ErlandKristiansen Skrevet September 5, 2022 Share Skrevet September 5, 2022 (endret) Hei. Sliter med en X3. Rødt håndbrekkslys, 4x4 og abs varsellys skrur seg på etter noen sekunders kjøring. Får feilkodene 5dec og 5e5c når jeg scanner. Jeg har byttet alle abs sensorene, begge abs ringer bak, og begge forhjulslager. Ved fullt rattutslag griper fordelingskassen inn, men feilen kommer med en gang ved kjøring rett frem. Derfor mener jeg feilen ikke ligger i servomotoren til fordelingskassen. Når jeg ligger under bilen, og kona stopper motoren, hører jeg at servomotoren går frem og tilbake en gang, uten knepping eller ulyder. Jeg har også resatt adapsjonene til fordelingsgirkassa. Trenger seriøst hjelp nå, begynner å gå tom for ideer..😔 Endret September 16, 2022 av ErlandKristiansen Problemet løst, nyttig for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet September 6, 2022 Forfatter Share Skrevet September 6, 2022 13 timer siden, ErlandKristiansen skrev: Hei. Sliter med en X3. Rødt håndbrekkslys, 4x4 og abs varsellys skrur seg på etter noen sekunders kjøring. Får feilkodene 5dec og 5e5c når jeg scanner. Jeg har byttet alle abs sensorene, begge abs ringer bak, og begge forhjulslager. Ved fullt rattutslag griper fordelingskassen inn, men feilen kommer med en gang ved kjøring rett frem. Derfor mener jeg feilen ikke ligger i servomotoren til fordelingskassen. Når jeg ligger under bilen, og kona stopper motoren, hører jeg at servomotoren går frem og tilbake en gang, uten knepping eller ulyder. Jeg har også resatt adapsjonene til fordelingsgirkassa. Trenger seriøst hjelp nå, begynner å gå tom for ideer..😔 Kan legge til at jeg også har kalibrert rattvinkelsensor, samt målt hjulhastigheten for hvert hjul under kjøring. Null avvik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PIIIPower Skrevet September 6, 2022 Share Skrevet September 6, 2022 Får du hentet ut live data? At hjulene har samme fart betyr lite hvis bilen ikke skjønner det. Byttet til originale sensorer? Kabelbrudd, eller dårlig kontakt/irr i kontakten til sensor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet September 6, 2022 Forfatter Share Skrevet September 6, 2022 Akkurat nå, PIIIPower skrev: Får du hentet ut live data? At hjulene har samme fart betyr lite hvis bilen ikke skjønner det. Byttet til originale sensorer? Kabelbrudd, eller dårlig kontakt/irr i kontakten til sensor? Ja, henter ut livedata fra både hjulhastighet for alle fire hjul, rattvinkelsensor og vinkel på drev og ampertall fra fordelinggikasseservoen. Jeg har også resatt adapsjonene til DSC enheten i tillegg til fordelingsgirkassa. Men... Abs sensorene er av ettermarkedsmerke. Tanken har streifet meg at dette kan være årsaken. Speedometeret fungerer perfekt med uoriginal sensor, men det kan virke som om bilen sliter med å forstå rotasjonsretning. Men kan det virkelig være tilfelle at det selges sensorer som er dømt til å ikke virke hos relativt anerkjente forhandlere? (Thansen og Eurodel) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet September 6, 2022 Share Skrevet September 6, 2022 (endret) Uorginale sensorer på BMW kan tulle det til. Ikke erfaring på E83, men på E60 så er bilen veldig kresen på akkurat det. Endret September 6, 2022 av Reef89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet September 6, 2022 Forfatter Share Skrevet September 6, 2022 40 minutter siden, Reef89 skrev: Uorginale sensorer på BMW kan tulle det til. Ikke erfaring på E83, men på E60 så er bilen veldig kresen på akkurat det. Takker for svar til begge to. Da kryper jeg til korset og bestiller jeg orginale sensorer hos bsbildeler. En annen ting jeg angrer litt på er at jeg satte på et trc hjullager (thansen sitt eget merke) på venstre side foran da jeg måtte ha en quick fix det da de hadde det på butikklager og det gamle var havarert. Satte på skf på høyre side. Om ikke orginale sensorer fikser problemet,blir det å brette opp ermene og bytte til skf venstre foran også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet September 7, 2022 Forfatter Share Skrevet September 7, 2022 (endret) Litt mer informasjon. Har tvangskjørt test med kommando på ABS- pumpa. Når denne testes, slås varsellysene jeg sliter med seg på, for å skru seg av igjen. Pumpa høres forøvrig normal ut. Kan problemet ligge i abs-pumpa? Får forøvrig ikke feilkoder som pinpointer denne... Bilen har rullet 400.000 Endret September 7, 2022 av ErlandKristiansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet September 9, 2022 Forfatter Share Skrevet September 9, 2022 Noen som har innspill? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yph / Daniel Skrevet September 15, 2022 Share Skrevet September 15, 2022 Skriver du om du finner ut av noe? Har en E91 325ixa jeg får 5E5C koden på, får helt normale livedata på wheel speed på den også, men ikke fått tid å undersøkt virkelig. Men fått tips om at det muligens kan være ABS sentral som kødder. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet September 16, 2022 Forfatter Share Skrevet September 16, 2022 (endret) Problem løst. Bilen, og kanskje mange andre bmw modeller, krever orginale Abs-sensorer. Jeg svidde av 1500 hos Gs-bildeler for orginal sensor venstre bak. Det var det som skulle til 🙂 Men jeg byttet absringer bak begge sider også, da de gamle var utvidet og ovale, og derfor hadde ødelagt sensoren på venstre side. 5e5c betyr at bilen ikke klarer å lese rotasjonsretning, og da er det nok ofte relatert til dårlig sensor, abs-ringer eller hjullager. Endret September 16, 2022 av ErlandKristiansen E.C., Reef89, Otis og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy G Skrevet Mai 17, 2023 Share Skrevet Mai 17, 2023 På 16.9.2022 den 18.27, ErlandKristiansen skrev: Problem løst. Bilen, og kanskje mange andre bmw modeller, krever orginale Abs-sensorer. Jeg svidde av 1500 hos Gs-bildeler for orginal sensor venstre bak. Det var det som skulle til 🙂 Men jeg byttet absringer bak begge sider også, da de gamle var utvidet og ovale, og derfor hadde ødelagt sensoren på venstre side. 5e5c betyr at bilen ikke klarer å lese rotasjonsretning, og da er det nok ofte relatert til dårlig sensor, abs-ringer eller hjullager. Har samme problem som deg, og har byttet ringer og følere bak. Da virket speedometer igjen, men lamper kom igjen etter 30 meter kjøring. Hver gang jeg startet opp bilen var alt i orden frem til kjørte 30 meter. VTG er overhalt og virker som den skal. Byttet hjullagere foran og når jeg satte inn nye følere fra eurodel ble alt bare verre. Lurer på om speedometeret ditt virket med uorginal sensor venstre bak ? og byttet du kun ut den med en orginal ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet Mai 17, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2023 15 minutter siden, Tommy G skrev: Har samme problem som deg, og har byttet ringer og følere bak. Da virket speedometer igjen, men lamper kom igjen etter 30 meter kjøring. Hver gang jeg startet opp bilen var alt i orden frem til kjørte 30 meter. VTG er overhalt og virker som den skal. Byttet hjullagere foran og når jeg satte inn nye følere fra eurodel ble alt bare verre. Lurer på om speedometeret ditt virket med uorginal sensor venstre bak ? og byttet du kun ut den med en orginal ? Hei. Ja, speedometer fungerte perfekt, men bilen klarte ikke å forstå rotasjonsretningen. Eneste løsning er nok orginal sensor. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy G Skrevet Mai 17, 2023 Share Skrevet Mai 17, 2023 Takk for svar. Tenker du det holder å bytte bare venstre bak? og bruke de uorginale på de andre hjulene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErlandKristiansen Skrevet Mai 17, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 17, 2023 Forran har jeg uoriginale. Det går bra. Tror det bare er de bak som er kresne. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy G Skrevet Mai 17, 2023 Share Skrevet Mai 17, 2023 Da prøver jeg det. Takk skal du ha. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå