Gå til innhold

Bytte av gasspjeld


Btrygve
 Share

Anbefalte innlegg

Heisan! Har byttet gass spjeld på ein e61 525d etter kortslutning inni styringen på spjeldet. Får opp feilkode : 483D og 4687. Prøvd og Google litt men ikkje blitt heilt klok. Det eg lurer på er om bytte av gasspjeld må kodes inn i bilen?

Bilen fusker litt på kaldstart og går i nødmodus. Slår på og av tenningen og bilen går fint. Kobler til diagnose og får slettet feilkodene. Kan kjøre med bilen helt fint så lenge den er varm uten at feilkodene kommer opp igjen. Når eg skal starte den på lunken/kaldt så går den i nødmodus igjen og feilkoder er komt tilbake... 

 

Noen som har vært ute for dette før? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ikke å være noen form for kalibrering av spjeldet, etter skifte. Så det burde fungere helt fint.

Kan du teste om du har kontroll over spjeldet med diagnose programvare?
Og ble det montert ett spjeld som var i orden? De er ikke ukjent å gå i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble montert et nytt spjeld av typen delphi mener eg det var, kjøpt på skruvat hvertfall. Eg har bimmercode og bimmerlink samt icarsoft og delphi på PCen... Trur ikkje eg får sjekket dette med noen av disse eller? Ista og de programvarene der fekk eg aldri til og fungere... Mulig eg kan få sjekket dette hos ein bekjent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har nettopp skiftet denne på min etter den var i ustand i en lengre periode. Kjøpte dog en pierburg / oem del, jeg liker ikke febi. Det var bare å plugge i så var det i orden, de feilkodene du nevner, har du slettet de, så lest ut på nytt? eller kan de være fra at du har koblet av kontakta på spjeldet?

er alltids en fordel å få lest ut med ett skikkelig diagnoseprogram som foreks Ista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lest ut og slettet, kan kjøre bilen sammenhengende uten at de kommer opp igjen, men slår eg motoren av og på igjen får eg opp 483D og ikkje den andre, den kommer ved oppstart på kald motor. Takk for bildet, dette skal sjekkes opp i. Mulig det er fortsatt det nye spjeldet som er noe galt med enda da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg sett litt på det. Måler 12/14v mellom 3 og 4, og ca 2,6v på 2 og 4 dette både med motor av, tenning på og motor i gang. 

Ingen forskjell med motor i gang eller avskrudd på effekt. Spjeldet sto åpent når motoren var av og bare en liten bevegelse når eg startet den. Prøvde og gi litt gass og spjeldet var uten noe merkbar bevegelse. Lagt ved video av dette. 

Kjente på spjeldet og kjenner en viss vibrasjon i det ved forsiktig bevegelse. 

 

Mye tyder vel egentlig på at det er spjeldet som er defekt, eller er eg helt ute og sykkler her? 

IMG_20230124_161947.jpg

IMG_20230124_161933.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømtilførsel virker ok, det på pinne 2 er nok noe slags signal som ikke vil gi mening å måle med multimeter med pluggen frakoblet. Usikker på om det er normalt å blippe ved oppstart, men det skal ikke gjøre noe som helst når du gir gass, så det ser riktig ut. Dødgang på 2-3 mm er vel innenfor spec her. Når bilen skrus av derimot så skal det stenge før det returnerer til åpent etter et par sekunder. Det gjorde ikke spjeldet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan vi vel konkludere foreløbig at spjeldet er defekt til en viss grad og håpe på at nytt spjeld vil fungere 😉 gir en tilbakemelding så fort eg har fått det installert. 

Når du sier styring otis, mener du da styringsplaten på huset eller styringen kabelen kommer fra? 

 

 

Takk for god hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...