæringen gjør at merkeverkstedet ikke finner feilen. Mulig begge belgene og kompressor med ventilblokk må byttes (36 000 kr) for å bli kvitt problemet (uoriginale komponenter kan skape enda flere utfordringer, og bør unngås selv om de er billige). I tillegg er materialet som omslutter fjærbeinslagrene laget av en merkelig legering som skaper mengder av irr mellom seg og gummien på toppen av fjærene, noe som gjør at materialet utvider seg, for så å sprekke og dernest flake av. Begge fjærbeinslagrene må derfor byttes. Må si jeg er lite imponert over byggekvalitet og dårlig driftssikkerhet på en 6 år gammel bil som kostet om lag 1 000 000 kr som ny. Bilen framstår på en slik måte at man våkner om morgenen og spør: "Hva dukker opp på X5`en idag??" Måtte bare dele min frustrasjon, og behøver ikke svar på innlegget fra alle som aldri har hatt feil med F15. Det vil ikke hjelpe. Snagg30 og Ron Jeremy reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 23, 2022 Share Skrevet Mai 23, 2022 Jeg ville nok satset på ventilblokka på luft, som en mulig feil. Ellers er det synd at kvaliteten kanskje har gått ned. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Mai 23, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 23, 2022 Ja, jeg har også en antakelse om at det er ventilblokka som ikke fungerer helt som den skal. Som originaldel fås den kun sammen med kompressoren. Og ja: Kvalitetsnivået i forhold til E70 er merkbart lavere, dessverre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet Mai 23, 2022 Share Skrevet Mai 23, 2022 2 timer siden, AndyP skrev: Ja, jeg har også en antakelse om at det er ventilblokka som ikke fungerer helt som den skal. Som originaldel fås den kun sammen med kompressoren. Og ja: Kvalitetsnivået i forhold til E70 er merkbart lavere, dessverre. Det var dessverre noe jeg hørte tidlig, at F15 var under pari ifht E70. At 40e er et «problembarn» er heller ikke noe nytt dessverre. Hvor går ferden videre?! Håper du kommer ut av det på en minst mulig belastende måte! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndyP Skrevet Mai 24, 2022 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2022 Takker! Regner med å forsøke å bytte komplett kompressor/ventilblokk, og se hva som skjer. Fjærbeinslagrene må byttes, da defekte slike utgjør en risiko. Så vurderer jeg å selge bilen når den ikke lenger har store feil (dersom det en gang i framtiden blir tilfelle. . .) Ron Jeremy reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå