HakonLimseth Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Hehe, beklager clickbait-tittelen, men trenger hjelp ganske fort. Driver og bytter hjullagrene bak på min BMW x3 E83. Har allerede presset inn nytt lager og navet over der igjen. Skulle til å feste drivakslingen tilbake da jeg la merke til at det var ganske mye "slakk" i hjullageret. VID_20230625_155720.mp4 Spørsmålet mitt er da, er det innafor eller må jeg presse det ut igjen? Eventuelt hva er det som kan ha forårsaket slakket i lageret? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Ser litt mye ut, men det er jo først når stikkakselen er gjennom og du har strammet mutteren til 300 Nm du skal vurdere det. Basert på det rene metallet på hjulnavet så har du kanskje ikke fått lageret på 100%? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Juni 25, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2023 2 minutter siden, E.C. skrev: Ser litt mye ut, men det er jo først når stikkakselen er gjennom og du har strammet mutteren til 300 Nm du skal vurdere det. Basert på det rene metallet på hjulnavet så har du kanskje ikke fått lageret på 100%? Jeg tror nok den sitter 100%, den skled veldig greit inn og jeg strammet til det var umulig å stramme mer. Tror du den blir fastere ved at jeg får strammet stikkakslingen ordentlig? I så fall håper jeg at det er problemet... Er allerede på lager nr. 3, da jeg klarte å presse inn navet feil på den andre siden 😶 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Hvordan ble den andre siden da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Juni 25, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2023 Akkurat nå, E.C. skrev: Hvordan ble den andre siden da? Den ble fast og fin, men det var også denne siden helt til jeg begynte å stramme mutteren på stikkakslingen, imens jeg kilte fast navet med en latmannsarm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Du kan vel bare montere ferdig og se hvordan det blir? Worst case må du ut med en ny mutter i tillegg til å demontere igjen? Jeg tenker at lageret er sikkert ekstra fast når det er helt nytt og ubrukt, så når du starter å montere og ikke har klemt ferdig så kan det bli sånn. Når du har mutteret på plass så har lageret riktig klem fra sidene. Hvis det da fortsatt er såpass med slakk så er noe feil. HakonLimseth reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Juni 25, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2023 Da prøver vi det! 😃 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TurboJens Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Det første eg tenkte var at du hadde ødelagt det med å presse med høgt trykk på indre bane, men du skriv at det gjekk lett inn. Definisjonen av lett kjem kanskje an på kor stor presse du har? (Brukte ei 100T presse med elektromotor og joystick en gang, då gjekk egentlig alt lett ) Det skal i alle fall ikkje vere så laust når du har fått det sammen, den lille bevegelsen inne på navet blir ekstremt stor når du får på felgane. Kjem til å bli heilt grusomt å køyre med. E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HakonLimseth Skrevet Juni 25, 2023 Forfatter Share Skrevet Juni 25, 2023 Har bare presset inn med vanlig sett fra biltema, men kan berolige med at bolten ble strammet, og teorien til E.C stemte, som vanlig 😉😄 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Juni 25, 2023 Share Skrevet Juni 25, 2023 Hehe, så bra. Sjekk med hjulet på før du hamrer inn mutteren HakonLimseth reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå