Hubu Skrevet Mai 18, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 18, 2023 1 hour ago, ///M-ini95 said: @Hubu Da har jeg bytta vibrasjonsdemperen min, og så langt ingen ulyd. Er dog ikke helt overbevist, så lar det gå noen dager tilfelle lyden midlertidig bare er borte. Ganske grei jobb egentlig. Brukte spesialverktøyet som er ment for å låse motor i TDC nede ved flexplate. Da kunne man enkelt kjøre 40nm + 120 grader uten at veiva gikk rundt. For å løsne skruene, brukte jeg muttertrekker for å unngå at veiva skulle turne motsatt vei. Om dette var løsningen i ditt tilfelle, så vet jeg ikke lengre. Får dra ut stetoskopet og høre etter I guess… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hubu Skrevet Mai 20, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 20, 2023 Tror kanskje jeg fant culpriten... Brukte mic'en på telefonen min, og hørte etter høyfrekvente lyder. Ser ut som det er vannpumpen som lager denne lyden Skal dobbeltsjekke dette i kveld, og bestille vannpumpe og bytte den ut. Gir en lyd på om dette faktisk løser seg! ///M-ini95 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mai 20, 2023 Share Skrevet Mai 20, 2023 @Hubu Krysser fingerne for at det ordner seg, for nå er det ikke stort mye mer å bytte 😅 Jeg har kjørt litt over 100km siden sist, og har ingen antydning ulyd. Vet dog ikke om flett ny vibrasjonsdemper maskerer for noe annet. Skal du bytte vannpumpe selv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hubu Skrevet Mai 20, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 20, 2023 22 minutes ago, ///M-ini95 said: @Hubu Krysser fingerne for at det ordner seg, for nå er det ikke stort mye mer å bytte 😅 Jeg har kjørt litt over 100km siden sist, og har ingen antydning ulyd. Vet dog ikke om flett ny vibrasjonsdemper maskerer for noe annet. Skal du bytte vannpumpe selv? Jepp, bytter den selv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mai 20, 2023 Share Skrevet Mai 20, 2023 4 minutter siden, Hubu skrev: Jepp, bytter den selv Skyt gjerne en tilbakemelding på om det går smertefritt å få ut vannpumpen uten å demontere EGR kjøleren. Tenker å bytte min som preventivt vedlikehold Larssoyl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hubu Skrevet Mai 20, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 20, 2023 (endret) 8 hours ago, ///M-ini95 said: Skyt gjerne en tilbakemelding på om det går smertefritt å få ut vannpumpen uten å demontere EGR kjøleren. Tenker å bytte min som preventivt vedlikehold Jepp, tok en helhetsvurdering i sted, og tenker at dette er vannpumpen. Det kan i alle fall umulig være remskiven på veiven, da jeg startet motoren uten reim og lyden forsvant. Remskiven på veiv er som sagt brand new. Vannpumpen derimot har sannsynligvis kjørt siden bilen ble produsert, da denne er original, og jeg klarer ikke å finne noe i papirene på bilen. Endret Mai 20, 2023 av Hubu Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hubu Skrevet Mai 28, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 28, 2023 On 5/20/2023 at 3:03 PM, ///M-ini95 said: Skyt gjerne en tilbakemelding på om det går smertefritt å få ut vannpumpen uten å demontere EGR kjøleren. Tenker å bytte min som preventivt vedlikehold Halla igjen, Byttet vannpumpe selv - gikk ganske smertefritt. EGR-kjøleren måtte som sagt av, er ingen andre måter å gjøre dette på (i så fall lykke til for dem som vil prøve). Vannpumpen var ikke løsningen på problemet. Jeg merket i dag at når AC’en går på sitt laveste, og jeg trykker på «AC» knappen, så forsvinner lyden fra kompressoren. Lurer på om dette kan være en enkel fix, eller om det rett og slett betyr ny kompressor. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Mai 28, 2023 Share Skrevet Mai 28, 2023 Det er jo bare å demontere kompressor og bytte lagrene, fylle anlegget må du jo uansett, så du har jo ikke noe å tape på det, sitter 1 lager i hver ende samt et trustlager, de 2 lagrene i endene er nok standard lager, mens trust lageret sikkert ikke er det, men det er nok helt uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mai 29, 2023 Share Skrevet Mai 29, 2023 (endret) 11 timer siden, Hubu skrev: Halla igjen, Byttet vannpumpe selv - gikk ganske smertefritt. EGR-kjøleren måtte som sagt av, er ingen andre måter å gjøre dette på (i så fall lykke til for dem som vil prøve). Vannpumpen var ikke løsningen på problemet. Jeg merket i dag at når AC’en går på sitt laveste, og jeg trykker på «AC» knappen, så forsvinner lyden fra kompressoren. Lurer på om dette kan være en enkel fix, eller om det rett og slett betyr ny kompressor. Kjipt å høre at vannpumpe ikke var synderen. For min del begynner jeg å bli mer overbevist om at vibrasjonsdemperen var synderen hos meg, for lyden har enda ikke dukket opp igjen. Alle videoene jeg har sett som har noe med denne ulyden å gjøre har som regel sentrert seg rundt vibrasjonsdemperen og i noen tilfeller vannpumpen. Er lyden helt lik nå som før du byttet alt, eller har den endret karakter noe? Tenker på når den dukker opp eller intensiteten av ulyden. Endret Mai 29, 2023 av ///M-ini95 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hubu Skrevet Mai 29, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2023 3 hours ago, ///M-ini95 said: Kjipt å høre at vannpumpe ikke var synderen. For min del begynner jeg å bli mer overbevist om at vibrasjonsdemperen var synderen hos meg, for lyden har enda ikke dukket opp igjen. Alle videoene jeg har sett som har noe med denne ulyden å gjøre har som regel sentrert seg rundt vibrasjonsdemperen og i noen tilfeller vannpumpen. Er lyden helt lik nå som før du byttet alt, eller har den endret karakter noe? Tenker på når den dukker opp eller intensiteten av ulyden. Lyden i går kom ikke før jeg kjørte en strekke på 100km. Gikk ut av bilen her og der for å sjekke. Har og skrudd av bil mellom en strekke på 10-50km når motoren allerede var varm - uten noe ulyd. Om det hadde vært vibrasjonsdemperen, så hadde lyden nok kommet ganske raskt? Kom meg til Førde, og i det jeg skulle kjøre ned i garasjen (mellom veggene) så hørte jeg det ganske klart. Skjønner ikke hvordan det kan være den, da den er byttet og tightet til riktig spec. Den lyden kom FØR jeg hadde byttet vibrasjonsdemper. Det artige er at når jeg skrur på «AC» knappen, så forsvinner lyden etterhvert, så kanskje det faktisk er AC’en? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hubu Skrevet Mai 29, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2023 14 hours ago, Haug530D said: Det er jo bare å demontere kompressor og bytte lagrene, fylle anlegget må du jo uansett, så du har jo ikke noe å tape på det, sitter 1 lager i hver ende samt et trustlager, de 2 lagrene i endene er nok standard lager, mens trust lageret sikkert ikke er det, men det er nok helt uansett. Trenger ikke det i mitt tilfelle. Har en kompressor liggende som har kjørt 70.xxx km, så jeg tror jeg bare bytter den ut og ser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///M-ini95 Skrevet Mai 29, 2023 Share Skrevet Mai 29, 2023 4 minutter siden, Hubu skrev: Gikk ut av bilen her og der for å sjekke. Har og skrudd av bil mellom en strekke på 10-50km når motoren allerede var varm - uten noe ulyd. Om det hadde vært vibrasjonsdemperen, så hadde lyden nok kommet ganske raskt? Vanskelig å si... Det høres veldig ut som hva jeg opplevde. Jeg fant aldri noen klar sammenheng på når og hvorfor lyden kom. Da jeg skifta belte og strammer første gang var lyden borte i nesten en uke, og så begynte den igjen. Før jeg byttet vibrasjonsdemper så var det små perioder hvor lyden ikke var tilstede, men aldri helt borte. Nå har jeg ikke kjørt sånn kjempelenge siden skift, men den har aldri vært så stille så lenge noensinne, så jeg håper det var fixen hos meg. Sånn så vibrasjonsdemperen min ut. Sett mye verre enn dette, så antar denne hadde holdt et stykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hubu Skrevet Mai 29, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2023 3 hours ago, ///M-ini95 said: Vanskelig å si... Det høres veldig ut som hva jeg opplevde. Jeg fant aldri noen klar sammenheng på når og hvorfor lyden kom. Da jeg skifta belte og strammer første gang var lyden borte i nesten en uke, og så begynte den igjen. Før jeg byttet vibrasjonsdemper så var det små perioder hvor lyden ikke var tilstede, men aldri helt borte. Nå har jeg ikke kjørt sånn kjempelenge siden skift, men den har aldri vært så stille så lenge noensinne, så jeg håper det var fixen hos meg. Sånn så vibrasjonsdemperen min ut. Sett mye verre enn dette, så antar denne hadde holdt et stykke til. Kompressoren er vel praktisk sett siste steget i feilsøkingen her, så jeg tror jeg tar risikoen Om det derimot skulle være skiven på veiven, så tar jeg en tur innom verkstedet som byttet det for meg, hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå