Lysken Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Skal koble til et hengerfeste. Spørsmål 1: Må skjøte på en meter på de originale kablene som er klippet. Disse har et tverrsnitt på 2,5 og skal kobles til sikring på 30 A. Kabler i butikk med samme tverrsnitt er ratet til 18 A. Går det likevel greit? Spørsmål 2: En kabel skal kobles til en 20 A minisikring. Jeg har ikke pins som passer til denne kontakten i sikringsboksen, men har pins til standardsikringer. Sikringsboksen har en ledig plass for 20 A standardsikring, som heller ikke er avsatt til noe i oversikten. Den kan vel brukes? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 1. Litt forskjell på kabler, bl.a om den er fletta eller solid/hel. Jeg hadde bare lagt inn overdim på 4,0 (om det ikke står på plassen) og ikke tenkt noe mer på det. 2. Det vil jeg si er greit, så lenge du merker det for framtidig referanse. Du kan også ha en annen løsning for sikringen, det finnes litt diverse med innstikk, så lenge det er riktig sikring og man ikke lager mer spaghetti enn nødvendig så må det være greit. Lysken reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet August 30, 2022 Forfatter Share Skrevet August 30, 2022 (endret) Takk for raskt svar, @E.C.! 1. Det er samme type kabel, med mange tråder. Er det mulig at BMW sine kabler av samme tykkelse og type kan tåle så mye mer? Tykkere kabel går ikke inn i pinsen som skal i kontakten, så her sliter jeg litt. Må faktisk opp i 5-6 for å komme over 30 ampere. Har veldig lyst til å bare ta sjansen, men er redd for varmgang. 2. Da går jeg for den løsningen. Vurderte også flatsikringsadapter, men disse er ratet til 10 A. Tipper mange bruker disse på høyere belastning, de selges til og med med kraftigere sikringer på eBay. Endret August 30, 2022 av Lysken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Jeg skal ikke uttale meg med 100% sikkerhet her uten å Google, men det kan være at det man leser på en kabel i butikk er testet iht. en annen standard. For eksempel kontinuelig last over x antall timer med maks y volt i spenningsfall for en z meter lang kabel. At BMW har vurdert en kabel som stor nok kan ha sin grunn mtp. bruksområdet. Høy startstrøm kan kreve større sikring for at den ikke skal ryke, men det betyr ikke nødvendigvis at ledningen skal behøve å takle like mange ampere over tid. Er det lyspærer den skal drive? Da kan du regne ut hvor mange ampere de drar utifra watt. Lysken reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune-K Skrevet August 30, 2022 Share Skrevet August 30, 2022 Må du skjøte alle kablene og de skal inn i hver sin 30A sikring? Hvis det er kun en kabel så finn ut hva den går til så er det kurant og regne ut hva slags strømtrekk du får. Kan jo være at den 30A sikringen går til noe annet i bilen også. Lysken reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet August 31, 2022 Forfatter Share Skrevet August 31, 2022 To kabler skal på hver sin 30 A sikring, disse går til modul/kontrollerboksen, en tredje skal på 20 A sikring, den går rett til kontakten på hengerfestet. Men nå har jeg gjort som E.C. foreslo og skjøtet på 4,0-tykkelse på de to som skal ha 30 ampers sikringer. Kabelen så for stor ut til å passe pin/klemme, men det gikk akkurat. Tips til andre som skal ettermontere hengerfeste, eller annet som originalt får strøm fra sikringsboksen: Du kan spare mye plunder og heft om du tar strømmen direkte fra batteriet, og setter riktige sikringer mellom. Å få det tilnærmet originalt tok meg en dags arbeid ekstra. Bare det å få tak i riktige pins til kontaktene i sikringsboksen er en utfordring. Så kommer demontering av sikringsboksen, eller alt mulig for å komme til, avhengig av bilmodell, naturligvis. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet August 31, 2022 Share Skrevet August 31, 2022 Hvilken bil var det på? Det varierer veldig hvor enkelt sikringsboksen er å komme til. På E61 hos meg er det veldig enkelt å demontere hele boksen bak, mens på E91 er det et mareritt i hanskerommet der man så vidt kommer til for å sjekke sikringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet August 31, 2022 Forfatter Share Skrevet August 31, 2022 (endret) Jepp, hanskerommet i en E87, kommer til å ha mareritt i flere dager fremover. Har gjort tilsvarende jobb før, så visste det ville bli en del jobb, men hadde tenkt å få en kabel gjennom torpedoveggen samtidig for å montere kamera i frontfangeren, men det er jo så trangt å komme til at jeg droppet det. Skal montere hanskerommet i morgen, så er fremdeles mulig å gjøre det, hvis noen har et tips her også. Endret September 1, 2022 av Lysken Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet September 3, 2022 Share Skrevet September 3, 2022 For framtidig referanse, ein kabel har ingen rating på strømstyrke den tåle. Det som avgjere kor mykje strøm du kan trekke gjennom ein kabel er i all hovedsak kabelens lengde og kor mykje spenningsfall du kan godta. Ofte er begrensninga kabelskoa i enden, kor mange ampere dei tåle før dei blir for varme. Ein varm kabelsko vil utvide seg og føre til dårleg kontakt og endå meir varmgang. I ein vanleg 12v installasjon så bør ein prøve å holde seg innanfor 0.5v spenningsfall, gjerne litt mindre (her kan ein tillate meir ved kortvarige toppar i forbruket dersom det er urimeleg å dimensjonere etter sjeldne toppar). For å regne spenningsfall i ein kabel: L:lengde i meter(regn dobbelt for å få med både pluss og minus side), A: strøm i A, T:kabeltverrsnitt i mm². (0,0175 x L x A)/T Så for eit eksempel, ein 1(2)meter lang kabel, 30A og tverrsnitt 2.5mm gir (0,0175x2x30)/2,5=0,42v noko som er heilt innanfor forutsatt at spenningsfall på jordsida er tilsvarande lavt. Kan rekne på tilsvarande på den biten du skøytar sammen med og legge sammen spenningsfalla. Dette reknestykket er gjort med utgangspunkt i sikringsstørrelse, men om du veit at ex. teoretisk maksbelastning er 23A kan du trygt rekne med det, sikringen er berekna med overdimensjon for å unngå 100% belastning. Får du kortslutning ryk sikringen uansett. Som nevnt og gjort, det skadar aldri å overdimensjonere om det er plass og ikkje frykteleg dyrt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet September 3, 2022 Share Skrevet September 3, 2022 Og ein ting ang. slike "add-a-circuit"/"fuse tap" som er fine å bruke: 1. Dei er ikkje berekna på store belastningar. Det er begrensa til 10+10A(?) pga. ein sikring utviklar litt varme og då kan ikkje det vere to store kursar på ein slik utan fare for varmgang og dårleg kontakt, særleg i den orginale holdaren. Skal du bruke ein sånn så er det ein fordel å montere den på ein kurs med ex. en 5A sikring frå før (eller endå bedre en ubrukt sikringsplass!) 2. Desse må stå riktig veg for å fungere! Dersom du snur dei feil veg så vil begge utgangane belaste den første sikringen og den ryke veldig enkelt. Når du måler spenninga i sikringsholderen uten sikring montert så skal ledningen ut på den sida med den strømlause pinnen på "add-a-circuit". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå