niets Skrevet November 11, 2022 Skrevet November 11, 2022 Hei, 1 serie 116 i 2013. Motoren har begynt å bruke olje. Ingen utvendig lekkasje. Har en mistanke om at det kommer fra ventilene. Hører klapring fra en eller flere ventiler ved pådrag i litt høyt turtall (fra ca 3000 og oppover). Noen som vet hva som kan være galt og hvor omfattende og kostbart en reparasjon vil være? Mvh
niets Skrevet November 13, 2022 Forfatter Skrevet November 13, 2022 Jeg ser i dag at det kommer eksos ut fra hullet hvor man fyller motorolje når motoren går. Det skal vel ikke være slik?
Otis Skrevet November 13, 2022 Skrevet November 13, 2022 Spruter det, eller er det damp? Det skal egentlig være svakt vakuum der. Om det er kommer mye luft ut der, så tyder det på tett veivhusventilasjon.
niets Skrevet November 13, 2022 Forfatter Skrevet November 13, 2022 Takk for svar. Det kommer kun damp, ikke sprut. La merke til at turtallet gikk litt ned da jeg åpnet lokket til påfyllingshullet og at motoren gikk ujevnt med lokket åpent. Tyder det på noe? Otis reagerte på dette 1
Reef89 Skrevet November 13, 2022 Skrevet November 13, 2022 For å sjekke om syklonfilteret er tett (veivhusventilasjon) - start motoren når den er varm nok til å ha jevn gange, skru av oljepåfyllingslokket - om motoren tydelig endrer turtall, er veivhusventilasjonen i orden. Er det ingen forandring i lyd/motorgange, er filteret tett.
niets Skrevet November 14, 2022 Forfatter Skrevet November 14, 2022 (endret) Hei igjen, Forsøkte som du beskriver. Når jeg skrur av oljepåfyllingslokket blir det ingen endring i motorturtall. Merker bare at motoren går litt dårligere, som om den fusker litt. Hører også en brumming nede fra hullet. La også en plastfilm over hullet. Det var et ganske kraftig vakum. Plasten ble sugd krafig ned. Betyr det at veivhusventilasjonen ikke er i orden? Mvh Endret November 14, 2022 av niets
Reef89 Skrevet November 14, 2022 Skrevet November 14, 2022 Ja, det er nok i orden. Som jeg også skrev, endrer motor lyd så er det i orden som du også sa det gjorde.
niets Skrevet November 14, 2022 Forfatter Skrevet November 14, 2022 Takker for svar. Så da er det noe annet galt... Apropos: Hva skjer egentlig hvis man kjører uten lokket over påfyllinghullet for olje? Har dere ellers kjennskap til motorrens med hydrogen? Har en mistante om at ventilene har sotet ned. Tenkte dette kunne være noe å prøve? Mvh
niets Skrevet November 15, 2022 Forfatter Skrevet November 15, 2022 Hei, Kan bare orientere at jeg har sjekket trykket i peilepinnehullet. Det var et lett vakum også der. Forstår at det er slik det skal være, og at det også er en indikasjon på at ventilasjonen i veivhuset er i orden. Mvh
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå