Gå til innhold

Komprimering av fjær, gjør jeg dette riktig? (Forslag til andre løsninger s.2)

PIIIPower
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått lånt meg fungerende verktøy for å komprimere fjærer slik at jeg kan få bilen på veien igjen. Har ni-lest @E.C. sin tråd (er vel ikke såå stor forskjell på 60 og 90..) og har komprimert betydelig mer enn det som fremkommer av bildene der, allikevel er jeg ett stykke unna mål.

Har jeg riktig antall vindinger innafor klemmene eller er det noe annet jeg åpenbart gjør feil?

DSC_1042.thumb.JPG.75e41c74e4f23eb01c7746ab2c7e1784.JPGDSC_1043.thumb.JPG.37100bec2e787c1bfc52892a1805662a.JPGDSC_1044.thumb.JPG.3e85542603105f404b8060f05146276d.JPG

Endret av PIIIPower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lars89 skrev:

Hvis du får montert fjærklemma på en sikker måte oppå/over øvre fjærskål bør du få komprimert den nok.

Det er TIS måten, men da med en ring isteden for halvskåler på toppen av verktøyet. Skal se om leppene er store nok til å gripe over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nederlaget ett faktum. Verktøy skal leveres tilbake og jeg sitter med en haug løse deler, kan jo ikke annet enn å flire litt over det. Har prøvd ett par ganger å få sammen dette nå..

Reiser innom det lokale verkstedet i morgen og hører om de har noe mer effektivt verktøy for å sette sammen fjærbeina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, PIIIPower said:

1-2mm kanskje, ikke noe som gjør noe forskjell og de går rett inn igjen...

Trekke demperen seg sammen igjen? Aldri vore borti at demperane ikkje går ut av seg sjølv.

Eg gjorde ein lignande jobb i vinter, der gjorde eg som i ditt første bilde og klemte det heilt sammen så sette eg demparen i golvet la på topplageret og la rett og slett kroppsvekta mi på (det er ikkje rare greiene) sånn at eg fekk på mutteren.

Prøvde litt ymse, å få med ei vikling til i fjærklemma men det blei som du seier ikkje råd å få ut igjen klemma etterpå. På min bil seier også BMW at du skal klemme på topplageret men det gjekk heilt greitt uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, trykker jeg demperen sammen kommer den ut. Prøver jeg å få den ytterligere ut et det bare 1mm ekstra som straks trekker seg inn igjen så det er nok bare en pakning som gir litt etter nå jeg drar mer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt bingo det med fjærklemmer, kanskje like greit å levere inn til et verksted i denne omgang. Kan dog være kjekt å ha de billige klørne sånn i tilfelle, for de mener jeg passer over skåla. De passet også veldig fint på rette fjærer bak på e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• PIIIPower changed the title to Komprimering av fjær, gjør jeg dette riktig? (Forslag til andre løsninger s.2)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...