Gå til innhold

m52tub20 tuning NA racing hjelp


bmwgo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Kjører norsk asfaltracing i klasse GT5 (max 160whp) i min bmw e30 1989.

Er litt ny i gamet og satt sammen en m52tub20 motor med diverse mods. Den er benket 138 HK på hjulene men hadde trodd og håpet på bedre resultat etter hva jeg har lest på nettet og snakket med tuning firma om.

Jeg lurer på om noe ikke stemmer i oppsettet mitt som gjør at motoren ikke yter sitt fulle og eventuelle fremtidige oppgradering eller endringer som gjør at jeg hvertfall får over 150whp.

Mods: 328/m3 5-gir ZF kasse, 3,45 188 lsd diff, enkelmasse svinghjul, fjernet AC og viskosevifte, m54b30 innsug og eksos kam, m54b30 innsug, grenrør og strak eksos, fekzen chip, litt porting ut av eksos side på topp for å matche eksos manifold.

Har til info adapter på m54b30 innsug slik gas spjeld fra m52tub20 passer og struper litt her, for å bruke wire på gasspedal å ikke måtte bygge om til elektronisk gasspedal.

Chip er tilpasset orginal dyser 208CC med 3liter innsug.

Endret av bmwgo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste litt feil først og trodde at du hadde 2,2L. 

BMW sine 2L R6 har delt enkelte komponenter med større motorutgaver, så det er litt usannsynlig at det er noe særlig strupa på innsug/eksos på disse. F.eks. på M52 (ikke TU) hadde man samme innsug fra 2,0-2,8L og samme eksos på 2,0 og 2,5 L. Du kjenner sikkert til realoem.com og delekatalogen der du kan sjekke hva som sitter på hvilken motor. Slik jeg ser det så er det ikke mye å hente på en oppgradering av en komponent om en motor med større effekt bruker samme delen og greier å dytte gjennom større luft/eksosmengde.

Kjører du på 95? Det er kanskje ca. der man havner med den motoren og modsa du har gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er satt inn m54b30 innsug, og kammer. Fant ut etterpå at original innsugskam på m52tub20 er nesten like god som b30 sin. 244grader /9.0mm lift VS 244grader/9,7mm lift på b30 om jeg husker rett. Jeg bruker V-power 98

m54b30 innsug er større og lengre enn m52tub20,m54b22-b28

Lurer på om struping jeg får ved adapter som gjør at jeg får satt inn m52tu gas by wire spjeld, om dette hindrer effekten.

Endret av bmwgo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Hei.

Etter mitt første dyno run(sommer 2022) med målte 138whp så hadde jeg for lav drivstoffblanding fra 6000rpm.

Fikk oppdatert chip tuningen med mer drivstoff fra 6000rpm samt 7200rpm rev limit.

Dette gjorde resultatet enda verre mtp effekt og enda mindre drivstoff fra 6000rpm.

Er i tenkeboksen og prøver noen feilsøkinger, fant f.eks ut at DISA ventilen hadde feil kabel tilkoblet og var ikke i bruk i det hele tatt, kan dette være årsaken?

Neste blir å sjekke bensintrykk, bensinpumpe osv.

Har noen noe tips?

 

 

336776094_570807034825901_5754287287483789410_n.jpg

334337110_3463584397244501_1718340936886668953_n.jpg

Endret av bmwgo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør vel de som lager din chip/tuning kunne?

Er forskjellen at du nå har 131 hk vs. 138 hk? Det kan vel fort være innenfor måleusikkerheten til måleutstyret eller pga. endring i målebetingelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell ble at bilen ble enda magrere fra 6000rpm nå selv om chipperen justerte opp drivstoffet.

Jeg satt inn den gamle chippen også og bilen produserte de samme 138whp som tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noe som ikke stemmer ett eller annet sted mellom mapping - og modifikajsonene / den faktiske tilstanden på motoren din.

Kan du logge MAF og dyse verdier?

edit: og ja, dette er noe du må diskutere med han som mapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

En oppdatering:

DISA ventil hadde feil connector plugget i, det var bunnpanne sensor som stod i. Merket markant forskjell på ytelse etter DISA fungerte slik den skulle. Tipper 140whp + men bare gjetter.

Røk denne motoren på Rudskogen etter varmgang da temperatur sensoren løsnet i toppen og satt seg fast i vannpumpen. Var litt ivrig i løpet og fikk ikke med meg at temperatur var langt over 110grader.

Har nå en m52 enkelvanos med m54b30 innsugkam, m50b20nv innsugskam på eksos side, m50b20 innsug, grenrør, chip. Det kjennes ut som denne går veldig likt den gamle motoren, ca 140whp+

I "vinter" altså etter løps sesongen blir det oppgradert med maxxecu, porting, ventilsliping og evt andre småjusteringer, for å nå 150whp + + 

Dyre dommer for en 2Liters sugemotor :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...