Gå til innhold

CAN-bus relaterte feil?


Hammerz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en defekt ABS-sensor som ikke er tilkoblet på venstre forhjul, og etter dette har det blitt registrert en mengde feilkoder relatert til flere ting som ikke har noe med denne sensoren å gjøre.  (Ny sensor er bestilt)

Ved avlesning av feilkoder, er mange relatert til CAN-BUS.

Kan et brudd i kretsen til den nevnte sensoren være årsaken til dette?

Ingen feilmeldinger/koder før varsel om feil på ABS/ 4×4-system/DSG etc. dukket opp, og ved diagnose var der ingen registrert omdreining på venstre forhjul ved kjøring.

Bilen er en E61 525iX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, -det var akkurat det jeg håpet på, men har ikke tilstrekkelig kunnskap på bus-baserte systemer til å konkludere.

Da er det veldig nyttig å her kunne høste både kunnskap og erfaring fra andre. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TurboJens said:

Det er truleg feilkodar som kjem av manglande informasjon på bussen, noko som er åpenbart når ein sensor manglar.

Skift sensor, slett feilkodar og ver glad og fornøgd.

Jeg hadde ikke konkludert med det, i alle fall uten å vite hva slags feilkoder det er snakk om. Det gir jo ikke mening å sette en feilkode på selve bus-systemet når det vellykket overfører data fra minst 3 av 4 hjulsensorer. 

@Hammerz har du aktive feilkoder på can-bus og i så fall hvilke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne lese av rpm fra tre av fire abs-sensorer før jeg demonterte den som ikke ga noe utg.signal. Da var det heller ikke andre aktive feil å registrere. Heller ikke på CAN-bus.

Så min første tanke var at dette måtte skyldes at jeg fjernet den sensoren fysisk, -og at der nå ligger en åpen krets, som trigger feil på alle komponenter i samme krets.

-Men dette er kjapt gjort å finne ut ved å koble inn den nye sensoren.

Oppdatering kommer.....

Takker for alle innspill :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo ikke fraværet av signalet i seg selv nødvendigvis noe som trigrer can-bus feil her. Du kan jo koble inn den gamle igjen og stripse den fast i hjulbua et sted, for å se om det går tilbake til tidligere status.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ny sensor på plass og tilkoblet, og situasjonen er akkurat den samme. Flere feilmeldinger relatert til både ABS, 4x4, og vindusviskere slår seg på, speedometer/turteller "går bananas" til tider. Mistenker feil på kabel/koblinger til denne sensoren, usikker på om dette kan få så store ringvirkninger som det her åpenbarer seg.......

Aktive feilkoder nå:

KOMBI K-CAN line fault,

SMFA K-CAN line failt, 

SMBA K-CAN line fault, 

DSC Wheel speed supply front left, 

No message from instrument panel receiver DKG/EGS transmitter AHM kombi, 

No message from SZM receiver EGS transmitter kombi / SZM, 

Message (wheel speed 0xCE) error receiver VTG transmitter DSC,

VTG AWD limp home contr. activated. No DSC specified nominal torque,

CAS Car Access System fault.

 

Er det en tanke å starte feilsøking på K-Can bus-en, -og er dette noe som er forholdsvis overkommelig for de fleste verksteder? Har begrenset erfaring med BUS-baserte systemer, og om noen her har forslag og råd til å få bukt med dette, så er jeg veldig glad for det.

 

 

 

Endret av Hammerz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at mange verksteder ikke er så gode på det. Jeg hadde inspisert ledningsnett alle stedene der det har vært utført arbeid de siste par åra (rundt girkasse, motorrom, etc) og sjekket typiske steder der vann kan samle seg og oversvømme ledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar.

Jeg heller fortsatt til den oppfatningen at den omtalte sensoren, -eller helst kablingen til denne, er det som har forårsaket at denne situasjonen har oppstått. To forskjellige sensorer, som ikke registrerer omdreininger på venstre hjullager foran. Før dette skjedde var alt helt normalt. Hadde jeg klart å oppdrive tegninger som viser faktisk kabling av CAN-bus systemet, og ikke bare en prinsippskisse, så tror jeg at jeg skulle funnet ut av det. Får bare bruke litt tid på å lete etter dette på nett, eller rådføre meg med et samarbeidsvillig BMW-verksted over helga for å få tips.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende signal fra ABS-sensor kan skyldes minst 4 "hovedting":

  • Feil på sensor (nye originale sensorer kan ha feil rett ut av eska, (billige) 3. parts sensorer funker enkelte ganger ikke i det hele tatt).
  • Feil på ABS-ring (egen ring eller integrert i hjullager), inkl. forstyrrelser som følge av at ting ruster/korroderer og kan få feil avstander mellom sensor og ringen som den leser av
  • Ledningsbrudd, kortslutning, etc. mellom sensor og ABS-modul og evt. flere steder.
  • Feil på ABS modul

I de to førstnevnte tilfellene så ville jeg aldri forventet at det ville slå ut på can-bus, men felles her er at du kan ha en ABS-feil som klager på signalfravær som potensielt ikke fikses av å bytte sensor. I tilfelle nr. 2 så vil det heller ikke fikses av å bytte mot en kjent fungerende sensor.

Ledningsbrudd eller kortslutning er gjerne mot en annen kabel, så om det er strømtilførsel til ABS-sensor eller signal fra nevnte sensor som har kortsluttet seg til can-bus-nettverket (f.eks. i koblingen inn på modulen) så er det ikke utenkelig at du får slike symptomer. Klikker ting i vinkel når du står stille eller kun når du kjører? Det er heller ikke uvanlig at en kabelbunt gnisser mot noe og at du får feil på flere ting samtidig når de kortsluttes.

Det er jo et par ting her som burde være relativt enkle å finne ut for de som driver med elektronikk-feilsøking, uten at jeg kan gi noen konkrete anbefalinger på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2023 at 3:20 PM, Hammerz said:

Tusen takk, -det var akkurat det jeg håpet på, men har ikke tilstrekkelig kunnskap på bus-baserte systemer til å konkludere.

Da er det veldig nyttig å her kunne høste både kunnskap og erfaring fra andre. 😉

Beklager at det ikkje var så enkelt.

On 3/18/2023 at 4:16 PM, E.C. said:

Jeg hadde ikke konkludert med det, i alle fall uten å vite hva slags feilkoder det er snakk om. Det gir jo ikke mening å sette en feilkode på selve bus-systemet når det vellykket overfører data fra minst 3 av 4 hjulsensorer. 

@Hammerz har du aktive feilkoder på can-bus og i så fall hvilke? 

Uten å ha sett formuleringa så var det vanskeleg å konkludere, men er lov å vere litt optimist? :-)

4 hours ago, Hammerz said:

Nå er ny sensor på plass og tilkoblet, og situasjonen er akkurat den samme. Flere feilmeldinger relatert til både ABS, 4x4, og vindusviskere slår seg på, speedometer/turteller "går bananas" til tider. Mistenker feil på kabel/koblinger til denne sensoren, usikker på om dette kan få så store ringvirkninger som det her åpenbarer seg.......

Aktive feilkoder nå:

KOMBI K-CAN line fault,

SMFA K-CAN line failt, 

SMBA K-CAN line fault, 

DSC Wheel speed supply front left, 

No message from instrument panel receiver DKG/EGS transmitter AHM kombi, 

No message from SZM receiver EGS transmitter kombi / SZM, 

Message (wheel speed 0xCE) error receiver VTG transmitter DSC,

VTG AWD limp home contr. activated. No DSC specified nominal torque,

CAS Car Access System fault.

 

Er det en tanke å starte feilsøking på K-Can bus-en, -og er dette noe som er forholdsvis overkommelig for de fleste verksteder? Har begrenset erfaring med BUS-baserte systemer, og om noen her har forslag og råd til å få bukt med dette, så er jeg veldig glad for det.

Litt avhengig av årsmodell osv. så sitte pin for hjulhastighet og begge can-linjene rett ved sidan av kvarandre i kontaktstikket til ABS. Ville kontrollert for fukt der.

4 hours ago, E.C. said:

Mitt inntrykk er at mange verksteder ikke er så gode på det. Jeg hadde inspisert ledningsnett alle stedene der det har vært utført arbeid de siste par åra (rundt girkasse, motorrom, etc) og sjekket typiske steder der vann kan samle seg og oversvømme ledninger.

Det er i alle fall heilt sikkert, er desverre langt i mellom dei som er svært dyktige på slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har nå hatt ute dette kontaktstikket på ABS-modulen, -og alt ser ut til å være i skjønneste orden der. Må forsøke å finne et skjema som viser K-busen i sin helhet, med de forskjellige komponenetene, slik at jeg får overblikk over hvordan det er oppbygd.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk AHM modul i bagasjerommet.

Du trenger ikke noen prinsippskisse over CAN, da så og si alle moduler henger på CAN.

Men jeg vet at, selv om man har en aktiv feil på CAN, feks ved defekt modul, så vises det ikke på alle moduler.

Endret av Otis
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...