Gå til innhold

Hva slags anlegg anbefaler dere til en BMW 420d?


Anbefalte innlegg

Heisan.

Jeg har det mest basic HiFi anlegget som kommer med BMW. Har dere noen anbefalinger? Jeg ønsker et bra anlegg.

Head Unit: Vurdere enten CarPlay MMI Prime eller Android Auto MMI Prime. Har dere noen erfaringer med disse?

Høytalere: Jeg vurderer  Alpha One fra Bimmer Tech. Er det andre gode alternativer? 

Forsterker: Enten den som kommer med Alpha One linjen fra Bimmer Tech eller så vurderer jeg en fra Bavsound, men de er litt dyre. Andre alternativer?

Jeg vil helst ha "plug and play" slik at det spiller ball med resten av systemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis basic stereo fortsatt er uten egen forsterker, så er det vel fortsatt ikke "plugg and play" Da det må trekkes kabler, enten fra headunit, eller under setene, samt strøm kabler osv til forsterker.

Klarer du dette så er det mange alternativer, Match, Gladen, Audison, Bimmertech osv. Hvor dem fleste har DSP innebygget og ferdige konfig filer for din bil er tilgjengelige fra produsenten,

Jeg valgte selv en løsning med forsteker fra Audison, men har endret litt på konfig filene fra Audison, da jeg kjører bakhøytalerene fra headunit og resten fra forsterker. Høyttalere i dører og under setet hadde jeg allerede oppgradert med et sett fra Match. Dette pga at min f11 ikke har diskanter i hjørnet på døren med basic stereo. Hadde jeg hatt 676 stereo orginalt så hadde jeg nok bare skiftet forsterker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes forresten bimmertech viker overpriset. Er vel stort sett rebranding av andre merker. Mener å huske at forsterkeren deres er en rebranded Match forsterker.

Med deres priser på høyttalere hadde jeg heller vurdert Focal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, dopus skrev:

Synes forresten bimmertech viker overpriset. Er vel stort sett rebranding av andre merker. Mener å huske at forsterkeren deres er en rebranded Match forsterker.

Med deres priser på høyttalere hadde jeg heller vurdert Focal.

Bimmer-tech sin Alpha One forsterker er en Audiotech-Fischer PP86.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Haug530D skrev:

Bimmer-tech sin Alpha One forsterker er en Audiotech-Fischer PP86.

som er en Match forsterker :) (Audiotech Fischer har flere merker, mest kjent er vel Match og Helix)

Takk til trådstater, ble nå litt gira på en Android Auto boks til min bil. Men ikke Bimmer tech sin, da det er rebranda og dyrere enn andre Android Auto bokser med akkurat samme funksjoner....til og med samme kretskort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, dopus skrev:

som er en Match forsterker :) (Audiotech Fischer har flere merker, mest kjent er vel Match og Helix)

Takk til trådstater, ble nå litt gira på en Android Auto boks til min bil. Men ikke Bimmer tech sin, da det er rebranda og dyrere enn andre Android Auto bokser med akkurat samme funksjoner....til og med samme kretskort.

Ja, jeg spesifiserte bare hvilken Match forsterker den var basert på 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @dopusog @Haug530D  :)
Den har en forsterker ja så jeg slipper å trekke kabler (men kan gjøre det om jeg må).

Er Focal bedre enn Harmon Kardon? 

Forsterker: Jeg har sett på MATCH UP 7BMW, men den er utsolgt over alt. Vet dere om noen som selger i Norge (og som har den på lager)?
Sub: Jeg begynner å peile inn på Audison APBMWS84 subwoofer. 
Mellon + Diskant: Så da gjenstår mellomtone og diskant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, spstieng skrev:

Takk @dopusog @Haug530D  :)
Den har en forsterker ja så jeg slipper å trekke kabler (men kan gjøre det om jeg må).

Er Focal bedre enn Harmon Kardon? 

Forsterker: Jeg har sett på MATCH UP 7BMW, men den er utsolgt over alt. Vet dere om noen som selger i Norge (og som har den på lager)?
Sub: Jeg begynner å peile inn på Audison APBMWS84 subwoofer. 
Mellon + Diskant: Så da gjenstår mellomtone og diskant...

Jeg bestillte Match Up7 fra GS bildeler, men fikk beskjed etter en liten stund at den er utgått og de får ikke tak i den lenger, de hadde visst fått en erstatter som heter Gladen Up.

GLADEN SoundUP BMW - GS Bildeler - Størst på BMW og Mini deler i Norge

Har du høyttalere i bilen fra før, behøver du ikke bytte disse ut, det skal visstnok være mer enn bra nok å bytte forsterker visstnok.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Det blir ingen Match up7 på meg med det første  🥺

 

"Match UP 7BMW er en av flere forsterkermodeller som det for tiden er store problem med å få produsert i Tyskland. Selv etter å ha støvsugd markedet i mange måneder så er det visse komponenter som brukes i produksjonen som ikke lar seg oppdrive."

Krysser fingrene for at Match Up8 kan brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, spstieng skrev:

*sukk* Det blir ingen Match up7 på meg med det første  🥺

 

"Match UP 7BMW er en av flere forsterkermodeller som det for tiden er store problem med å få produsert i Tyskland. Selv etter å ha støvsugd markedet i mange måneder så er det visse komponenter som brukes i produksjonen som ikke lar seg oppdrive."

Krysser fingrene for at Match Up8 kan brukes. 

Er nok ikke pnp iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Haug530D skrev:

Hvor har du hørt det? 

Fra Bass Brothers:

Sitat

I.l.a denne uken mottar vi storebror Match UP 8BMW. Denne forsterkeren kommer til å erstatte UP 7DSP og UP 7BMW i mange av våre pakker. Men vi trenger litt tid på oss til å både teste ut forsterker, lage klar kabelsett som gjør det mulig å bruke den på samme måte som UP 7BMW og samtidig også lage egne DSP-filer til denne modellen. Følg oss på Facebook og Instagram eller spør oss igjen om noen uker, så har vi høyst trolig kommet noe lenger på dette prosjektet også


 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, spstieng skrev:
Fra Bass Brothers:

 

Ok 🙂 fikk forøvrig sendt min Gladen Up I dag fra GS, er jo tilbud, så er jo ikke så Værst pris med rundt 6k, etter den researchen jeg har gjort, virker det som Gladen Mosconi er ett mer utbredt selskap enn Audiotech Fischer, hørte dessuten om en her på bimmers som vant en lyd konkurranse med en Mosconi forsterker og noen Tang Band elementer, har forøvrig også hatt de samme Tang Band elementene og de spillte rimelig bra i min E39 iallefall.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...