Gå til innhold

E61 LCI starter, ikke strøm til girkasse eller IDrive


cabrioguru
 Share

Anbefalte innlegg

0EF3EC78-A183-4512-A132-5230A047223C.thumb.jpeg.c3372b477cafc89ec78a301b18182118.jpeg3FAD5868-7ECD-4FF6-A0C4-5245F2476E91.thumb.jpeg.22c29a6a29c2f1938aa45ed7181eaf56.jpeg
 

 

Hei!

E61 520d 2008 LCI

bilen fungerte utmerket utenom at jeg måtte bytte microbryter i glassluke…

byttet microbryter på glassluken, sprayet hengslene med noe smørende og sjekket kontaktene som står på sikringene i bagasjerommet.

etter dette kan jeg starte bilen men det har kommet følgende feil

- ingen av nøklene fungerer

- Girvelgeren er helt sort (får ikke giret)

- skjermen er helt død

- feil på Abs, bremser, styring, dekktrykk og antispinn

 

Finner ingen feilkoder som har sammenheng med problemet, har begynt å sjekke etter ledningsbrudd men ser ikke helt sammenhengen med død girkasse av den grunn….

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekket volt, den ligger på 14.4 - 14.5 mens motor går
prøvd å fjerne IBM kabelen på negativ pol

testet å kjøre hard reset med å koble negativ og positiv kabel med hverandre i 30 minutter.

fortsatt samme feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvordan det går an, men jeg mistenker at WUP signalet fra CAS ikke når frem til de modulene/funksjonene som du mangler.

For om jeg leser ledningsdiagrammet, så er alt de du mangler på WUP, men EKPS (dieselpumpe kontroll) fungerer, siden du får start. Ellers stemmer alle symptomer.

Så du kan jo begynne med å måle strøm på en av disse ledningene, for å se om WUP når frem.

WUP er vekkesignalet fra CAS for å fortelle enheter at de skal slå seg på.

Skjermbilde 2023-05-27 kl. 13.48.34.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@E.C. Såvidt jeg vet, er det 12V ja. Men kretsen har EKPS på seg, og motoren starter jo, men jeg er uansett ganske sikker på at det er noe med WUP. For enhetene og modulene stemmer nært 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei, syns det virker helt surrealistisk at det skal så galt av å sjekke to kontakter.

Har mulighet til å låne data med INPA, vil det være mulig å feilsøke noe mer med denne?

skal få målt ledningene nevnt over!

kontaktene jeg sjekket var forøvrig på bildet 9432D24F-8227-4F7B-9822-CF63F635413E.thumb.jpeg.d35575ed33a8c83cb0f0fb46c98a65b5.jpegprøvde å sjekke 30g releet, men uten denne vil den heller ikke starte

Begge kontaktene «låser» på plass…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt kan det være en deaktivering av disse modulene dersom man låser opp bilen for ofte uten å starte? Noe form for «antitheft»?

sett e60 har mange slike artige «lockouts» f.eks dersom man starter bilen mer enn 50 ganger uten parklys blir den jo deaktivert, måtte reaktivere denne igjen i INPA tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 
fikk jobbet litt mer med bilen, fant ut at batteriet hadde litt for lav spenning, spenning til modulene lå på rundt 11.5-11.7.  (den ene wakeup lå på 0.13v som den skal)
- Byttet så batteri, ingen endring.
- kjørte minus og pluss mot hverandre over natten, feilene dukket likevell opp
- dobbeltsjekket alle sikringer 
- Var å hentet pc Med INPA, den ga 12 feil på dde 2 feil på cas og en haug med feilkoder som gjorde det litt trått å orientere seg i. når disse ble slettet dukket de bare rett opp igjen.

- startet med å ohme litt diverse tilhørlig til terminal 30, (ikke 15 siden den starter ok)

SÅ!

etter å ha styret litt baki bagasjerommet tok ut kontaktene og satt de inn igjen lå jeg med nøkkelen helt inntil mottaker i bilen plutselig fungerte det å låse opp bilen, da vekket den alle modulene igjen!

startet så bilen, feilkodene var lagret men idrive, setevarme, og girvelger fungerte igjen.

slettet feilkodene med INPA og bilen er tilbake som før...

 

Nøkkelen fungerer langt vekk fra bilen nå, så jeg tror ikke det har noe med det å gjøre, rett å slett tror jeg enten en av kontaktene på sikringholderen bak er dårlig eller så har en av kablene i bagasjerom luken vært til jord....

Jeg har tidligere hatt tegn på dårlig batteri med at ibs har fjernet strøm til klokken o.l, så det kan fort være at denne har tuklet til et eller annet som gjør at bilen ikke klarte og vekke modulene også...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...