cabrioguru Skrevet Mai 27, 2023 Share Skrevet Mai 27, 2023 Hei! E61 520d 2008 LCI bilen fungerte utmerket utenom at jeg måtte bytte microbryter i glassluke… byttet microbryter på glassluken, sprayet hengslene med noe smørende og sjekket kontaktene som står på sikringene i bagasjerommet. etter dette kan jeg starte bilen men det har kommet følgende feil - ingen av nøklene fungerer - Girvelgeren er helt sort (får ikke giret) - skjermen er helt død - feil på Abs, bremser, styring, dekktrykk og antispinn Finner ingen feilkoder som har sammenheng med problemet, har begynt å sjekke etter ledningsbrudd men ser ikke helt sammenhengen med død girkasse av den grunn…. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cabrioguru Skrevet Mai 27, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2023 Sjekket volt, den ligger på 14.4 - 14.5 mens motor går prøvd å fjerne IBM kabelen på negativ pol testet å kjøre hard reset med å koble negativ og positiv kabel med hverandre i 30 minutter. fortsatt samme feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 27, 2023 Share Skrevet Mai 27, 2023 "kontaktene som står på sikringene i bagasjerommet" Dratt ut en kontakt som ikke er plugget inn igjen skikkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 27, 2023 Share Skrevet Mai 27, 2023 Jeg forstår ikke helt hvordan det går an, men jeg mistenker at WUP signalet fra CAS ikke når frem til de modulene/funksjonene som du mangler. For om jeg leser ledningsdiagrammet, så er alt de du mangler på WUP, men EKPS (dieselpumpe kontroll) fungerer, siden du får start. Ellers stemmer alle symptomer. Så du kan jo begynne med å måle strøm på en av disse ledningene, for å se om WUP når frem. WUP er vekkesignalet fra CAS for å fortelle enheter at de skal slå seg på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Mai 27, 2023 Share Skrevet Mai 27, 2023 @OtisEr ikke wake up normalt 12V? Hvis man har kortslutta det til jord, f.eks. på IBS-en så har man det gående. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 27, 2023 Share Skrevet Mai 27, 2023 @E.C. Såvidt jeg vet, er det 12V ja. Men kretsen har EKPS på seg, og motoren starter jo, men jeg er uansett ganske sikker på at det er noe med WUP. For enhetene og modulene stemmer nært 100% Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cabrioguru Skrevet Mai 27, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2023 Takk for svar! Nei, syns det virker helt surrealistisk at det skal så galt av å sjekke to kontakter. Har mulighet til å låne data med INPA, vil det være mulig å feilsøke noe mer med denne? skal få målt ledningene nevnt over! kontaktene jeg sjekket var forøvrig på bildet prøvde å sjekke 30g releet, men uten denne vil den heller ikke starte Begge kontaktene «låser» på plass… Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cabrioguru Skrevet Mai 27, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 27, 2023 Eventuelt kan det være en deaktivering av disse modulene dersom man låser opp bilen for ofte uten å starte? Noe form for «antitheft»? sett e60 har mange slike artige «lockouts» f.eks dersom man starter bilen mer enn 50 ganger uten parklys blir den jo deaktivert, måtte reaktivere denne igjen i INPA tidligere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 27, 2023 Share Skrevet Mai 27, 2023 Antitheft er ikke sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cabrioguru Skrevet Mai 29, 2023 Forfatter Share Skrevet Mai 29, 2023 Hei, fikk jobbet litt mer med bilen, fant ut at batteriet hadde litt for lav spenning, spenning til modulene lå på rundt 11.5-11.7. (den ene wakeup lå på 0.13v som den skal) - Byttet så batteri, ingen endring. - kjørte minus og pluss mot hverandre over natten, feilene dukket likevell opp - dobbeltsjekket alle sikringer - Var å hentet pc Med INPA, den ga 12 feil på dde 2 feil på cas og en haug med feilkoder som gjorde det litt trått å orientere seg i. når disse ble slettet dukket de bare rett opp igjen. - startet med å ohme litt diverse tilhørlig til terminal 30, (ikke 15 siden den starter ok) SÅ! etter å ha styret litt baki bagasjerommet tok ut kontaktene og satt de inn igjen lå jeg med nøkkelen helt inntil mottaker i bilen plutselig fungerte det å låse opp bilen, da vekket den alle modulene igjen! startet så bilen, feilkodene var lagret men idrive, setevarme, og girvelger fungerte igjen. slettet feilkodene med INPA og bilen er tilbake som før... Nøkkelen fungerer langt vekk fra bilen nå, så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre, rett å slett tror jeg enten en av kontaktene på sikringholderen bak er dårlig eller så har en av kablene i bagasjerom luken vært til jord.... Jeg har tidligere hatt tegn på dårlig batteri med at ibs har fjernet strøm til klokken o.l, så det kan fort være at denne har tuklet til et eller annet som gjør at bilen ikke klarte og vekke modulene også... Otis og HakonLimseth reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå