dopus Skrevet November 19, 2022 Share Skrevet November 19, 2022 Har i den siste tiden slitt med dårlig lukt fra AC ved oppstart av bilen, lukten forsvinner vanligvis etter å ha kjørt 2-5min. Det første jeg gjorde var å montere nye AC filter(e), kullfilter utgave, men dem orginale filterene som stod i såg helt fine ut. Dette gav ingen endring av lukt/odør ved oppstart av bil når bil har fått stått noen timer. Prøvde meg deretter på en slik ac spray som skal settes i kupeen og ac på resirkulering. Dette har ikke hjulpet i det hele tatt, bortsett fra at kupeen luktet litt fra sprayen en dag og to, Det siste jeg har prøvd er en ac evaporator rens, som jeg sprayet inn på kondenseren til a/c`en via microfilter huset. Dette hjalp litt...mulig det bare dekket over lukten en stund. Det begynte å lukte igjen fra AC så og si med en gang. Kjører man en stund forsvinner lukten, og bilen må stå noen timer før lukten kommer tilbake ved oppstart. Jeg begynner å bli litt tomme for ideer. Noen som har erfaringer /løsninger å dele med meg?? Bilen er en 2013 Bmw F11 520d. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet November 19, 2022 Share Skrevet November 19, 2022 Det er bakterievekst på evaporatoren, den er fuktig når AC anlegget køyrer, så samlar det seg litt støv på den gjennom åra og til sammen blir dette ei lita bakteriebombe som lagar litt sur lukt. Verst når evaporatoren er fuktig. Igrunn mange gode ideear på å få vekk detta, men til slutt er det vel såpass inngrodd at einaste løysinga er mekanisk vask eller skifte evaporator. Den er relativt skjør så begrensa med muligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet November 19, 2022 Share Skrevet November 19, 2022 Jeg opplevde noe lignende, og prøvde alle slags mulige rensemidler. Ved en tilfeldighet lukta jeg samme typen lukt under panseret, mer spesifikt fra dekslene i nærheten av hvor kupevifta drar inn friskluft fra. Lukta kom som følge av diverse kjemikalier jeg brukte for å vaske under alle sidedekslene. Vaska det rent og lukta forsvant. Men det er ikke tilfeldigvis eksoslukt du lukter? Tenker i den forbindelse med at det lukter ved kaldstarter. Når motoren blir varmere vil jo ting ekspandere og mulig tette noe bedre, hvis det er snakk om en mikrosprekk eller lekkasje et sted. Bare en ren gjetning 🤷♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet November 19, 2022 Forfatter Share Skrevet November 19, 2022 16 minutter siden, TurboJens skrev: Det er bakterievekst på evaporatoren, den er fuktig når AC anlegget køyrer, så samlar det seg litt støv på den gjennom åra og til sammen blir dette ei lita bakteriebombe som lagar litt sur lukt. Verst når evaporatoren er fuktig. Igrunn mange gode ideear på å få vekk detta, men til slutt er det vel såpass inngrodd at einaste løysinga er mekanisk vask eller skifte evaporator. Den er relativt skjør så begrensa med muligheter. Har kjørt evaporator renseskum via luftfilterrørene som går inn til evaporatoren Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet November 19, 2022 Forfatter Share Skrevet November 19, 2022 14 minutter siden, ///M-ini95 skrev: Jeg opplevde noe lignende, og prøvde alle slags mulige rensemidler. Ved en tilfeldighet lukta jeg samme typen lukt under panseret, mer spesifikt fra dekslene i nærheten av hvor kupevifta drar inn friskluft fra. Lukta kom som følge av diverse kjemikalier jeg brukte for å vaske under alle sidedekslene. Vaska det rent og lukta forsvant. Men det er ikke tilfeldigvis eksoslukt du lukter? Tenker i den forbindelse med at det lukter ved kaldstarter. Når motoren blir varmere vil jo ting ekspandere og mulig tette noe bedre, hvis det er snakk om en mikrosprekk eller lekkasje et sted. Bare en ren gjetning 🤷♂️ Vanskelig å beskrive lukten.....kanskje litt som en godt brukt sko. Eller litt stramme lukt av lær.. Tenkte på om ozonbehandlig kan være sen utvei, om jeg ikke finner noen andre remedier eller løsninger på problemet?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dopus Skrevet November 19, 2022 Forfatter Share Skrevet November 19, 2022 Hvor går ac drenerigen denne. E det mulig å sjekke at denne ikke er tett??. Antar at det er drenering på begge sider. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet November 19, 2022 Share Skrevet November 19, 2022 21 minutes ago, dopus said: Har kjørt evaporator renseskum via luftfilterrørene som går inn til evaporatoren Det blir litt som å vaske bil, du kan spyle den med alt mulig rar kjemi men den blir ikkje skikkeleg rein uten mekanisk vask. Det blir åpenbart bedre, men ikkje perfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lysken Skrevet November 19, 2022 Share Skrevet November 19, 2022 Tenkte på om ozonbehandlig kan være sen utvei, om jeg ikke finner noen andre remedier eller løsninger på problemet?? Fikk kjørt ozonrens i sommer, lukta har ikke kommet tilbake siden, en fryd å start opp bilen og konstatere at det lukter frisk nybil. Før det gjorde jeg samme erfaring som deg, diverse AC-rens bare kamuflerte den vonde lukta en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå