Trondsen Skrevet Oktober 28, 2022 Skrevet Oktober 28, 2022 Kjøpte en 05 118d for et par dager siden. Bilen er relativt slapp på alt under 2500omd, over det kommer den seg. Tenkte det var en en dårlig map el som forårsaket det, så stakk innom den lokale tuneren og fikk lagt inn ny software. Leste samtidig av feilkoder, fikk da opp 3F57 - charge air pressure controller. Begynte å rigle på WG-staget, dette sitter helt fast på turbosiden. Flere som har opplevd lignende? Har dere byttet turbo, eller fått den rengjort og fått ting til å fungere igjen? Jeg antar VNT'en sitter fast, disse har vel VNT og ikke vanlig wastegate? Tips tas imot med takk.
dopus Skrevet November 1, 2022 Skrevet November 1, 2022 (endret) Demonter turbo. Split og ta av eksoshuset. sitter vel noe "vinkler" der, som endrer størrelsen på eksoshuset mellom "stor" og "liten". Kjent problem på VAG diesler, Har selv fikset dette problemet på en passat for en del år tilbake (dagen før vi skulle på sommerferie). Som regel er det bare sot og dritt som gjør at dem henger. en rask rengjøring av spjeldene i eksoshuset fikset problemet. Antar at virkemåte er så noe lunde likt på en eldre BMW diesel også. Symptomer at den enten går som en dass på høyt, eller lavt turtall, men bra på motstatt turtalls område av der den går dårlig. Er nok avhenging av i hvilken posisjon spjeldene har kilt seg i, i eksoshuset på turboen. Er man litt oppegående mekanisk, og vet hvordan man demonterer en turbo, så er det reltativt enkelt å fikse...Eksoshuset kan sitte ganske godt, og kan kreve litt tålmodighet for å skilt det fra turboen. Her er en youtube video som forklarer probelmet ganske bra: Endret November 1, 2022 av dopus
Trondsen Skrevet November 1, 2022 Forfatter Skrevet November 1, 2022 Etter en prat med mekaniker som har smurt opp mange av disse, ble det bestilt en overhalt bytteturbo. Erfaringsmessig holdt det en stund før ting gikk tregt igjen, så en "ny" turbo fikser biffen. Tar samtidig service på motor med skifte av olje og alle filtere inkl åndefilter. Turbo og deler er på plass ila neste uke, så jeg går igang med byttet da og kommer med en oppdatering.
dopus Skrevet November 2, 2022 Skrevet November 2, 2022 Vi har gjort den rensen på 3 vag biler med 1.9 tdi motoren 2stk a4 og en passat. Alle tre ble kjørt flere titals tusen km etter rensen uten at problemet kom tilbake. Penger å spare om man skrur litt selv. men mekanikere vil vanligvis ikke splitte eksoshus på turbo og slikt da det tar mer tid/kost enn å bytte til en rimelig ettermarkeds bytteturbo. Lykke til
Trondsen Skrevet November 2, 2022 Forfatter Skrevet November 2, 2022 (endret) Prisen på en bytteturbo var så fin at jeg bytter uansett. Mekanikeren er en venn som ikke er av den typen, men som på generell basis sa at det ikke holdt fryktelig lenge bare. Tanken var å gjøre jobben selv, men kjenner det frister mer med ny turbo. Bilen har gått på 30k intervall i tillegg, og sikkert aldri byttet åndefilteret... 🙄 Endret November 2, 2022 av Trondsen
TurboJens Skrevet November 2, 2022 Skrevet November 2, 2022 Turbo er den den enkeltkomponenten som er mest utsatt vedfor lange oljeskiftintervall sammen med andre bevegelige delar i motoren som ventilmekanisme/lager samt registerkjede. Har aldri hatt ein bil som har køyrt lange oljeskiftintervall. Min bil har no gått 312.000km og har fått 25 oljeskift. Det gir eit snitt på 12.000km per oljeskift og det står for tur eit nytt oljeskift sidan den har gått 11.000km sidan forrige. Ikkje skifta en einaste del utanpå eller inni motoren, går som ei klokke og brukar svært lite olje. Etterfylle aldri. Problemfritt å kome under 0.4l/mil på langkøyring med automat og xdrive så mykje tyder på at tilstanden er god. Øyvind L. reagerte på dette 1
RCB1997 Skrevet Januar 27, 2024 Skrevet Januar 27, 2024 Noen oppdatering? Har også en 05mod 118d m57 med samme symptomer og feilkode 3F57.
TurboJens Skrevet Januar 27, 2024 Skrevet Januar 27, 2024 Sannsynlegheten for at det er igjenkoksa VNT spjeld er godt oppe på 90%. Ein turbo er ein usedvanleg enkel konstruksjon, sett vekk frå ulike typar regulering (elektrisk/vakuum) så er det igrunn berre nokre få feil som kan oppstå med ein turbo og alle har litt ulike symptom. Lagerhavari, stor slakke og ulyd (skovlane tar borti huset) Oljetetning defekt, stort oljeforbruk og masse blå røyk. Knekt aksling, uvanleg, gir null ladetrykk og muligens mykje støy Fast VNT mekanisme, gir enten for høgt eller for lavt ladetrykk. Ofte går bilen som ei kule inntil ladetrykket blir for høgt og nødmodus aktiverast. Gir normalt en eller anna feilkode ang. ladetrykk. Defekt regulering, gir normalt en feilkode ang. ladetrykksregulering. Sprekk i eksoshus, høgfrekvent lyd som følger ladetrykket, eksoslekkasje.
RCB1997 Skrevet Januar 27, 2024 Skrevet Januar 27, 2024 Ja er det samme jeg har lest meg frem til og hørt fra flere andre. Men har nå skiftet turbo med ny aktuator/VNT, ny trykksensor turbo, trykksensor bakkant av innsug, samt flere andre ting. Har også prøvd å kjøre trykktest for å utelukke lekkasjer, men finner ikke noe feil. Går kun i nød ved belastning eller hard kjøring. Bruker bilen på isbaner, så får kun frem feilen der. Fungerer fint ved vanlig kjøring på vei
Mons1 Skrevet Januar 28, 2024 Skrevet Januar 28, 2024 På 28.10.2022 den 18.59, Trondsen skrev: Kjøpte en 05 118d for et par dager siden. Bilen er relativt slapp på alt under 2500omd, over det kommer den seg. Tenkte det var en en dårlig map el som forårsaket det, så stakk innom den lokale tuneren og fikk lagt inn ny software. Leste samtidig av feilkoder, fikk da opp 3F57 - charge air pressure controller. Begynte å rigle på WG-staget, dette sitter helt fast på turbosiden. Flere som har opplevd lignende? Har dere byttet turbo, eller fått den rengjort og fått ting til å fungere igjen? Jeg antar VNT'en sitter fast, disse har vel VNT og ikke vanlig wastegate? Tips tas imot med takk. Man kan gjøre den billige måten med å prøve å fikse turboen eller man gjør jobben skikkelig ved å bytte turbo når turboen allerede er ute av bilen. 2005mod har vel en M47. Man får tak i overhalte turbo fra Tyskland for 3000kr ved å sende tilbake den gamle. Noen får tak i noe kina-modell av turbin-innsatsen for under 1500kr inkl. frakt. Jeg ville ha prøvd å få tak i en overhalt turbo. QuickFix kan hende bare er kortvarig og at det er andre problemer som du ikke får løst. Soting kommer ofte av vakumlekkasje, men disse 118d har vel en elektrisk aktivator for turbo-geometri?
TurboJens Skrevet Januar 28, 2024 Skrevet Januar 28, 2024 On 1/27/2024 at 8:19 PM, RCB1997 said: Ja er det samme jeg har lest meg frem til og hørt fra flere andre. Men har nå skiftet turbo med ny aktuator/VNT, ny trykksensor turbo, trykksensor bakkant av innsug, samt flere andre ting. Har også prøvd å kjøre trykktest for å utelukke lekkasjer, men finner ikke noe feil. Går kun i nød ved belastning eller hard kjøring. Bruker bilen på isbaner, så får kun frem feilen der. Fungerer fint ved vanlig kjøring på vei Snedig, men en kollega kjøpte en bytteturbo til en Audi Q5 pga. totalt lagerhavari. Med ny turbo montert blei det feilkoda å styr, så enda opp med å flytte over wg klokka frå den gamle turboen, var ein feil med den som stod på den refabrikerte turboen. Den gav feilkode på eit eller anna out of range når det blei varmt i motorrommet. Når alt var kaldt virka det heilt fint. Så at noko er "nytt"/skifta betyr ikkje alltid at det er det samme som i orden desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå